روزانه ۱۰۰۰ دستگاه تریلی از مرز ایران و افغانستان تردد می‌کنند یک مقام طالبان: مرز میان افغانستان و ایران از مصون‌ترین مرزهاست سفر جمعی از مدیران اقتصادی خراسان رضوی به ولایت هرات در افغانستان معاون سخنگوی طالبان: ما منزوی نیستیم خلیل‌الرحمان، وزیر مهاجران طالبان، کشته شد (۲۱ آذر ۱۴۰۳) سرپرست جدید سفارت ایران در کابل: مهاجرین قانونی افغانستانی، روی چشم ما جا دارند سرپرست جدید سفارت ایران در افغانستان، وارد کابل شد (۱۰ آذر ۱۴۰۳) + فیلم پیش بینی وضعیت آب و هوایی افغانستان (پنجشنبه ۸ آذر ۱۴۰۳) راشد خان، ستاره کریکت افغانستان، بهترین توپ‌انداز جهان شد از پاریس سن ژرمن تا ابومسلم افغانستان | آرزوی دروازه‌بان تیم ملی فوتبال افغانستان برای بازی در لیگ برتر ایران یاراحمدی: موضوع پناهندگان افغانستانی فقط مسئله ایران نیست تقدیر سخنگوی وزارت خارجه از کاظمی‌قمی | تغییر و تحول در نمایندگی‌های دیپلماتیک امری متعارف است سخنگوی دولت: ۳۲۰ هزار مهاجر غیرمجاز در دولت چهاردهم به کشورشان بازگردانده شدند عکس‌هایی از بازی فوتبال با حداقل امکانات در افغانستان سفر خبرنگار صداوسیما به محل فرود بزرگ‌ترین بمب غیرهسته‌ای آمریکا در افغانستان + فیلم کاظمی‌قمی با نماینده چین در افغانستان دیدار کرد (۵ آذر ۱۴۰۳) قدردانی رئیس اتحادیه شرکت‌های ساختمانی افغانستان از مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی مشهد سیادت: طالبان عملیاتی هستند و حرفی که می‌زنند را انجام می‌دهند نگاهی به دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی ایران در افغانستان | ترافیک دیدار‌های کاظمی قمی در چهارراه شیرپور رئیس اداره راه‌آهن طالبان: هدف ما توسعه تجارت بین ایران و افغانستان است معاون استاندار خراسان رضوی: ما دوست روز‌های سخت افغانستان هستیم | دانشکده راه‌آهن در مشهد افتتاح خواهد شد
سرخط خبرها

شاهراه سالنگ جاده‌ای عجیب در دل کوه‌های هندوکش + عکس

  • کد خبر: ۱۰۲۳۲۹
  • ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۶
  • ۱
شاهراه سالنگ جاده‌ای عجیب در دل کوه‌های هندوکش + عکس
تونل سالنگ در ارتفاع ۳٬۹۵۰ متری از سطح دریا و در موقعیت مرکزی کوه‌های پربرف هندوکش قرار دارد. طول این تونل ۲٫۷ کیلومتر می‌باشد. همه ساله با آمدن زمستان این مسیر استراتژیک به دلیل ارتفاع بالا پر از برف و عبور و مرور در آن دشوار می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ تونل سالنگ در ارتفاع ۳٬۹۵۰ متری از سطح دریا و در موقعیت مرکزی کوه‌های پربرف هندوکش قرار دارد. طول این تونل ۲٫۷ کیلومتر می‌باشد.

کار ساخت این تونل در سال ۱۳۳۷خورشیدی آغاز و پس از ۶ سال در سال ۱۳۴۳خورشیدی پایان یافت.

این پروژه در زمان صدارت داوود خان با همکاری دولت وقت شوروی آغاز شد. ارتفاع این تونل ۵ متر و دارای عرض ۶ متر می‌باشد. بیشتر کار این پروژه توسط نیرو‌های ارتش افغانستان در زمان «دکروال محمد نسیم‌خان» انجام شده‌ است.

هزینهٔ احداث این تونل ۶۳۶ میلیون دلار آمریکا بوده‌ است. این تونل فاصلهٔ میان شمال و جنوب افغانستان را ۱۱۰ کیلومتر کوتاه‌تر کرده‌ است و در واقع این تونل شمال افغانستان را به جنوب افغانستان متصل می‌کند. قبل از احداث این تونل وسیلهٔ تجارت و انتقالات از میان کو‌های پر برف هندوکش صورت می‌گرفت.

شاهراه سالنگ جاده‌ای عجیب در دل کوه‌های هندوکش + عکس

تاریخچه جاده سالنگ

در زمان‌های قدیم مردم از شمال به جنوب افغانستان از طریق پنج راه سخت گذر سفر می‌کردند. این راه‌ها عبارت بودند از شاهراه میان بادغیس و هرات، از راه مرغاب و کونل نخوتک، شاهراه دوم میان بامیان و مزارشریف، جادهٔ سوم خنجان به شمالی جادهٔ چهارم میان بدخشان و پنجشیر و جادهٔ پنجم میان بدخشان و نورستان بود.

هم‌اکنون دو شاهراه آن یعنی هرات بادغیس و سالنگ‌ها ساخته شد و باقی همچنان خاکی است.

فکر اتصال شمال به جنوب افغانستان از طریق شاهراه پخته (آسفالت) پس از سلطنت امیر شیرعلی‌خان پیدا شد.

شاهان افغان به منظور دفاع و پیشرفت وطن مجبور شدند تا از تولیدات صنعتی مدرن روسیه استفاده کنند و ساخت یک شاهراه پخته و اساسی ضرورت داشت.

شاهراه سالنگ جاده‌ای عجیب در دل کوه‌های هندوکش + عکس

در سال‌های ۱۳۰۲ تا ۱۳۰۸ خورشیدی «امیر حبیب‌اله خان» خواست تا از راه شبر سالنگ شمالی را با سالنگ جنوبی وصل کند. کار این ساخت این جاده ۴۰٬۰۰۰ طلا اشرفی و نقرهٔ نیکولای هزینه داشت.

ساخت این جاده توسط ارتش افغانستان به فرماندهی «مهندس برگیت عبدالغیاث» پایان یافت.

این جاده توانست تا حدودی مشکلات دولت و مردم را حل کند؛ ولی سه مشکل را باخود داشت؛ یکی قیرریزی (آسفالت) نشده بود، دوم فواصل زیادی را در برمی‌گرفت و سوم اینکه در زمستان بیشتر وقت‌ها شاهراه به دلیل برف باری مسدود می‌شد. به همین دلیل این جاده نتوانست، پاسخگوی نیازهای مردم باشد.

تا آنکه دولت افغانستان با همکاری دولت اتحاد شوروی سابق سرک سالنگ‌ها را طوری اساسی اعمار نمود. این جاده در خود تونلی به فاصلهٔ ۲٫۷ کیلومتری دارد. تونل سالنگ در مراحل اول ظرفیت انتقال ۶۰۰ ماشین را در یک شبانه‌روز داشت.

در سال‌های ۱۳۵۲خ ظرفیت تونل با نصب ماشین‌های هواکشی ظرفیت ۲٬۰۰۰ ماشین را در یک شبانه‌روز دریافت نمود. تونل سالنگ تا سال ۱۹۹۳میلادی طور عادی به‌روی حمل‌ونقل باز بود.

شاهراه سالنگ جاده‌ای عجیب در دل کوه‌های هندوکش + عکس

در سال ۱۳۷۲خورشیدی جنگ سختی میان «عبدالرشید دوستم» و «احمدشاه مسعود» درگرفت. مسعود و قومندان بصیر سالنگی به‌منظور جلوگیری از ورود نیرو‌های جنرال دوستم جاده را تا فاصله‌های چندین کیلومتر تخریب نمود.

این جاده پس از انفجار به یک حوض پر آب بزرگ طبیعی تبدیل شد، در سال ۱۹۹۸میلادی به منظور جلوگیری از ورود طالبان قسمت دهانهٔ این تونل توسط نیرو‌های جمعیت اسلامی منفجر شد.

کار احیای دوبارهٔ این تونل پس از سال ۲۰۰۲میلادی با همکاری بانک جهانی آغاز شد. چون تونل در یک ارتفاع نهایی رشته‌کوه هندوکش قرار دارد. همه ساله توسط ریزش بهمن مسدود شده و تلفات انسانی را به‌بار می‌آورد. سرمای هوا در این محل در زمستان تا منفی ۲۵-۳۰ درجهٔ سانتی گراد می‌رسد.

شاهراه سالنگ جاده‌ای عجیب در دل کوه‌های هندوکش + عکس

عکس‌: بصیراحمد صالحی | متن: رسانه‌های داخلی افغانستان

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Germany
۰۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۸
0
0
این جا سالنگ نیست مربوط ولایت ننگرهار میشه
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->