توسعه کرامت‌محور در حوزه عمران و حمل‌ونقل شهر برگزاری دومین دوره مراسم «نشان مشهدالرضا(ع)» در روز ۱۰ دی | مشهد پیشتاز الگوسازی و تکریم نخبگان رویداد نشان مشهدالرضا(ع)، فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های علمی مشهد هوای کلانشهر مشهد همچنان آلوده است (۸ دی ۱۴۰۳) پیشکسوتان عرصه‌های مختلف مشهد باید در رویداد نشان مشهد الرضا (ع) تجلیل شوند واقعه ۱۰ دیماه مشهد برای تشکیل حکومت اسلامی اتفاق افتاد مراسم بزرگداشت شهدای دهم دی ماه مشهد برگزار شد + ویدئو روز‌های یادآور حماسه‌های مردم مشهد باید در فضای اجتماعی شهر مورد توجه قرار بگیرد «مردمی بودن» موضوع اصلی نشان مشهدالرضا (ع) است | نسل جوان با خلاء الگو‌ها مواجه است مدیر مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی: نشان مشهدالرضا (ع) تجلیل از خادمان فرهنگ رضوی است حاجی‌بگلو: تصمیم‌گیری درباره تمدید دوره شوراها در انتظار مجلس است | هفت ساله شدن شوراها، در دولت نیز موافقانی دارد مشروح سیاست‌های شورای شهر مشهد در حوزه حمل‌ونقل شهری برگزاری دهمین دوره انتخابات هیئت‌مدیره سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی (۶ دی ۱۴۰۳) کاسب قدیمی محله سرشور: ما وسط تاریخ مشهدیم شهردار مشهد مقدس: ۴۵ کلان‌پروژه در‌حال‌اجرا تا پایان دوره ششم مدیریت شهری، به بهره‌برداری می‌رسد + فیلم هر سفر مترو در مشهد ۱۸ هزار تومان هزینه دارد افزایش ۲برابری پلاک‌های فعال خودرو در مشهد طی ۵ سال | کاهش حوادث ترافیکی فاز نخست خط ۳ قطارشهری مشهد تا پایان ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد توضیحات رئیس شورای شهر مشهد درباره برخی موضوعات مربوط به صحن علنی روز گذشته (۵ دی ۱۴۰۳) هوای کلانشهر مشهد برای ششمین روز پیاپی، آلوده است (۶ دی ۱۴۰۳) نایب‌رئیس کمیسیون عمران شورای شهر مشهد: تغییر کیفیت و ظاهر معابر شهر هدیه ناقابل مدیریت شهری است | ورود ۶۰ ناوگان جدید خط یک قطارشهری از یک‌سال‌ونیم آینده
سرخط خبرها

حال وخیم هوای شهر مشهد

  • کد خبر: ۱۲۲۰۵۹
  • ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۶
حال وخیم هوای شهر مشهد
«از ابتدای سال تاکنون شاخص کیفیت هوای مـشـــهد پــنج روز در وضعیت هشدار برای همه گروه‌ها بوده و این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال که فقط یک روز بود، رشد پنج‌برابری را نشان می‌دهد.»

فاطمه رافع | شهرآرانیوز؛ تازه‌ترین آمار از حال وخیم هوای مشهد را مسئول مرکز پایش آلاینده‌های زیست‌محیطی شهرداری مشهد اعلام کرده است.

بررسی دیگر اعداد و ارقامی که رضا اسماعیلی اعلام کرده نیز مؤید وخیم‌بودن حال هوای شهر است: «در ۱۵۳روز ابتدایی امسال ۲۳روز شاخص کیفیت هوا در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس بود که این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال هشت روز افزایش داشته است. همچنین شهروندان مشهدی از ابتدای سال تاکنون ۱۰۰روز هوا با شاخص قابل‌قبول را تنفس کرده‌اند و این درحالی است که شمار روز‌های هوا با کیفیت قابل‌قبول در مدت مشابه پارسال ۱۳۱روز بود.»

بازخوانی یک پرونده خاک‌خورده

به بهانه تازه‌ترین آماری که ایرنا از وضعیت آلودگی هوای مشهد منتشر کرده است، سراغ پرونده خاک‌خورده «تعطیلی پنج‌شنبه‌های مشهد» رفته‌ایم؛ راهکاری کارشناسی که با توجه به آلودگی ۶۴ درصدی منابع متحرک برای هوای شهر و با هدف کاهش سفر‌های شهری، بیش از یک دهه پیش به‌عنوان یکی از گزینه‌های روی میز برای کاهش آلودگی هوای دومین کلان‌شهر کشور مطرح بوده است، اما گویا همچنان مسئولان استانی و ملی درباره‌اش به اتفاق نظر نرسیده‌اند و همچنان اظهاراتشان درباره سرنوشت آن متناقض است.

یکی از بازگشت طرح به معاونت حمل‌ونقل شهرداری مشهد برای بازنگری در مطالعاتی می‌گوید که تاکنون دو مرتبه انجام و تأیید شده است و دیگری توپ را به زمین فرمانداری می‌اندازد. این پرونده که با شیوع کرونا به گفته مسئولان به بایگانی رفته بود، با فروکش‌کردن بیماری بار دیگر روی میز قرار گرفت، اما همچنان سرنوشت آن در هاله‌ای از ابهام است؛ موضوعی که محسن داوری، فرماندار مشهد، در گفتگو با شهرآرا درباره‌اش به ذکر جمله کوتاهی بسنده می‌کند: «موضوع در دست بررسی است.»

«موضوع تعطیلی پنجشنبه‌های مشهد در حال پیگیری است. با توجه به اینکه مطالعات انجام‌شده مربوط به چندین سال قبل بود، قرار شد معاونت حمل‌ونقل شهرداری مشهد مطالعات را به‌روز کند. زیرا وضعیت مشهد و شمار سفر‌های درون‌شهری تغییر کرده است و علاوه بر این، موضوع مدیریت انرژی نیز می‌تواند در این زمینه لحاظ شود.» این هم پاسخی است که معاون نظارت و پایش اداره‌کل محیط‌زیست خراسان‌رضوی به پرسش خبرنگار شهرآرا درباره سرنوشت این طرح می‌دهد.
محمد عرفانی این را هم یادآوری می‌کند که پس از جمع‌بندی مسئولان استانی، تصمیم‌گیری نهایی باید در پایتخت انجام شود.

بی‌خبری شهرداری از بازنگری

عرفانی درحالی از ارجاع دوباره طرح به معاونت حمل‌ونقل شهرداری برای بازنگری در مطالعات خبر می‌دهد که معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی می‌کند.
سیدخلیل منبتی در گفتگو با شهرآرا می‌گوید: نامه‌ای برای انجام مطالعات دوباره به معاونت حمل‌ونقل شهرداری ارجاع نشده است.

او با بیان اینکه مطالعات مربوط به تعطیلی پنجشنبه‌های مشهد در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ به تأیید کارگروه اجرایی و اضطراری کاهش آلودگی هوای استان رسیده، معتقد است: مطالعات دوباره نتیجه‌ای ندارد و هزینه بیت‌ا‌لمال که صرف انجام چندباره مطالعات می‌شود، باید برای عملیاتی‌کردن آن هزینه شود.

منبتی با تأکید بر اینکه تعطیلی پنجشنبه‌ها در یک دهه پیش همواره گزینه مؤثر و درخورتأملی بوده است، می‌افزاید: با توجه به اینکه وضعیت آلودگی هوای مشهد نسبت به سال‌های پیش بدتر شده است، از لحاظ کارشناسی موافق تعطیلی پنجشنبه‌ها هستیم، به‌ویژه در فصل تابستان که شمار زیادی از زائران به مشهد مشرف می‌شوند. زیرا این موضوع به خدمات‌رسانی بهتر هم کمک می‌کند.
او درباره دلایل اجرایی‌نشدن این راهکار می‌گوید: ممکن است در این موضوع ملاحظات فرهنگی و اجتماعی باشد که در مطالعات پیشین شهرداری مدنظر قرار نگرفته است و از این منظر می‌توان مطالعات را بازنگری کرد.

روی میز فرماندار

مدیر محیط‌زیست و توسعه پایدار دفتر فنی استانداری خراسان‌رضوی هم با تأکید بر اینکه تعطیلی پنجشنبه‌ها در مشهد با توجه به زائرپذیربودن این شهر، با دیگر شهر‌ها متفاوت است و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد، اظهار می‌کند: موضوع همچنان در دستور کار است.
حسین فکور با بیان اینکه این موضوع برای جمع‌بندی نهایی به فرمانداری مشهد ارجاع شده است، جمله‌اش را با یک «اما» این‌طور پایان می‌دهد: «من به این موضوع خیلی خوش‌بین نیستم.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->