یحیی سریع: نیروگاه برق حیفا را با موشک زدیم افشاگری یک نماینده مجلس از پشت پرده‌های فیلترشکن فروشی تصویب برگزاری انتخابات شوراها بصورت تناسبی در کمیسیون شوراها موضوع «فرونشست زمین در ایران» در جلسه هیئت دولت بررسی شد تیراندازی یک دانشجو در محوطه دانشگاه عراقی (۱۶ دی ۱۴۰۳) محو شدن وزیر خارجه آلمان در تصاویر دیدار با الجولانی ۵ نظامی صهیونیست بر اثر انفجار بمب در غزه زخمی شدند (۱۶ دی ۱۴۰۳) سود فروش فیلترشکن به جیب چه کسانی می‌رود؟ سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس خبر داد: کارگروهی درباره اتباع خارجی در وزارت کشور تشکیل می‌شود تکذیب دیدار «پوتین» با «شولتس» و «ترامپ» السودانی: تلاش کردیم عراق را از حلقه آتشی که در منطقه گسترش یافته نجات دهیم دولت تصویب کر د: ایجاد بندر خشک توسط بخش خصوصی در خراسان‌شمالی وقوع انفجار‌های شدید در اطراف دمشق (۱۶ دی ۱۴۰۳) وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به لغو توافق آتش‌بس با لبنان تهدید کرد بیش از ۲۰۰ میلیون دلار برای مراسم تحلیف دوم ترامپ جمع آوری شد رزمایش‌های اقتدار نیرو‌های مسلح در زمین و آسمان و دریا‌های ایران به اجرا در خواهد آمد علت شهادت یکی از مرزبانان در کردستان یخ زدگی در سرما نبود ابلاغ یک قانون از سوی رئیس جمهور جهت اجرا به وزارت راه و شهرسازی (۱۶ دی ۱۴۰۳) قالیباف: ناترازی انرژی نداریم پزشکیان: فقر و تبعیض عوامل اصلی ایجاد نارضایتی و وقوع جرم در جامعه است واکنش مجلس به سدسازی افغانستان | موضوع آب‌های مرزی به یک پروژه امنیتی تبدیل شده است دولت به صورت هم‌زمان برای معیشت، آموزش و سلامت مردم در حال برنامه‌ریزی و اقدام است سردار تنگسیری: میدان و دیپلماسی مکمل یکدیگر هستند آیت‌الله علم‌الهدی: اساس خدمت در هلال‌احمر بر فداکاری و ایثار استوار است سفر وزیر امور خارجه دولت انتقالی سوریه به قطر | اسعد حسن الشیبانی وارد دوحه شد ماجرای شهادت سپهر روشنی، مرزبان کردستانی چه بود؟ (۱۶ دی ۱۴۰۳) رئیس مجلس: ۱۲ هزار قانون فعلی به ۳۵۰۰ قانون تبدیل می‌شود | طرح تنقیح و تدوین قانون جامع سلامت تصویب شد عراقچی در مراسم بزرگداشت شهید سلیمانی: سلاح اصلی مکتب مقاومت خون شهدا است
سرخط خبرها

ایرانیان و تجربه پارلمانتاریسم

  • کد خبر: ۱۲۴۷۹
  • ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۷
ایرانیان و تجربه پارلمانتاریسم
پارلمان یا مجلس یکی از مؤلفه‌های مهم نظام‌های مردم‌سالار است. تاکنون برای نظام نمایندگی که بیشتر به‌عنوان یکی از جلوه‌های روشن دموکراسی جدید از آن یاد می‌شود، بدیلی یافت نشده است. در این نظام سیاسی، نقش قوه مقننه از ۲ قوه اجرائیه و قضائیه، مهم‌تر و اساسی‌تر است. قوه مقننه علاوه بر نقش تقنینی، نقش نظارتی و تعدیل‌کننده را نیز درون نظام سیاسی بر عهده دارد. چنانچه هر یک از قوای دیگر در انجام وظایف قانونی خود دچار ضعف و فتور شوند، یا با خروج از حیطه وظایف قانونی خود، دچار بدکارکردی شوند، مجلس با ابزار‌های نظارتی که در اختیار دارد، همچون سؤال و استیضاح، با یادآوری وظایف قانونی، آن‌ها را به جایگاه قانونی خود برمی‌گرداند. در عین حال، نقش مجلس در پایداری و ثبات نظام سیاسی و نیز تضمین حقوق اساسی مردم در مقایسه با دیگر قوا، بی‌بدیل و شاید قیاس‌ناپذیر است. بدون تردید، حکمرانی خوب منوط به داشتن قوه مقننه‌ای کارآمد و مسلط بر اوضاع و احوال کشور است؛ نیرویی که همواره دیگر قوا را نظارت و ارزیابی می‌کند تا نظام سیاسی انسجام و پیوستگی خود را با جامعه از دست ندهد و ثبات نظام سیاسی دچار تزلزل نشود.
پیدایش جنبش مشروطه‌خواهی در ایران سرآغاز شکل‌گیری نظام پارلمانی و تحدید قدرت صددرصدی شاهان قاجاریه شد. قدرت سیاسی مطلق، نظام ملوک‌الطوایفی و حاکمیت قبیله‌ای دوره قاجار متناسب با شرایط برآمده عصر جدید نبود. با تحولات فرهنگی نوین و برخورد جامعه ایران با مدرنیته، پذیرش عمومی مبانی معرفت‌شناختی ساختار سیاسی حاکم مانند باورِ سنتی به ظل‌اللهی بودن پادشاه که مشروعیت خود را از سنن کهن ملی و مذهبی می‌گرفت، دچار گسست شد.
اصلاح امور سیاسی، کسب استقلال ملی و حرکت به سمت ترقی و توسعه، آرمان‌هایی بود که نیرو‌های مشروطه‌طلب برای آن به مبارزه پرداختند و به پیروزی رسیدند. در سال‌های پس از جنبش مشروطه، نخستین تجربه سیاسی ایرانیان در عرصه پارلمانتاریسم به دلیل ساختار سنتی جامعه و سیطره دولت‌های استعماری با موانع جدی مواجه شد و حرکت عقلانی به سمت نظام مشروطه سلطنتی به مشکلاتی برخورد و در این گذار دوره‌ای از بی‌ثباتی سیاسی و اجتماعی بر جامعه ایران حکم‌فرما شد؛ اما به هر صورت، مردم و گروه‌های سیاسی و اجتماعی برای نخستین‌بار شانسی برای سهیم شدن در مناسبات قدرت پیدا کردند.
از سیزدهم مهرماه ۱۲۸۵ خورشیدی که نخستین مجلس قانونگذاری با نطق افتتاحی مظفرالدین‌شاه که با وجود شدت بیماری به مجلس آمده بود و بی‌حضور نمایندگان شهرستان‌ها گشایش یافت، حدود ۱۱۳ سال می‌گذرد. در این مدت، ۳۴دوره مجلس قانونگذاری تشکیل شده که ۲۴دوره مربوط به پیش و ۱۰دوره مربوط به پس از انقلاب اسلامی است. بیش از یک قرن تجربه پارلمانی، اندوخته گران‌سنگی است که می‌تواند در ترسیم دورنمای مسیر پیشرفت و توسعه ایران تأثیر بسزایی داشته باشد.
متأسفانه بررسی‌ها نشان می‌دهد که جز مقاطع محدودی، مجالس قانونگذاری در ایران نتوانسته‌اند آن‌گونه که باید و شاید به وظایف ذاتی خود عمل نمایند. به نظر می‌رسد زمان آن فرارسیده که پس از گذشت این همه سال، تجربه پارلمانی در ایران را واکاوی کرده و پرسش‌هایی درباره چند و، چون کارآمدی آن مطرح کنیم.
با آنکه پارلمان یا مجلس نمایندگان نقش مهمی در پیشرفت جوامع توسعه‌یافته داشته، چرا مجلس در ایران نتوانسته است چنین نقشی را ایفا نماید؟ آیا به واقع مردم در انتخاب نمایندگان خود دقت لازم را داشته‌اند؟ آیا نظام انتخاباتی موجود از ظرفیت‌های لازم برای جلب و جذب مشارکت حداکثری مردمی برخوردار است؟ آیا جایگاه مجلس به‌درستی در ساختار نظام سیاسی تعریف شده است؟ آیا مجالس قانونگذاری توانسته‌اند از ظرفیت‌های تقنینی، نظارتی و اجرایی خود به‌خوبی استفاده کنند؟ آیا هماهنگی لازم بین مجلس و دیگر ارکان نظام وجود داشته است؟ در یادداشت‌های بعدی سعی خواهیم کرد با مروری بر پیشینه مجلس در ایران، به هر یک از این پرسش‌ها بپردازیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->