سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

تنها راه شهرداری پاک‌سازی خانه‌ها با تمیزکاری است

  • کد خبر: ۱۰۱۹۲
  • ۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۱
تنها راه شهرداری پاک‌سازی خانه‌ها با تمیزکاری است
خانه‌های بدون ساکن؛ معضلی برای ساکنان معابر اطراف حرم
منشادی
خبرنگار شهرآرامحله
آن‌طور که شهرداری می‌گوید، مسئول خانه‌های بی‌مالک یا بدون‌ساکن که شمار آن‌ها در منطقه ثامن کم هم نیست، این مجموعه مدیریت شهری نیست. این درحالی است که در هر محله‌ای از منطقه ثامن به‌دلیل اجرای طرح بازسازی و نوسازی بافت فرسوده اطراف حرم مطهر، چنین خانه‌هایی به‌چشم می‌خورد؛ خانه‌هایی که در ۱۰ سال گذشته پاتوقی برای معتادان یا اعمال مجرمانه شده است. از همین‌رو مجاوران این خانه‌ها ناامنی‌های زیادی را به‌چشم می‌بینند و از ازبین‌رفتن آرامشی می‌گویند که به رفت‌و‌آمد‌های مشکوک در همین خانه‌ها خلاصه می‌شود. بااین حال نه می‌توانند با افرادی که آرامششان را برهم زده‌اند برخورد کنند و نه می‌دانند که برای حل این معضل باید دست‌به‌دامن کدام ارگان و سازمان شوند. این هفته به این معضل خواهیم پرداخت و خواهیم گفت که مجاوران این‌گونه خانه‌ها چطور می‌توانند از شر ساکنان مزاحم این خانه‌ها خلاص شوند.

ورود به خانه‌های بدون‌ساکن فقط با حکم دادگاه
شهرداری متولی و مسئول خانه‌های بی مالک و بدون‌ساکن نیست، اما در راستای حل این معضل تنها یک گام می‌تواند بردارد و آن ورود به خانه برای پاک‌سازی مکان از زباله آن هم با حکم دادگاه است. مقری، رئیس ناحیه‌یک شهرداری منطقه ثامن، در این‌باره می‌گوید: طبق ماده ۱۱۰ قانون شهرداری‌ها، شهرداری به ۲ طریق می‌تواند به خانه‌ها و زمین‌های بایر که ازسوی مالک دیوارکشی شده‌اند، ورود داشته باشد. در اولین راه شهرداری با اطلاع‌رسانی عمومی و نصب بنر در محل و همچنین ارسال اخطاریه به مالک می‌تواند درراستای حل این معضل اقدام کند. در این اخطاریه به مالک هشدار داده می‌شود که در مدت معین خانه بی‌ساکن و زمین بایرش که محصور شده است را تعیین تکلیف کند. حتی در این راه شهرداری به مالک تسهیلاتی ازقبیل تسهیل پروسه گرفتن پروانه ساخت یا پایان‌کار به او این اجازه را می‌دهد تا زمین و خانه‌اش را بسازد که شمار زیادی از خانه‌ها ازطریق همین راه ایراداتش گرفته شده و از حالت اولیه خود خارج شده است.
وی ادامه می‌دهد: در دومین راه با شکایت همسایه‌ها به شهرداری به حاکم قضایی مراجعه می‌کنیم و برای پاک‌سازی این خانه‌ها از زباله‌هایی که متأسفانه برخی از مجاوران درون خانه می‌ریزند، حکم ورود به خانه را می‌گیریم، اما این حکم ورود فقط شامل پاک‌سازی محل از زباله می‌شود و درپی بی‌اعتنایی مالک به اخطار‌های شهرداری، برای تعیین تکلیف خانه یا همکاری با شهرداری برای پاک‌سازی خانه است.

۱۸ خانه پاک‌سازی شد
به‌گفته مقری پاک‌سازی خانه‌ها از زباله که اقدامی است درراستای حفظ بهداشت محله، درواقع راهی نیز برای جلوگیری از ورود معتادان و افراد مجرم به خانه است. وی در این‌باره اظهار می‌کند: براساس این اقدام، شهرداری منطقه ثامن در تابستان گذشته ۱۸ خانه بی‌ساکن که پناهگاهی برای معتادان و افراد مجرم د و همچنین مکانی برای تجمع زباله‌هاشده بود، پاک‌سازی کرد و راه‌های ورود به خانه را نیز بست.

معضلی برای نیروی انتظامی منطقه ثامن
آتش ناامنی‌ها و آلودگی خانه‌های بی‌ساکن و بی‌مالک و همچنین زمین‌های رها و بایر محصور شده، علاوه‌بر دامن مردم و شهرداری، دامن‌گیر نیروی انتظامی منطقه نیز شده است. در آخرین اظهارنظر، نماینده نیروی انتظامی که چندماه پیش در نشست شهردار منطقه ثامن با مردم حضور داشت، این موضوع را مطرح کرد که هرهفته و گاهی هرروز گزارش‌های زیادی از مردم درباره ناامنی و ورود و خروج‌های افراد مشکوک به خانه‌های بی‌ساکن و زمین‌های بایر محصور شده، به‌دست کلانتری می‌رسد.
درهمین گزارش به تعدادی از خانه‌های خالی اشاره شد که نمونه آن یکی از خانه‌های بی‌ساکن ابتدای خیابان کاشانی است. گویا نیرو‌های کلانتری با همراهی بسیج محلی، چندین نوبت این خانه را پلمب کرده و معتادان زیادی را از این خانه جمع‌آوری کرده است. حال این خانه باوجود پلمب، باز هم مأمن و مکانی برای معتادان شده است؛ چراکه خیلی از مالکان این خانه‌ها و زمین‌ها یا اکنون در ایران سکونت ندارند یا قصد فروش و تعیین تکلیف خانه‌ها و زمین‌هایشان را ندارند، به‌همین علت خیلی از نهاد‌های مسئول هم نمی‌توانند اقدامی جدی در این‌باره داشته باشند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->