مدیریت شهری مشهد پای کار برگزاری انتخابات اکران‌های شهری با محوریت مشارکت در انتخابات در مشهد اجرای طرح مهرورزی با محوریت پیشگیری از اعتیاد در مساجد مشهد پرداخت مطالبات پیمانکاران شهرداری مشهد با همکاری بانک شهر | ۵۹ دستگاه اتوبوس وارد چرخه خدمات‌رسانی می‌شود دعوت شهردار مشهد مقدس از مردم برای حضور باشکوه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ روایتی گرم از کوره‌های قدیمی آجرپزی مشهد که این شهر را ساختند دعوت شورای اسلامی شهر مشهد مقدس برای حضور پرشور در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری اعمال‌قانون ۲۳۰۷ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۵۲ نفر در تصادفات مصدوم شدند (۱۴ تیر ۱۴۰۳) گلایه ساکنان محله پنجتن مشهد از جولان موتورسیکلت‌ها در بوستان‌ها پنجمین جشنواره قلم در مشهد برگزار می‌شود مشهد شهر پیشگام در انتشار اوراق مشارکت ترافیک سنگین در کوثر، خیام و پیرامون حرم امام‌رضا(ع) (۱۴ تیر ۱۴۰۳) اعزام بیش از ۳۳ هزار نیروی کارگری در مشهد به پروژه‌های شخصی توسط ایست‌کار‌ها هوای کلانشهر مشهد امروز آلوده است (۱۴ تیر ۱۴۰۳) راه اندازی ایستگاه ویژه غواصی و کار در اتفاع آتش نشانی مشهد آغاز کار ستاد دهه آخر صفر شهرداری مشهد با محوریت خدمت رسانی به زائران قرائت میثاق‌نامه خدمت ۱۷۰۰ دانش‌آموخته علوم پزشکی در حرم امام‌رضا(ع) بایدو فرصتی که زائران از آن سهمی ندارند شهردار مشهد خبر داد: اجرای عملیات تراش و روکش آسفالت بولوارهای نامجو و ارشاد
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

تشدید بحران آب مشهد در سال آبی آینده نگران‌کننده است

  • کد خبر: ۱۲۲۳۶۸
  • ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶
تشدید بحران آب مشهد در سال آبی آینده نگران‌کننده است
با وجود گذر از اوج گرما، تشدید بحران آب مشهد در سال آبی آینده نگران‌کننده است.

بنیامین یوسف‌زاده | شهرآرانیوز؛ چهره کریه خشک‌سالی این روز‌ها از دامنه زاگرس در استان چهارمحال‌وبختیاری تا کوه‌های آلاداغ در خراسان‌رضوی به‌صورتی گستردگی یافته که آب آشامیدنی را به کیمیایی ارزشمند برای اهالی بسیاری از مردمان این مسیر بدل کرده است. بیم دامن‌گیرشدن این خشک‌سالی بی‌سابقه در نیمه شرقی کشور که طبعی گرم هم دارد، این نگرانی را بیش از پیش در دل پرورش می‌دهد که مبادا در فهرست بعدی قطعی آب، شهر‌های خراسان‌رضوی هم جای داشته باشند. با این حال، صحبت‌های مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب مشهد آبی بر آتش این نگرانی است؛ آنجا که می‌گوید: آتش این خشک‌سالی و قطعی عجیب‌وغریب دست‌کم تا پایان سال آبی جاری دامن مشهد را نمی‌گیرد.

حسین اسماعیلیان در گفتگو با خبرنگار شهرآرا البته این نکته را هم می‌گوید که تا پایان سال آبی جدید فقط سی روز دیگر باقی مانده است و برای سال بعد که از مهر آغاز می‌شود، باید دست دعا و نگاهمان به آسمان باشد.
به گفته او بیشتر نگرانی دست‌اندرکاران حوزه آب، سال آبی جدید است که با روند بارندگی‌های دوره‌ای و سالانه، بیم آن می‌رود که وضعیت بحرانی دشت مشهد تشدید شود.

اسماعیلیان ادامه می‌دهد: از تابستان امسال با تدابیری که در حوزه مدیریت آب انجام شد، گذر کردیم، اما همچنان نگرانی از سال آبی بعدی وجود دارد. وی با اشاره به سیراب‌شدن مشهد از طریق چهار سد دوستی، طرق، کارده و ارداک، اظهار می‌کند: مجموع ظرفیت آبی این سد‌ها حدود یک‌میلیاردو ۲۵۰ میلیون مترمکعب است که به‌واسطه خشک‌سالی‌های پیاپی، یک‌چهارم آن نصیب دومین کلان‌شهر ایران می‌شود. با حساب ۴۷۰ حلقه چاه، دو رشته قنات و یک دهنه چشمه، چشم امید مشهدی‌ها به حدود ۵۰ درصد منابع سطحی است.

مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب مشهد با ابراز امیدواری برای بارش مناسب باران در سال آبی جدید که از پاییز آغاز می‌شود، بیان می‌کند: متأسفانه با کاهش بارندگی‌ها و تداوم خشک‌سالی‌ها، موجودی سد‌های شهر مشهد حال‌وروز خوبی ندارد و حتی سیلاب‌های اخیر هم نتوانست این کمبود را جبران کند.
اسماعیلیان در پاسخ به پرسشی درباره میزان افزایش سطح آب پشت سد‌های مشهد در پی سیلاب مرداد بیان می‌کند: در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن و با جاری‌شدن یک‌میلیون مترمکعب سیلاب به سد‌های شهر، این میزان فقط کفاف یک روز از مصرف را در فصلی مانند تابستان می‌دهد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->