هوای کلانشهر مشهد امروز هم آلوده است (۱۰ مهر ۱۴۰۳) پیش‌بینی بارش باران در نقاط مختلف و افزایش دما در شمال کشور (۱۰ مهر ۱۴۰۳) مصرف بالای آموکسی‌سیلین در ایران | ردپای تجویز پزشکان ۲۰ درصد جمعیت کشور را تا سال ۱۴۲۰ «سالمندان» تشکیل می‌دهند حمله سارقان مسلح به یک طلافروشی در کرج (۹ مهر ۱۴۰۳) یاشار سلطانی آزاد شد فراخوان بسیج جامعه پزشکی برای امدادرسانی به مجروحان در لبنان (۹ مهر ۱۴۰۳) اعلام آمادگی سفیران حمایتهای روانی هلال‌احمر برای خدمت‌رسانی به مردم لبنان پیدا شدن پیکر ۹ مفقودی طغیان هلیل‌رود| ۵ نفر همچنان مفقود هستند (۹ مهر ۱۴۰۳) هر آنچه باید از «آب سیاه» و خطر نابینایی بدانید امدادرسانی هلال احمر به ۵۱ حادثه دیده در آبگرفتگی کلاله و گنبدکاووس (۹ مهر ۱۴۰۳) جان باختن یک کارگر بر اثر حادثه در مجتمع مس سرچشمه (۹ مهر ۱۴۰۳) جان‌باختن ۷ نفر بر اثر مسمومیت الکلی در مازندران (۹ مهر ۱۴۰۳) ۷ کشته و ۱۵ مفقود بر اثر سیلاب جنوب کرمان| ۶ نفر از جانباختگان تبعه افغان هستند(۹ مهر ۱۴۰۳) واریز هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان وام به حساب بازنشستگان تامین اجتماعی مخترع ایرانی موفق به ساخت اولین قلب مصنوعی هیدرو مگنتیک شد باند حرفه‌ای فیشینگ در مشهد متلاشی شد (۹ مهر ۱۴۰۳) اموال کوروش کمپانی به فروش می‌رسد (۹ مهر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

آیااستفاده فراوان از وسایل دیجیتال، یادگیری کودکان را مختل می‌کند؟

  • کد خبر: ۱۰۲۸۸۹
  • ۰۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
آیااستفاده فراوان از وسایل دیجیتال، یادگیری کودکان را مختل می‌کند؟
یک روانشناس گفت: اینکه کودکی در سن چهار یا پنج سالگی بیش فعال می‌شود و در یادگیری و درست صحبت‌ کردن با اختلالاتی مواجه و یا پرخاشگر می‌شود یکی از دلایل آن می‌تواند استفاده غیراصولی از وسایل دیجیتال باشد.

به گزارش شهرآرانیوز، زهرا غلامی، روانشناس در این باره گفت: در گذشته والدین تصور داشتند که چنانچه کودک مقابل وسایل دیجیتال مثل تلویزیون قرار بگیرد زودتر زبان باز می‌کنند و باهوش تر می‌شوند، اما باید توجه داشت استفاده خارج از اصول نیز  منجر به لطمه‌های جدی برای کودک می‌شود.

وی بیان کرد: اینکه کودکی در سن چهار یا پنج سالگی بیش فعال می‌شود و در یادگیری و درست صحبت‌ کردن با اختلالاتی مواجه و یا پرخاشگر می‌شود یکی از دلایل آن می‌تواند استفاده غیراصولی از وسایل دیجیتال باشد.

 غلامی ادامه داد: تلویزیون دیدن قبل از سه سالگی یا بازی کردن زیاد با تلفن همراه در سنین کودکی روی خواندن، یادگیری ریاضی، توجه، هوش و حافظه تاثیر منفی داشته و کودکان را در دوران تحصیل با مشکل جدی مواجه می‌کند.

وی اظهار کرد: وقتی کودک در اویل کودکی روزانه بیشتر از دو سه ساعت جلوی تلویزیون و یا با تلفن همراه سرگرم شود احتمال ابتلای وی به اختلال نقص در توجه تشدید می‌شود.

غلامی گفت: وسایل دیجیتال باعث شدند که کودکان کمتر بازی، فعال و هیجان و تعامل با هم‌سن و سالان خود داشته باشند که چنین روندی رشد اجتماعی کودک را  در سال‌های آینده دچار مشکل می‌کند.

وی اظهار کرد: در موارد زیادی مشاهده است که نوجوانان امروزی قادر به برقراری روابط خوبی با اطرافیان خود نبوده و به شدت کم حوصله و پرخاشگر هستند که چنین افرادی حضور در فضای مجازی  را به فضای واقعی و صحبت با اطرافیان ترجیح می دهند که همه این‌ها می‌تواند ریشه در کودکیِ نوجوان داشته باشد.

غلامی تاکید کرد: شاید حذف کردن کامل وسایل دیجیتال مثل تلویزیون، گوشی و تبلت سخت باشد که چنین موضوعی هم توصیه نمی شود بلکه استفاده درست و بجا باید در اولویت قرار گیرد.

وی افزود: برای مثال برای کودکان بالای پنج سال حداکثر یک الی دو ساعت استفاده از وسایل دیجیتال مجاز است و برای نوجوانان نیز باید با نظارت غیرمستقیم والدین باشد.

غلامی عنوان کرد: برای کودکان زیر ۱۸ سال نیز نباید گوشی شخصی تهیه کرد ولی باید اجازه داد که مدت مشخصی از گوشی والدین استفاده کنند.

وی افزود: کودکان در چنین رویکردی با الگوگیری خیلی از رفتارها را یاد می‌گیرند و در کل نیز شایسته است یک سری قوانین و جایگزین‌های جذاب و موثرتری از وسایل دیجیتال برای کودکان ایجاد شود تا علاقه‌مندی آنها به وسایلی مانند تلفن همراه کاهش پیدا کند.

غلامی تاکید کرد: در مجموع برای پرورش یک کودک سالم، باید تیزبینانه به مسائل رشدی کودک نگریسته و بهترین انتخاب‌ها و رفتارها را در قبال کودک لحاظ کرد.

 

منبع: خبرآنلاین

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->