لغو حکم ادامه تحصیل یک دانشجوی علوم پزشکی کشف هفت کیلوگرم زعفران تقلبی در مشهد گازگرفتگی در طرقبه و درگز باعث مسمومیت شدید سه نفر شد(۱۵ مهر ۱۴۰۳) تلاش آتش نشانان برای مهار حریق خودرو داخل مغازه صافکاری در مشهد (۱۵ مهر ۱۴۰۳) خسارت سیل به یکی از ترمینال‌های ضبط پسته در بخش انابد شهرستان بردسکن + فیلم پرواز‌ها از ساعت ۲۱ امشب لغو می‌شود (۱۵ مهر ۱۴۰۳) خبر خوش وزیر کار به بازنشستگان: اعتبار متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی تأمین شد (۱۵ مهر ۱۴۰۳)+ فیلم برگزاری کنفرانس بین‌المللی حقوق کودک در مشهد پلاک سوم خودرو چیست؟ مشاهده گونه کمیاب روباه شنی در پناهگاه حیات‌وحش فردوس کمک ۴۰ میلیاردی ایرانی‌ها به جنگ‌زدگان لبنان، غزه و یمن تأثیر قطعی معدل در کنکور لغو نمی‌شود وزیر آموزش و پرورش: دانشگاه فرهنگیان مرکز ثقل نظام تعلیم و تربیت است شهر دوستدار سالمند فرصتی مناسب برای ارتقای سلامت این قشر از جامعه حفظ جوانی و زیبایی با مصرف تخم کتان جانباز دفاع مقدس در مشهد زندگی‌بخش ۴ بیمار نیازمند به عضو شد (۱۵ مهر ۱۴۰۳) جان‌باختن ۲ نفر در حادثه واژگونی و حریق خودرو در کمربند سبز مشهد + عکس (۱۵ مهر ۱۴۰۳) پنج مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص دانشگاه فرهنگیان چیست؟ طرح تدریس زبان‌های محلی و قومی در مدارس و دانشگاه‌ها در مجلس اعلام وصول شد پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (یکشنبه، ۱۵ مهر ۱۴۰۳) | روند کاهشی دما تا فردا صبح ادامه دارد بازنشستگان تامین‌اجتماعی همچنان منتظر واریز علی‌الحساب متناسب‌سازی حقوق خود هستند (۱۵ مهر ۱۴۰۳) افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت اعزام دانش‌آموزان به اردو‌های راهیان نور معرفی مهم‌ترین بیماری‌هایی که از حیوانات به انسان‌ها منتقل می‌شوند + راه‌های پیشگیری مصرف مشروبات الکلی در همدان ۹ نفر را به کام مرگ کشاند (۱۵ مهر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

تلاش بر فعال کردن قطعه دوم راه آهن چابهار ـ سرخس تا پایان سال

  • کد خبر: ۱۱۰۷۲
  • ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۸
تلاش بر فعال کردن قطعه دوم راه آهن چابهار ـ سرخس تا پایان سال
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با سه ‌سرمایه‌گذار برای احداث قطعه دوم راه آهن چابهار_سرخس درحال مذاکره، توافق و قرارداد هستیم گفت: آستان قدس سرمایه‌گذار نیست، پیمانکار بخشی از قطعه دوم است.
به گزارش شهرآرانیوز، چابهار اقتصادی‌ترین و مطمئن‌ترین بندر ایران و مقصد نقل و انتقلات ایران از خلیج فارس است. به گواه کارشناسان در یک دهه اخیر با اتفاقاتی از جنگ نفتکش‌ها شروع شد و با آمدن کشتی‌های غول‌پیکیر و پایین آمدن هزینه‌های حمل و نقل در قیمت‌های تمام شده تکمیل شد کشور‌ها به این نتیجه نرسیده خلیج فارس حداقل دیگر به‌صرفه نیست؛ صحار و دوقم عمان می‌روند تا جایگزین ابربنادی همچون جبل علی امارات در دریای عمان باشند، عربستان بنادر خارج خلیج در دریای سرخ را توسعه داده و پاکستان و چین هم درحال توسعه گوادر هستد، ایران هم سواحل اقیانوسی اش، مکران و مرکز آن چابهار را مقصد نقل و انتقالات کرده است.

طرح‌های بزرگ اقتصادی در چابهار و سواحل مکران از جمله بندرسازی، راه آهن، جاده و صنایع استراتزِک و تبدیلی فولاد و پتروشیمی درجال اجرا هستند تا چابهار و مکران به قلب اقتصاد، تجارت، ترانزیت، صادرات و واردات ایران تبدیل شوند.

چابهار بندری راهبردی‌ست و شرط عملیاتی شدنش ریل است، عمده بار‌های ترانزیتی، وارداتی و صادراتی به‌دلیل تناژ بالا و طی مسافت طولانی اصطلاحا ریل‌پسندندو به‌صرفه است تا با ریل جا به جا شوند. در یک کلام ریل بال توسعه سواحل مکران است.
 
محور ریلی چابهار- زاهدان- مشهد- سرخس ۱۳۵۰ کیلومتر طول دارد و اقتصادی‌ترین و طولانی‌ترین محور ریلی در دست ساخت ایران است. به دو قطعه عمده تقسیم شده است: قطعه اولش، ۶۱۰ کیلومتر، چابهار را به زاهدان و مرز میلک (مرز ایران و افغانستان) متصل می‌کند و امکان اتصال ریلی به راه‌اهن سراسری و قطعه دومش، ۷۶۰ کیلومتر، زاهدان را به بیرجند، مشهد و در انتها سرخس وصل می‌کند و مقصد چابهار را مرز ترکمنستان و آسیای میانه می‌کند برای کشور‌های اصطلاحا لند لاک، محصور در خشکی آسیای میانه.

قطعه اول راه آهن چابهار زاهدان به گفته قرارگاه خاتم حالا ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و قرار است با ۳۰۰ میلیون یورو منابع صندوق توسعه ملی که به تازگی موافقت رهبر معظم انقلاب را گرفته سرعت گیرد و تا پایان دولت به‌بهره‌برداری برسد.

وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: قرارداد اتصال بیرجند به راه آهن سراسری را با یک سرمایه‌گذار منعقد کردیم و درحال آماده شدن کار است تا بیایند و پروژه را تحویل بگیرند.

محمد اسلامی در حاشیه سفر به سواحل مکران در گفتگو با تسنیم می‌افزاید: برای اتصال زاهدان به بیرجند هم با دو گروه سرمایه‌گذاری در حال مذاکرات جدی هستیم که با یکی تفاهم‌نامه هم امضا کردیم و امیدواریم تا پایان سال یکی‌از دو مذاکره را نهایی و قطعه زاهدان به بیرجند را هم فعال کنیم.

وی درباره حضور آستان قدس در پروژه راه آهن چابهار_سرخس هم می‌گوید: علاقه آستان قدس بیشتر پیمانکاری‌ست تا سرمایه‌گذاری و یک قرارداد هم با ما برای فعال کردن همان قطعه دوم (ناحیه شمالی) برای پیمانکاری دارند.

وزیر راه و شهرسازی هم‌چنین با اشاره به سرمایه‌گذاری هند در بندر چابهار خاطرنشان کرد: هند دو خط اعتباری ۸۵ و ۱۵۰ میلیون دلار هند برای توسعه بندر، تجهیزات و پسکرانه چابهار اختصاص داده است که درحال رایزنی هستیم.
 
منبع: تسنیم
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->