ویدئو | تجربه رانندگی با ری‌را؛ اولین کراس‌اوور ایران‌خودرو بررسی قیمت انواع موبایل سامسونگ، آیفون، شیائومی و آنر (۱۸ تیر ۱۴۰۳) توزیع بیش از ۳ هزار تُن اقلام تنظیم‌بازار بین هیئات مذهبی مشهد و خراسان‌رضوی هیجان انتخابات در بورس فروکش کرد | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۸ تیر ۱۴۰۳) کاهش چشمگیر قیمت طلا و سکه در مشهد (۱۸ تیر ۱۴۰۳) از عرضه اولیه امروز جا نمانید (۱۸ تیر ۱۴۰۳) | چقدر نقدینگی مورد نیاز است؟ چین چگونه به تجارت خارجی روی آورد؟ قیمت امروز دلار، طلا، سکه و رمزارز (۱۸ تیر ۱۴۰۳) | قیمت‌ها کاهشی شد خودرو‌های خارجی صفر در مشهد چند؟ (۱۸ تیر ۱۴۰۳) بررسی قیمت خودرو‌های داخلی در مشهد (۱۸ تیر ۱۴۰۳) | سمند سورن ۷۵۵ میلیون تومان + جدول اولین توصیه به مسعود پزشکیان درباره کسری بودجه ۱۴۰۳ در همایش اقتصادی سرمایه‌گذاری در عراق به میزبانی مشهد چه گذشت؟ پرداخت ۱۳۰۰ میلیارد تومان سود به سهام‌داران از طریق سجام + جزئیات (۱۸ تیر ۱۴۰۳) قیمت کالاهای تنظیم‌بازاری ویژه محرم اعلام شد | گوشت و مرغ چند؟ ماجرای پیامک ثبت‌نام «سبد معیشتی» و «حمایت خانوار» چه بود؟ انتهای موج چهارم نزول طلا کجاست؟ (۱۸ تیر ۱۴۰۳) آغاز دور جدید عرضه خودرو‌های وارداتی از امروز (۱۸ تیر ۱۴۰۳) با اقساط پنج‌ساله به قیمت نمایندگی، خودرو‌های پرطرفدار بخرید + جزئیات (۱۸ تیر ۱۴۰۳) کاهش قیمت میوه در مشهد (۱۸ تیر ۱۴۰۳) | موز کیلویی ۴۵ هزار تومان + جدول جهش ۱۱.۶ میلیارد دلاری ارزش بورس تهران در روز‌های پیش و پس از انتخابات! رکورد معاملات شمش طلا شکسته شد (۱۷ تیر ۱۴۰۳) وضعیت بازار طلا مشهد پس از انتخابات ریاست جمهوری چگونه خواهد بود؟ بررسی قیمت جدیدترین گوشی‌های موبایل دو سیم کارت (۱۷ تیر ۱۴۰۳) قیمت انواع خودرو‌های خارجی (۱۷ تیر ۱۴۰۳) | کاهش ۴.۵ درصدی سوزوکی سیاز افزایش ۱۱۹ درصدی حقوق و دستمزد کارگران در سه سال اخیر | حقوق کارگران طی ۳ سال گذشته متناسب با تورم افزایش یافت قیمت انواع خودرو‌های داخلی (۱۷ تیر ۱۴۰۳) | ادامه روند کاهش قیمت‌ها
سرخط خبرها

شرکت‌های تولیدکننده دولتی؛ دلیل افزایش قیمت مواد شوینده

  • کد خبر: ۱۰۶۵۳۶
  • ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۶
شرکت‌های تولیدکننده دولتی؛ دلیل افزایش قیمت مواد شوینده
در خبر‌ها گفته شده است بعد از ماه رمضان قیمت مواد شوینده افزایش می‌یابد. محصولات شوینده مشمول قیمت‌گذاری دولت نیستند و صرفا رعایت ضوابط نرخ‌گذاری از سوی واحد‌های تولیدی الزامی است.

طنین همتی|شهرآرانیوز، موج گرانی در بازار اقلام اساسی به رسم هر سال در ماه‌های اولیه سال جدید به چشم می‌خورد و اگر هر بازار و محصولی را رصد کنیم، سیر صعودی افزایش قیمت در آن می‌بینیم. همچنین فعالان صنفی و صنعتی از احتمال افزایش قیمت مواد شوینده در پایان ماه رمضان خبر داده‌اند.
زیادشدن هزینه‌های حمل‌ونقل، بهانه افزایش ۵۷درصدی حداقل حقوق کارگران و رشد چشمگیر نرخ مواد اولیه ناشی از نوسانات نرخ ارز دلایل افزایش قیمت مواد شوینده شمرده می‌شوند.

رئیس انجمن صنایع شوینده در گفت‌وگویی گفته است: به هر حال امسال قیمت مواد اولیه و دستمزد نیروی انسانی افزایش پیدا کرد. جدا از این موضوع، تولیدکنندگان با روند رو به رشد نرخ انرژی از جمله آب، برق و گاز مواجه هستند.
او البته این نکته را هم یادآور شد که افزایش قیمت مواد شوینده هنوز قطعی مشخص نیست، زیرا اکنون قیمت‌ها در حال بررسی است. ما به‌دنبال افزایش نرخ حداقلی هستیم. حواس ما به این نکته است که این افزایش نباید روندی بی‌رویه و مستمر بگیرد.

به‌گزارش شهرآرانیوز، بر اساس گفته تولیدکنندگان و فعالان این حوزه، به‌دلیل اینکه بیشتر شرکت‌های تولیدکننده مواد اولیه دولتی و نیمه‌دولتی هستند، هرگونه تغییر قیمت در این بخش تولید زنجیر‌وار سایر سطوح را هم تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.
یکی از شرکت‌های تولیدکننده شوینده‌های بهداشتی در مشهد می‌گوید: مواد اولیه ما در بعضی محصولات حدود ۲۰ تا ۴۰ درصد و در بعضی محصولات بیش از ۸۰ درصد افزایش قیمت داشته است. اما به‌دلیل اینکه خرید‌های پارسالمان را داریم، هنوز قیمت جدید را روی محصول نهایی اعمال نکرده‌ایم.به‌گفته این تولیدکننده مواد شوینده، مواد اولیه را با قیمت زیاد می‌خرند و بهای تمام‌شده محصول افزایش می‌یابد و آن‌ها هم گران‌تر می‌فروشند.

تولیدکننده مواد اولیه داخلی بر اساس نرخ جهانی قیمتش را افزایش می‌دهد

صباغ، از تولیدکنندگان مواد اولیه شوینده و بهداشتی در استان، به خبرنگار ما می‌گوید: یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت مواد اولیه تغییر نرخ ارز و نوسانات آن است. اقلامی که وارداتی است، مستقیم تحت‌تأثیر افزایش قیمت قرار می‌گیرد و در مواد اولیه که وارداتی نیست، تولیدکننده داخلی می‌خواهد قیمت را با قیمت جهانی برابر کند.
به‌گفته وی، دستور مصوبی برای تعیین نرخ وجود ندارد و، چون اقلام عمده بورسی هستند، قیمت آن‌ها هم شناور است.

بخشی از افزایش قیمت محصول نهایی خارج از عرف است

احمدی، از دیگر تولیدکنندگان مواد شوینده در مشهد در گفتگو با شهرآرانیوز می‌گوید: بخشی از افزایش قیمت محصول نهایی خارج از عرف و غیرمنطقی است؛ برای مثال اگر قیمت مواد اولیه ۵ درصد افزایش یابد، روی محصول ۳ درصد تغییر اعمال می‌شود. درصورتی‌که برخی قیمت محصول نهایی را ۱۰ درصد افزایش می‌دهند و به‌نظر نظارتی در این بخش نیست.

وی در پاسخ به اینکه از پارسال چقدر در مواد اولیه شوینده افزایش قیمت داشته‌اند، می‌گوید: افزایش قیمت‌ها متغیر بوده است. حتی در مواقعی کاهش قیمت مواد اولیه هم داشتیم.
او به این اشاره می‌کند که شرکت‌های مادر پتروشیمی که دولتی و نیمه‌دولتی هستند، در حلقه اول چرخه تولید قرار دارند و هر افزایش قیمتی که در این بخش صورت بگیرد، در زنجیره‌های دیگر بخش تولید و توزیع هم تأثیر می‌گذارد.

ماجرای درج قیمت تولیدکننده چیست؟

در مرحله اول از ۲۷آذر ۱۴۰۰ درج قیمت تولیدکننده برای چهار قلم کالای مصرفی شامل آب معدنی، نوشابه گازدار، آب‌میوه و ماءالشعیر و چهار قلم کالای سرمایه‌ای شامل غذاساز، نوشیدنی‌ساز، چرخ گوشت و ماکروویو اجباری شد و در مرحله دوم پودر لباس‌شویی، دستمال کاغذی، پوشک بچه، یخچال فریزر، تلویزیون و ماشین لباس‌شویی هم به این فهرست اضافه شد. از حالا به بعد روی این محصولات قیمت تولیدکننده را خواهید دید. این را که به هرکدام حداکثر چقدر سود باید اضافه شود، در جدول زیر برایتان آورده‌ایم.

در ضمن، تولیدکننده‌ها فقط حق دارند ۳درصد تخفیف روی محصولاتشان اعمال کنند و دیگر خبری از اشانتیون نیست. اما اجرای این طرح چه فایده‌ای دارد؟ اصلی‌ترین دلیلی که مسئولان برای فواید طرح بیان می‌کنند، حذف تخفیف‌های دروغین، شفاف‌سازی قیمت‌ها و حذف دلال‌ها از نظام تولید است که در صورت تحقق، همه این‌ها درنهایت به نفع مصرف‌کننده است تا سود واسطه و واسطه‌گری‌ها از جیبمان نرود.

اما اکنون محصولات شوینده مشمول قیمت‌گذاری دولتی نیستند و رعایت ضوابط نرخ‌گذاری از سوی واحد‌های تولیدی الزامی است. در همین راستا امسال با وجود افزایش قابل توجه نرخ مواد اولیه تأثیرگذار در تولید محصولات شوینده، به‌ویژه مواد عرضه‌شده در بورس و از طرفی، افزایش دستمزد، در راستای تعامل با دولت و ستاد تنظیم بازار تاکنون افزایش قیمت محصولات شوینده در بازار اعمال نشده است.

به‌گزارش شهرآرانیوز، قالی‌شویان، خشک‌شویی‌ها، هتل‌ها و مهمان‌پذیر‌ها و مصارف شخصی خانوادگی از جمله جامعه هدف مصرف مواد شوینده هستند که هرکدام از صنوف در سال گذشته نرخ مصوب خودشان را افزایش داده‌اند. با این افزایش قیمت مسلما آن‌ها هم با توجه به کاهش سودشان، درخواست افزایش قیمت خواهند داشت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->