به گزارش شهرآرانیوز؛ در روزهای اخیر، گزارشهای متعددی از سوی کاربران فضای مجازی و فعالان اقتصادی درباره بروز اختلال و تأخیر سامانههای انتقال وجه «پایا» و «ساتنا» منتشر شده است. طبق این گزارشها، برخی تراکنشهای ثبتشده در این دو سامانه با عدم انجام یا تأخیر چندساعته مواجه بودهاند؛ موضوعی که واکنش و انتقاد فعالان اقتصادی و حتی سرمایهگذاران بازار سرمایه را به دنبال داشته است.
برخی کاربران اعلام کردهاند که انتقالهای وجه ساتنا در بازه زمانی معمول انجام نشده و تسویه آنها با چند ساعت تأخیر صورت گرفته است. این مسئله گمانهزنیهایی را درباره احتمال کاهش عمدی سرعت گردش پول یا تلاش برای کنترل نوسانات بازار ارز و طلا مطرح کرده؛ هرچند تاکنون هیچ اطلاعرسانی رسمی از سوی بانک مرکزی در تأیید این تحلیلها منتشر نشده است.
در واکنش به این گزارشها، بانک مرکزی ضمن رد هرگونه اختلال اعلام کرد سامانه پایا بدون وقفه و در چهار چرخه کاری مطابق روال اعلامی قبلی در حال ارائه خدمت است و تمامی دستور پرداختهای ثبتشده در این سامانه بدون تأخیر در حال پردازش، تسویه و واریز به حساب مقصد هستند.
روابط عمومی بانک مرکزی همچنین تأکید کرده است که در خصوص سامانه ساتنا نیز مطابق تعهدات اعلامی، کلیه دستور پرداختهای ثبتشده در همان روز کاری تسویه و به حساب مقصد واریز میشوند. به گفته مصطفی قمریوفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی، تنها در روز گذشته بیش از ۴۰۰ هزار دستور پرداخت ساتنا و بیش از ۱۰ میلیون دستور پرداخت پایا با موفقیت پردازش و به حسابهای مقصد واریز شدهاند.
با وجود این توضیحات، همزمان برخی کاربران اعلام کردهاند که هرچند بسیاری از تراکنشها در نهایت انجام شدهاند، اما در مواردی با تأخیر چندساعته همراه بودهاند؛ تأخیری که از نگاه فعالان اقتصادی میتواند در معاملات روزانه و مدیریت نقدینگی اثرگذار باشد.

در این میان، انتشار پیامکی از سوی پلتفرم بلوبانک نیز به این ابهامات دامن زده است. در این پیامک آمده است: «با اعلام بانک مرکزی، تا اطلاع ثانوی، تمامی انتقالات پایا و ساتنا در شبکه بانکی کشور با ۳۶ تا ۷۲ ساعت تأخیر انجام خواهد شد.» موضوعی که با روایت رسمی بانک مرکزی در تضاد قرار دارد و موجب ادامه بحث و مناظره در فضای رسانهای و اقتصادی کشور شده است. البته بلوبانک در پیامکی اصلاحی، اختلال و تأخیر واریزها را تکذیب کرد.