علیرضا ظهیری | شهرآرانیوز؛ یکی از اهداف ساخت تقاطع مصلا علاوه بر روان شدن ترافیک در این محدوده بزرگ راهی شهر مشهد، اتصال بخش غربی بولوار مصلا به قسمت شرقی این تقاطع و در نهایت اتصال به بولوار حر است. با این اقدام شهروندان و زائران که از مسیر بولوار حر قصد حرکت به سمت هسته مرکزی شهر و زیارت بارگاه رضوی را دارند به صورت مستقیم از مسیر تقاطع مصلا میتوانند مسیر خود را تعیین کنند.
دراین راستا از فرودین ماه سال گذشته عملیات ساخت مسیر شش کیلومتری تقاطع مصلا به بولوار حر آغاز شده و این مسیر به همراه تقاطع شهید هریری که در میانه این مسیر در حال ساخت است تا پایان امسال برای استفاده زائران و مجاوران بارگاه رضوی آماده بهره برداری خواهد شد.
معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد در گفتگو با شهرآرا درباره آخرین وضعیت ساخت مسیر شرقی بولوار مصلا و پل شهید هریری گفت: پس از اتمام عملیات ساخت تقاطع مصلا در مهرماه سال ۱۴۰۰، عملیات ساخت مسیر متصل کننده این تقاطع به بولوار حر یکی از اولویتهای مدیریت شهری است.
سیدخلیل منبتی با بیان اینکه به دلیل وجود یک مسیر عبوری در محدوده شهرکهای شهید رجایی و شهید باهنر، ترافیک ایجاد شده در بولوار حر همیشه سنگین است و از ین رو ایجاد راههای دیگر برای رفت وآمد شهروندان و زائرانی که از سمت سرخس وارد این بولوار میشوند حائز اهمیت است، اظهار کرد: عملیات ساخت مسیر شش کیلومتری تقاطع مصلا به بولوار حر و در میانه این مسیر عملیات ساخت پل شهید هریری برای عبور خودروهای سواری و قطار از فرودین ماه سال ۱۴۰۰ آغاز شد.
وی با اشاره به وجود معارضاتی مانند ریل راه آهن در مسیر ساخت پل شهید هریری افزود: دراین راستا اقدام مقدماتی مدیریت شهری برای اجرای این پروژه انحراف هزاروهشتصدمتری ریل راه آهن بود که به صورت موقت انجام شد و برای انحراف ریل این محدوده حدود ۱۰ میلیارد تومان هزینه شد.
منبتی با بیان اینکه مسیر شرقی بولوار مصلا به بولوار حر به صورت دوبانده با عرض ۴۵ متر در حال ساخت است، بیان کرد: همچنین پس از راه اندازی پل شهید هریری قطارهای عبوری از میانه این مسیر عبور خواهند کرد و خودروها نیز از سطح منفی یک تقاطع شهید هریری رفت وآمد میکنند.
معاون شهردار رقم اولیه برای ساخت پل شهید هریری را ۶۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان و برای ساخت مسیر شرقی بولوار مصلا ۷۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان بیان کرد و ادامه داد: تاکنون برای پل ۴۰ میلیارد تومان و برای مسیر ۴۵ میلیارد تومان هزینه شده است و رقم نهایی اعتبارات هزینه شده برای ساخت این دو پروژه در پایان کار مشخص میشود.
منبتی افزود: در دو پروژه پل شهید هریری و مسیر شرقی بولوار مصلا ۲ هزار تن آرماتور، حدود ۱۵۰ هزار مترمکعب خاک برداری، ۶۰ هزار تن اجرای عملیات آسفالت و ۹۵ شمع اجرایی میشود که تا به امروز ۷۵ شمع در پروژه اجرا شده است.
وی تأکید کرد: هم اکنون عملیات ساخت پل شهید هریری دارای پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی و مسیر شرقی بولوار مصلا برای اتصال به بولوار حر دارای پیشرفت فیزیکی ۴۸ درصدی است.
معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد در راستای افزایش سرانههای شهرکهای شهید رجایی و شهید باهنر، کاهش بار ترافیکی بولوار حر و تسهیل در رفت وآمد شهروندان مشهدی ساکن در این منطقه و زائران بارگاه رضوی تلاش مدیریت شهری بر این است که امسال این دو پروژه را به بهره برداری برساند.
وی در ادامه به وجود معارضات فراوان در اجرای این پروژهها اشاره کرد و گفت: وجود ریل راه آهن بزرگترین معارض این پروژه بود که عملیات انحراف آن انجام شد، اما در ادامه این مسیر وجود زمینهای آستان قدس، تیرهای چراغ برق و لولههای آبیاری زمینهای کشاورزی از دیگر معارضات به شمار میرفت که این معارضات هم رفع شده است. منبتی افزود: همچنین با توجه به اینکه چند چاه آب نیز در مسیر وجود داشت، قسمتی از طرح پروژه از سوی مشاور عوض شد و با ایجاد انحراف چندمتری در بخشهایی از پوسته مسیر توانستیم این معارض پروژه را رفع کنیم.