علیرضا ظهیری | شهرآرانیوز؛ از سال ۱۳۹۹ که کلان پروژه رعایت حق تقدم در مشهد عملیاتی شد شاید کمتر کسی گمان میکرد این پروژه فرهنگی و عمرانی این چنین نتیجه بخش باشد، اما در یک اقدام بزرگ و هماهنگ از سوی حوزههای مختلف مدیریت شهری و پلیس راهور مشهد امروز شاهد اجرا شدن پنج فاز از این کلان پروژه با عنوان «خط عابر-خط زندگی» هستیم و حالا با اصلاح معابر و آگاهی بخشی در این حوزه بسیاری از رانندگان مشهدی در چهارراههای شهرتمام قد پشت خطوط عابر پیاده به انتظار سبز شدن چراغ منتظر میمانند؛ موضوعی که در حال تبدیل شدن به یک فرهنگ عمومی خوب در زمینه رانندگی در شهر مشهد است.
به گونهای که دیگر شهرهای کشورنیز این اقدام را الگوی فعالیتهای فرهنگ شهروندی خود قرار داده اند و حتی برخی از شهرها در حال اجرای طرحهایی مشابه کلان پروژه رعایت حق تقدم مشهد در شهرهایشان هستند.
معاون شهردار و رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد در گفتگو با شهرآرا، اظهار کرد: در این پنج فاز ۱۴۳ غرفه و ایستگاه فرهنگی در حوزه رعایت حق تقدم عابر پیاده در مناطق مختلف شهر مشهد برپا شده است.
حسین باغ گلی با بیان اینکه در مدت اجرای پنج فاز از پروژه حق تقدم هفتصد سفیر با مدیریت شهری همکاری کرده اند، افزود: این افراد بنا به دغدغههای خود در راستای آگاهی بخشی به مردم با ما همکاری داشته اند و در این مسیر ۴ هزار و ۵۰۰ ساعت آموزش برای سفیرها انجام شده است و آنها بیش از ۳ هزار ساعت فعالیت میدانی انجام داده اند. وی تأکید کرد: در فازهای اجرایی شده در کلان پروژه حق تقدم توانسته ایم برای ۷۶۰ هزار نفر مخاطب خود انتقال پیام داشته باشیم.
باغ گلی با بیان اینکه در پنج فاز گذشته تابلوهای تذکر به رانندگان در همه چهارراههای مهم شهر نصب شده است، گفت: همچنین در تقاطعهای دارای دوربین سعی شده است دوربینهای پلاک خوان برای خودروهایی که روی خط عابر پیاده توقف میکنند، تنظیم شود.
وی با بیان اینکه هم اکنون اقدامات زیرساختی در همه تقاطعهای اصلی شهر در جریان اجرای کلان پروژه حق تقدم انجام شده است، ادامه داد: تاکنون اقدامات زیرساختی و فیزیکی در حدود ۴۷ تقاطع اصلی مشهد انجام شده و حتی در برخیتقاطعهای مهم عملیات اجرایی در چند فاز به انجام رسیده است.
رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد با اشاره به اجرای گام ششم این کلان پروژه با روشی جدید، اظهار کرد: با توجه به اینکه در پنج فاز گذشته حساس سازی مردم نسبت به رعایت حق تقدم عابر پیاده در تقاطعها انجام شده است وامسال در گام ششم پروژه علاوه بر اینکه تثبیت این موضوع را خواهیم داشت برای طول معابر و مسیرهای بین تقاطعها نیز اقدامات آگاهی بخشی به رانندگان و اصلاح زیرساختهای خطوط عابر پیاده در طول مسیر را اجرایی میکنیم.
وی در پاسخ به این سؤال که با اجرایی شدن ۵ گام از کلان پروژه حق تقدم عابر پیاده چه اتفاق فرهنگیای در این راستا افتاده است، گفت: بخشی از اثرات این فرهنگ سازی را میتوان در آمارهای تصادفات شهری مشاهده کرد. اکنون خوشبختانه آمارها نشان میدهد فوتیهای عابران پیاده در مشهد کاهش یافته و به کمتر از ۱۰ نفر در سال رسیده است. همچنین آمارهای مصدومان در تصادفات عابران پیاده در مشهد نیز از ۸ هزارو ۵۰۰ نفر مصدوم تا پیش از سال ۹۹ به ۷ هزارو ۶۰۰ مصدوم پس از اجرای این طرح در یک سال رسیده است.
باغگلی به تغییر رفتار رانندگان مشهد پس از اجرای این طرح اشاره کرد و ادامه داد: بسیاری از رانندگان سعی میکنند پشت خطوط عابر پیاده چهارراه توقف داشته باشند. این اتفاقات مثبت در فرهنگ سازی رانندگی باعث شده است مشابه این پروژه تحت عنوان «خط عابر-خط زندگی» در شهرهای کرج و ارومیه اجرایی شود و با دیگر کلان شهرها نیز در حال مذاکره هستیم تا این پروژه را در شهرهای خود اجرایی کنند تا موضوع حق تقدم عابران پیاده به فرهنگ مثبت رانندگی در کشور تبدیل شود.