سرخط خبرها

حاشیه‌های یک دیوار پرحاشیه

  • کد خبر: ۱۱۲۳۸
  • ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۹
حاشیه‌های یک دیوار پرحاشیه
دیوار تازه‌ساز شهرک پردیس توسط افراد ناشناس تخریب شد
انسیه شهرکی
دبیر شهرآرا محله
عده‌ای مخالف تخریب آن هستند و عده‌ای موافق. عده‌ای آن را حصاری امن برای محدوده امن خود می‌دانند و عده‌ای هم این جداشدن و دودستگی‌ها را درست نمی‌دانند.
هر چه هست حالا بیش از هر زمانی این دیوار به یکی از مهم‌ترین مسئله‌های اهالی شهرک پردیس و شهرک شهید بهشتی تبدیل شده است. دیواری که از سال‌ها پیش بین این دو محدوده کشیده شده است. بعد سال‌ها بلاتکلیفی برای تعیین سرنوشت این دیوار دردسرساز، سرانجام با دستور مقام قضایی و شورای تأمین استان خراسان رضوی، تدبیری اتخاذ می‌شود. طبق این تصمیم که اواخر هفته گذشته اجرا شد، قرار می‌شود دور شهرک پردیس دیواری نزدیک بلوک‌های مجتمع پردیس جانمایی شود و بعد ساخت این دیوار با ابعاد مشخص، دیوار حائل عریض و طویل بین دو شهرک برداشته و مسیر آمدوشد نیز تعریض شود، اما این تدبیر کارگر نمی‌افتد و دیوار ساخته شده در دو شب متوالی از سوی افراد ناشناس تخریب می‌شود. برای روشن‌شدن ابعاد این ماجرا با اهالی هر دو شهرک گفتگو می‌کنیم.

تعریض معبر و رفع ترافیک
ورودی شهرک محل تجمع همیشگی آن‌هاست، هنوز رکوردر و قلم و کاغذ درنیاورده‌ام، تشخیص می‌دهند خبرنگارم. گرچه از بردن نامشان حذر می‌کنند، اما بی‌پروا و با همان ته‌لهجه عربی و صدای بلند یکی یکی مشکلات شهرک شهید بهشتی را می‌گویند. یکی از آن‌ها که میانسال است و حرف‌هایش منسجم‌تر از بقیه، می‌گوید: «اگر فضای خالی و بلااستفاده پشت دیوار یادشده برداشته و فضا تعریض شود، مشکلات ترافیک و ورود و خروج اهالی برطرف می‌شود. اصلا شما می‌دانید چقدر اینجا به خاطر همین ترافیک ایجاد شده تصادف رخ می‌دهد؟»
دیگری، اما بزرگ‌ترین تبعات وجود این دیوار را همین جدایی افتادن میان مردم این محدوده می‌داند و می‌گوید: «سال ۶۰ که به اینجا نقل مکان کردیم این دو محدوده از یکدیگر جدا نبود. اول سیم خاردار کشیدند بعد تبدیل به دیوار شد. مگر ما جزیره‌ایم که دورتا دورمان دیوار باشد؟ ما همه ایرانی هستیم.»
گرچه تأکیدشان تخریب دیوار است، اما آن‌ها پشت سرهم از مطالبات دیگرشان هم می‌گویند: «برای ما اتوبوس خط ۷۰ گذاشته‌اند از شهرک شهید بهشتی تا اسماعیل‌آباد، خالی می‌رود و خالی می‌آید. این خط کاربردی ندارد. اینجا پیرزن و پیرمرد حرم می‌روند. مسئله دیگر اینکه بلوک‌های ۴۱، ۳۹ و ۳۰ از نظر بهداشتی اصلا وضعیت مناسبی ندارند.» دیگری مسئله نبود سرویس بهداشتی را پیش می‌کشد: «از همه جای مشهد برای خرید ماهی یا خوردن سمبوسه و فلافل به شهرک شهید بهشتی می‌آیند، اما متأسفانه یک سرویس بهداشتی که بسیار ضروری است، در خود شهرک نیست.» مرد سال‌خورده‌ای هم وقتی از او می‌پرسم چرا هیئت امنا تشکیل نمی‌دهید تا مشکلاتتان سریع‌تر به سرانجام برسد، می‌گوید: «چون قبول این مسئولیت توقع ایجاد می‌کند و اگر آن خواسته‌ها برآورده نشود کار به جا‌های باریک کشیده می‌شود و اهالی رودرروی هم قرار می‌گیرند برای همین هیچ کسی اینجا تن به قبول این مسئولیت سنگین نمی‌دهد.»

اهالی پردیس: تخریب دیوار را به حساب اهالی نگذارید
دو روز از این ماجرا می‌گذرد و صبح شنبه با تماس یکی از اهالی مجتمع پردیس با دفتر شهرآرامحله، باخبر می‌شوم که تعدادی از ریش‌سفید‌ها و قدیمی‌هایشان در دفتر شهردار منطقه ۶ حاضر شده‌اند تا خواسته‌هایشان را صریح و بی‌واهمه بگویند. گواهی، رئیس حراست منطقه ۶، امین‌ا... تفضلی، رئیس ناحیه یک و قالبی، سرپرست روابط عمومی منطقه هم در جمع حضور دارند. حرف همه‌شان یکی است: این تخریب‌ها را به پای اهالی شریف پردیس نگذارید. یکی از آن‌ها به نمایندگی از بقیه از نگرانی اهالی می‌گوید. از اینکه ممکن است با برداشتن دیوار، ملکشان افت قیمت پیدا کند یا امنیت آن محله تحت‌الشعاع قرار گیرد و....
حیدری، شهردار منطقه ۶، بی‌آنکه پاسخ بدهد تمام قد به حرف‌های تک تکشان گوش می‌دهد و فقط از آن‌ها می‌خواهد در کنار انتقاد، پیشنهاد هم بدهند.
یکی از اهالی قدیمی از مجهزنبودن پل عابر پیاده خیابان شهید رستمی به آسانسور می‌گوید و پیشنهاد می‌دهد: یا آن را بردارید یا آسانسور نصب کنید، وگرنه این پل کارایی ندارد.
نبود فضای سبز مناسب و مکانی برای ورزش و نداشتن اگو و... از دیگر درددل‌های اهالی بود. حرف‌هایشان که تمام می‌شود شهردار درباره احداث دیوار و فواید آن برای اهالی پردیس می‌گوید: قرار است دیوار نرده‌ای ۲ متری نزدیک خود مجتمع پردیس احداث شود، این‌کار به نفع اهالی است. دیوار قبلی بلند و مرتفع و شهرک پردیس پشت دیوار خفه شده بود و حاشیه امن برای بزهکاران ایجاد می‌کرد، اما با این دیوار نرده‌ای کاملا فضای داخل شهرک رؤیت می‌شود؛ از طرفی از حالت جزیره‌ای‌بودن خارج می‌شود و سازمان‌ها دیگر نمی‌توانند به استناد اینکه اینجا مجتمعی شخصی است از ارائه خدمت به اهالی سر باز بزنند. وی از اهالی پردیس می‌خواهد در اولین گام هیئت مدیره قانونی تشکیل دهند و هم‌سو با شهرداری باشند که به نفع شهروندان است. تفضلی، رئیس ناحیه یک، هم در حاشیه این دیدار مردمی، درباره درخواست‌های اهالی شهرک شهید بهشتی می‌گوید: برای اتوبوس یادشده با اتوبوس‌رانی نامه‌نگاری می‌کنیم. نظافت هم در همه شهرک یکسان است و این‌طور نیست که به برخی بلوک‌ها توجه ویژه شود. برای سرویس بهداشتی هم پیگیر می‌شویم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->