وزیر بهداشت: خودکفایی در تأمین مواد اولیه دارویی نیازمند سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی است کمبود نیروی متخصص بیهوشی، از بزرگ‌ترین چالش‌های حوزه بیهوشی کشور است تیم دانش‌آموزان مخترع ایران در مسابقات جهانی علوم و اختراعات انگلستان ۲ مدال نقره کسب کردند ترافیک نیمه‌سنگین در بولوار سجاد، میدان قائم(عج) و تقاطع خسروی در مشهد (۱۱ مهر ۱۴۰۳) حدود ۷۰ درصد سهم مالیات مودیان مالیاتی به مدرسه‌سازی اختصاص داده شده است تذکر دوباره قالیباف: دولت باید قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را اجرا کند + فیلم (۱۱ مهر ۱۴۰۳) درباره مهم‌ترین پیامد‌ منفی استفاده زیاد از گوشی تلفن همراه | همراه آزار چرا مردم از دسترسی به نان سالم و استاندارد، محروم هستند؟ چرا در فصل پاییز پوستمان خشک می شود؟ انتقاد وزیر سابق بهداشت از مصوبه افزایش ظرفیت رشته های پزشکی دست کوتاه بازنشستگان تأمین‌اجتماعی از متناسب‌سازی حقوق | بازنشستگان کشوری ۶ بر ۳ از بازنشستگان کارگری جلو افتادند پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (چهارشنبه، ۱۱ مهر ۱۴۰۳) | کاهش محسوس دما از بعدازظهر جمعه مصوبه کنکوری شورای انقلاب فرهنگی بدون تغییر تا سال ۱۴۰۵ اجرا می‌شود صدور اجرائیه مهریه الزاماً به معنای طلاق نیست | کاهش ۱۳ درصدی درخواست ثبت اجرای مهریه در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته تأکید دوباره مجلس بر لزوم اجرای قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از سوی دولت (۱۱ مهر ۱۴۰۳) نمونه‌برداری دامپزشکی از گوشت‌های ارزان یک فروشگاه در مشهد | دست‌های لرزان برای خرید گوشت ارزان سرانه فضای آموزشی در خراسان رضوی ۳۰ درصد افزایش یافته است راهکارهای جلوگیری از جعل گذرنامه‌های بین‌المللی از زبان رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا پرداخت یک میلیون تومان علی‌الحساب متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری تا زمان صدور احکام پیش‌بینی بارش باران، همراه با رعد و برق و وزش باد برای استان‌های ساحلی خزر و شمال شرق در روز شنبه (۱۴ مهر ماه ۱۴۰۳) ۴۸ درصد تماس‌های مردمی با اورژانس ۱۱۵ مشهد مزاحمی و نامرتبط است سامان‌دهی بیش از سه هزار کودک بدسرپرست یا بی‌سرپرست در خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی خبر خوب برای پرستاران: تخصیص بودجه ۳همتی برای تسویه مطالبات ۱۴۰۲ توصیه‌های طب ایرانی برای پیشگیری از سرماخوردگی و آنفلوانزا و درمان آن‌ها
سرخط خبرها

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد: ۵ بیمار مبتلا به وبا در خراسان رضوی شناسایی شدند

  • کد خبر: ۱۲۵۰۷۹
  • ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۷
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد: ۵ بیمار مبتلا به وبا در خراسان رضوی شناسایی شدند
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه ۷۵ درصد افراد مبتلا به وبا، بدون علامت هستند بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در پیشگیری از این بیماری تاکید کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر سید جواد حسینی اظهار کرد: با توجه به اینکه وبا در کشور‌های همجوار شیوع پیدا کرده به دلیل حجم تردد مسافران ورودی به کشور، انتظار می‌رود تعداد مبتلایان به این بیماری در کشور روند رو به افزایشی داشته باشد لذا رعایت اصول بهداشتی مورد تاکید است.

وی گفت: وبا یک عفونت اسهالی حاد واگیردار است که به واسطه خوردن آب و غذای آلوده ایجاد می‌شود، این بیماری با عدم دسترسی به آب آشامیدنی و غذای بهداشتی و سالم، فقدان سیستم جمع آوری فاضلاب مناسب ارتباط دارد و در صورت عدم رعایت بهداشت فردی قدرت سرایت بالایی به اطرافیان را دارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه احتمال گسترش سریع وبا وجوددارد، تصریح کرد: اگرچه اغلب افراد مبتلا به وبا علائم بالینی نداشته یا علائم خفیف دارند و بدون درمان بهبود می‌یابند، اما در حدود ۵ درصد موارد نیز دچار اسهال حاد آبکی شدید می‌شوند که در این گروه از بیماران حتی تا ۵۰ درصد احتمال مرگ و میر وجود دارد.

وی افزود: وبا را می‌توان با مایع درمانی خوراکی و یا تزریقی همراه با تجویز آنتی بیوتیک مناسب به صورت موفق درمان کرد، آموزش مردم درباره استفاده از غذا و آب سالم و همچنین اهمیت شست و شوی دست‌ها و استفاده از توالت از بروز موارد جدید جلوگیری می‌کند.

دکتر حسینی با اشاره به شیوع بیماری وبا در کشور عراق و با توجه به اینکه برخی از زائرین ایرانی برگشته ازآن کشور دچار بیماری شده اند از افرادی که به کشور عراق سفر می‌کنند خواست مواد غذایی خود را از محل مطمئن و بهداشتی تهیه و حتما آب آشامیدنی بسته‌بندی شده استفاده کنند.

وی افزود: افراد در صورت مشاهده علائمی، چون تب و اسهال به صورت حاد آبکی بدون دل‌درد و دل‌پیچه و همراه با استفراغ به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد:تا روز گذشته تعداد ۵ بیمار مبتلا به وبا در استان خراسان رضوی شناسایی شده اند که از این تعداد ۲ نفر مرد و سه نفر زن میباشند. ۲ نفر از بیماران ساکن شهر مشهد و سه بیمار دیگر ساکن شهرستان‌های قوچان، سبزوار و تایباد می‌باشند. نتیجه تست قطعی سه نفر از این افراد مثبت و ۲ نفر دیگر تا کنون نتیجه آزمایشگاه اعلام نشده است و مشکوک تلقی می‌شوند.

دکتر حسینی افزود:تمامی بیماران مورد پیگیری و مراقبت قرار گرفته اند و حال عمومی آن‌ها مساعد است، آموزش لازم به بیمار و اطرافیان آن‌ها در خصوص پیشگیری و مراقبت داده شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->