پوشش زنده اخبار دور پنجم مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در رم ایتالیا چرا ترامپ ثبت‌نام دانشجویان بین‌المللی دانشگاه هاروارد را متوقف کرد؟ اسماعیل بقایی قبل از آغاز دور پنجم مذاکرات ایران و آمریکا: از حقوق و منافع عالیه ملت ایران صیانت می‌کنیم ستاد کل نیرو‌های مسلح: به هر اقدام علیه ایران با صلابت و اقتدار پاسخ می‌دهیم جزئیات هدف قرار دادن فرودگاه بن‌گوریون در اراضی اشغالی فلسطین (۲ خرداد ۱۴۰۴) عراقچی وارد ایتالیا شد (۲ خرداد ۱۴۰۴) حملات به مناطق مختلف نوار غزه ده‌ها شهید و مجروح برجای گذاشت (۲ خرداد ۱۴۰۴) ترامپ از اهداف رژیم صهیونیستی در غزه حمایت کرد شلیک موشک بالستیک یمنی‌ها به سرزمین‌های اشغالی (۲ خرداد ۱۴۰۴) وزیر خارجه: زمان تصمیم‌گیری فرارسیده است| عراقچی راهی رم شد (۲ خرداد ۱۴۰۴) عراقچی: اگر تهدیدات اسرائیل ادامه یابد، ترتیبات ویژه‌ای برای دفاع از تأسیسات هسته‌ای اجرا می‌کنیم نشست مشترک ۷ استاندار ایران و عراق با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد اتحادیه اوراسیا از تهیه نقشه راه تجارت آزاد با ایران خبر داد ویدیو | بازدید سرلشکر باقری از پروژه ساخت دیوار مرزی در سفر به سیستان و بلوچستان نامه قالیباف به پزشکیان درخصوص افزایش حقوق کارمندان + عکس (۱ خرداد ۱۴۰۴) عراقچی: در برابر هرگونه اقدام تروریستی از ایران دفاع خواهیم کرد آمریکا برای تحریم بخش ساخت‌وساز ایران آماده می‌شود شلیک یمن به اهداف حیاتی در تل‌آویو و حیفا (یکم خرداد ۱۴۰۴) قاضی‌زاده‌هاشمی: باید از ظرفیت «مردمی‌سازی» در حل مسائل استفاده کرد سردار رسولی: قدرت دفاعی ما در کنار قدرت‌های علمی، اعتقادی و پشتوانه مردمی، از مؤلفه‌های اصلی اقتدار جمهوری اسلامی است الحاق ۳ سامانه پهپادی جدید به نیروی زمینی ارتش استاندار خراسان رضوی: منابع شرکت‌های بزرگ خراسان رضوی به استان بازمی‌گردد | رشد اقتصادی مشهد، دستور صریح رئیس‌جمهور است عملیات «ارابه‌های گیدئون» در غزه تنها برگه نتانیاهو برای تعویق انتخابات کنست وزیر امور خارجه: جمهوری اسلامی عجله‌ای برای روابط مجدد با سوریه ندارد سرلشکر باقری: هرگونه تهدید را در سطح خودش پاسخ خواهیم داد عراقچی در شیراز: موفقیت در خنثی‌سازی تحریم‌ها، در مذاکرات به ما کمک می‌کند دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران: دکترین ایران اقتصادی نیست، بلکه سیاسی و انقلابی است | باید پرقدرت به بازار نفت برگردیم هواپیمای رایگان قطری برای ترامپ رسما به پنتاگون تحویل داده شد
سرخط خبرها

ایرانیان و تجربه پارلمانتاریسم

  • کد خبر: ۱۲۴۷۹
  • ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۷
ایرانیان و تجربه پارلمانتاریسم
پارلمان یا مجلس یکی از مؤلفه‌های مهم نظام‌های مردم‌سالار است. تاکنون برای نظام نمایندگی که بیشتر به‌عنوان یکی از جلوه‌های روشن دموکراسی جدید از آن یاد می‌شود، بدیلی یافت نشده است. در این نظام سیاسی، نقش قوه مقننه از ۲ قوه اجرائیه و قضائیه، مهم‌تر و اساسی‌تر است. قوه مقننه علاوه بر نقش تقنینی، نقش نظارتی و تعدیل‌کننده را نیز درون نظام سیاسی بر عهده دارد. چنانچه هر یک از قوای دیگر در انجام وظایف قانونی خود دچار ضعف و فتور شوند، یا با خروج از حیطه وظایف قانونی خود، دچار بدکارکردی شوند، مجلس با ابزار‌های نظارتی که در اختیار دارد، همچون سؤال و استیضاح، با یادآوری وظایف قانونی، آن‌ها را به جایگاه قانونی خود برمی‌گرداند. در عین حال، نقش مجلس در پایداری و ثبات نظام سیاسی و نیز تضمین حقوق اساسی مردم در مقایسه با دیگر قوا، بی‌بدیل و شاید قیاس‌ناپذیر است. بدون تردید، حکمرانی خوب منوط به داشتن قوه مقننه‌ای کارآمد و مسلط بر اوضاع و احوال کشور است؛ نیرویی که همواره دیگر قوا را نظارت و ارزیابی می‌کند تا نظام سیاسی انسجام و پیوستگی خود را با جامعه از دست ندهد و ثبات نظام سیاسی دچار تزلزل نشود.
پیدایش جنبش مشروطه‌خواهی در ایران سرآغاز شکل‌گیری نظام پارلمانی و تحدید قدرت صددرصدی شاهان قاجاریه شد. قدرت سیاسی مطلق، نظام ملوک‌الطوایفی و حاکمیت قبیله‌ای دوره قاجار متناسب با شرایط برآمده عصر جدید نبود. با تحولات فرهنگی نوین و برخورد جامعه ایران با مدرنیته، پذیرش عمومی مبانی معرفت‌شناختی ساختار سیاسی حاکم مانند باورِ سنتی به ظل‌اللهی بودن پادشاه که مشروعیت خود را از سنن کهن ملی و مذهبی می‌گرفت، دچار گسست شد.
اصلاح امور سیاسی، کسب استقلال ملی و حرکت به سمت ترقی و توسعه، آرمان‌هایی بود که نیرو‌های مشروطه‌طلب برای آن به مبارزه پرداختند و به پیروزی رسیدند. در سال‌های پس از جنبش مشروطه، نخستین تجربه سیاسی ایرانیان در عرصه پارلمانتاریسم به دلیل ساختار سنتی جامعه و سیطره دولت‌های استعماری با موانع جدی مواجه شد و حرکت عقلانی به سمت نظام مشروطه سلطنتی به مشکلاتی برخورد و در این گذار دوره‌ای از بی‌ثباتی سیاسی و اجتماعی بر جامعه ایران حکم‌فرما شد؛ اما به هر صورت، مردم و گروه‌های سیاسی و اجتماعی برای نخستین‌بار شانسی برای سهیم شدن در مناسبات قدرت پیدا کردند.
از سیزدهم مهرماه ۱۲۸۵ خورشیدی که نخستین مجلس قانونگذاری با نطق افتتاحی مظفرالدین‌شاه که با وجود شدت بیماری به مجلس آمده بود و بی‌حضور نمایندگان شهرستان‌ها گشایش یافت، حدود ۱۱۳ سال می‌گذرد. در این مدت، ۳۴دوره مجلس قانونگذاری تشکیل شده که ۲۴دوره مربوط به پیش و ۱۰دوره مربوط به پس از انقلاب اسلامی است. بیش از یک قرن تجربه پارلمانی، اندوخته گران‌سنگی است که می‌تواند در ترسیم دورنمای مسیر پیشرفت و توسعه ایران تأثیر بسزایی داشته باشد.
متأسفانه بررسی‌ها نشان می‌دهد که جز مقاطع محدودی، مجالس قانونگذاری در ایران نتوانسته‌اند آن‌گونه که باید و شاید به وظایف ذاتی خود عمل نمایند. به نظر می‌رسد زمان آن فرارسیده که پس از گذشت این همه سال، تجربه پارلمانی در ایران را واکاوی کرده و پرسش‌هایی درباره چند و، چون کارآمدی آن مطرح کنیم.
با آنکه پارلمان یا مجلس نمایندگان نقش مهمی در پیشرفت جوامع توسعه‌یافته داشته، چرا مجلس در ایران نتوانسته است چنین نقشی را ایفا نماید؟ آیا به واقع مردم در انتخاب نمایندگان خود دقت لازم را داشته‌اند؟ آیا نظام انتخاباتی موجود از ظرفیت‌های لازم برای جلب و جذب مشارکت حداکثری مردمی برخوردار است؟ آیا جایگاه مجلس به‌درستی در ساختار نظام سیاسی تعریف شده است؟ آیا مجالس قانونگذاری توانسته‌اند از ظرفیت‌های تقنینی، نظارتی و اجرایی خود به‌خوبی استفاده کنند؟ آیا هماهنگی لازم بین مجلس و دیگر ارکان نظام وجود داشته است؟ در یادداشت‌های بعدی سعی خواهیم کرد با مروری بر پیشینه مجلس در ایران، به هر یک از این پرسش‌ها بپردازیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->