سرخط خبرها

نوجوانان در تولا

  • کد خبر: ۱۱۸۷۹
  • ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۲
نوجوانان در تولا
ورزش‌کاران و هنرمندان، یک کانون را در مسجد صاحب‌الزمان (عج) مدیریت می‌کنند
فاطمه سیرجانی - فکرش را نمی‌کردند گروهی با دست‌های خالی دور هم جمع شوند و بتوانند این همه فعالیت برای نوجوانان محله انجام بدهند.
ابتدای کوچه علیمردانی ۲۷ مسجد بزرگ صاحب‌الزمان (عج) است که برای اهالی این محله و «ایثار» نام‌آشناست. صاحب‌الزمان (عج) به‌واسطه فعالیت کانون فرهنگی «تولا» یکی از مساجد فعال در امور فرهنگی محله طلاب به حساب می‌آید. کانونی که پایه‌گذارانش گروهی از جوانان ۲۰ تا ۲۵ سال بودند و هدفشان برنامه‌ریزی برای نوجوانان و نونهالان است که البته موفق هم بوده‌اند و حالا تولا یکی از کانون‌های پرمخاطب محله است.
مهران یوسفی که بزرگ شده همین محله است و چندسالی است به‌عنوان جانشین فرمانده پایگاه بسیج مسجد این مجموعه را مدیریت می‌کند، می‌گوید: کانون‌های بسیج تقریبا در همه مساجد فعالیت دارند؛ حالا برخی کانون‌ها فعال‌ترند و برخی‌ها نه. کانون بسیج به همت آقای جواد غلامی،  فرمانده وقت پایگاه، تابستان سال ۸۶ با شروع کلاس‌های اوقات‌فراغت پایه‌گذاری شد. اکنون نیز آقای جوانشیر که از اعضای هیئت امنای مسجد است، مدیریت آن را برعهده دارد. هدف از تشکیل این مجموعه فرهنگی، حضور نوجوانان محل است و برهمین اساس نیازسنجی و برنامه‌ریزی شده است. کلاس‌های آموزشی و تقویتی برای نوجوانان محل لاز‌م بود که تصمیم گرفته شد در این راستا اقدام شود.

مسجد وسعت یافت
ابتدای شروع فعالیت فقط ۲ اتاق برای برگزاری کلاس‌ها بود، اما به همت هیئت امنا، مسجد توسعه دوبرابری پیدا کرد و تعداد اتاق‌ها هم چندبرابر شد. کل مساحت در ابتدا ۲۵۰ متر‌مربع بود. با رایزنی‌هایی که انجام شد ۲ نفر از همسایه‌ها منزل خود را برای فروش واگذار کردند و یکی هم منزل خود را وقف کرد. به این ترتیب حدود ۲۵۰ مترمربع دیگر به مساحت مسجد اضافه شد. با افزایش مساحت، کانون فرهنگی که در طبقه سوم قرار دارد، از ۲ کلاس به ۶ کلاس ارتقا یافت.

مسجدی‌ها در کلاس‌های آموزشی
اینکه خود مسجدی‌ها کار را عهده‌دار شدند، خیلی به نفع شرکت‌کنندگان و مخاطبان کلاس‌های آموزشی است؛ چراکه هزینه‌ای برای آن پرداخت نمی‌کنند. استادان و مربیان هرکدام در موضوعی کار بلد و استا‌دند. به‌عنوان مثال آقایان غلامی و اصلی از طلاب حوزه علیمه هستند که در زمینه روخوانی و روان‌خوانی قرآن فعال‌اند. عطایی که از هنرمندان خوش‌ذوق محله است، آموزش خوش‌نویسی را عهده‌دار شده است. سعی داشتیم همه جوانب را بسنجیم و بعد براساس آن برنامه‌ریزی کنیم، این‌طور نیست که همه برنامه‌ها آموزشی باشد. پسر‌ها عاشق هیجان و ورزش‌اند و ماهم از این موضوع غافل نبوده‌ایم و مقدمات آن را فراهم کرده‌ایم؛ میز پینگ‌پنگ، میز فوتبال‌دستی، پلی‌استیشن‌ها و... اوقات مهیجی را برای آن‌ها فراهم می‌کنند. کلاس‌های آموزشی والیبال، شنا و فوتبال د‌ر برنامه‌های تفریحی‌آموزشی کانون گنجانده شده است. جالب این است که مربی‌های فوتبال هم هم‌محله‌ای هستند؛ طیبی، عضو سابق تیم ملی، مدیریت مجموعه ورزشی را عهده‌دار است و مربیگری والیبال را هم یکی از دوستان خود مجموعه قبول کرده‌اند. البته هیچ‌کدام به اندازه اردو طرف‌دار ندارد، بچه‌ها عاشق گردش و تفریح هستند و متولیان هم از این موضوع غافل نبوده و نیستند. اردو‌های تفریحی‌گردشگری از برنامه‌های پرطرف‌دار به شمار می‌رود؛ اردوی یک‌روزه اخلمد، شاندیز، نیشابور تا اردو‌های چندروزه به شمال و قم و جمکران.

تابستان ویژه
تابستان از ایام ویژه است. سعی داشته‌ایم مسجد برای نوجوانان دل‌زدگی نداشته باشد و خسته‌شان نکند و به همین علت مشتاق همه برنامه‌ها هستند، حتی برنامه‌های تقویتی و آموزشی. سال اول استقبال مثل الان نبود، اما به‌مرور تقاضا برای حضور در برنامه‌های طرح اوقات فراقت کانون تولا زیاد شد. به‌طوری که الان دیگر برای ثبت‌نام زمان تعیین کرده‌ایم و هرکسی که در مهلت تعیین‌شده ثبت نام کند، امکان حضور در کلاس‌ها را دارد. البته با پایان تابستان و طرح اوقات‌فراغت، ارتباط نوجوانان و نونهالان محله علیمردانی با مسجد و کانون فرهنگی محله قطع نشده و آمدوشد‌های هدفمند ادامه دارد. به‌عنوان مثال گروه سرود کانون یکی از پرطرف‌دارترین‌هاست، حتی بعد ایام تابستان در مناسبت‌هایی مثل پیروزی انقلاب، خارج از منطقه نیز برنامه اجرا می‌کنند؛ حلقه صالحین ازجمله برنامه‌های ثابت تربیتی، مذهبی و... است.
ما در این محله هنرمند و مسجدی‌هایی که ذوق هنری دارند، کم نداریم و همین موضوع بهانه‌ای برای اجرای برنامه‌های متنوع شده است. یکی از هنرمندان بازیگر که از قدیمی‌های همین مسجد است، تئاتر را آموزش می‌دهد. خلاصه اینکه سعی کرده‌ایم مطابق ذائقه همه نوجوان‌ها برنامه داشته باشیم و ان‌شاءا... خودشان در آینده عهده‌دار اجرای آن‌ها باشند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->