پیش‌بینی قیمت طلا و سکه برای روز چهارشنبه (۲۹ مرداد ۱۴۰۴) از کجا طلای آب شده بخریم؟ راهنمای کامل و امن برای سرمایه‌گذاری در طلای آنلاین در ایران ۲۲ میلیون خودروی فرسوده در کشور تردد می‌کنند | تردد ۲.۴ میلیون موتورسیکلت فرسوده در تهران وزیر نیرو: هر هفته بیش از ۱۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در کشور افتتاح می‌شود بررسی قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) | قیمت‌ها افت کرد بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) | بازار خودرو بدون مشتری سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها: یارانه سه دهک تا پایان سال حذف می‌شود | نظام تامین اجتماعی جایگزین پرداخت یارانه شود برگزاری سومین کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان خراسان رضوی مهلت بخشودگی جرائم مالیات بر ارزش افزوده امروز (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) به پایان می‌رسد ماجرای ویدئو جنجالی از مرز روتک و قاچاق سوخت به پاکستان چیست؟ +فیلم سبزپوشی بورس دوام نیاورد | افت ۱۹ هزار واحدی بازار سهام (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) آخرین فرصت برگشت ارز جاماندگان اربعین آغاز ساخت مسکن استیجاری از ماه آینده | پرداخت آورده متقاضیان پایین درآمدی توسط دولت قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) | دلار افت کرد گام اول حمایت از بورس، ثبات اقتصاد کلان است نه تزریق پول بانک‌های تهران شنبه (یکم شهریور ۱۴۰۴) تعطیل هستند | اسامی شعب کشیک اعلام می‌شود توزیع بیش از ۱۱۰۰ تن کالای اساسی در شهرستان مشهد مقدس آغاز پیش‌فروش بلیت اتوبوس ایام شهادت امام رضا (ع) تخصیص ۱۳۵۰ تن آرد سهمیه‌ای برای مراسم عزاداری دهه آخر صفر ۱۴۰۴ در مشهد صعود قیمت طلا در مشهد (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) خانواده‌های خراسان رضوی جزو ۱۰ استان با کمترین سرانه درآمد در کشور | زندگی سخت در سایه درآمد کم بورس شنبه (یکم شهریور ۱۴۰۴) تعطیل شد؟ خرما در دهه آخر صفر در مشهد چقدر قیمت دارد؟ (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) نیاز به واردات گازوئیل به صفر رسید وزیر اقتصاد: تک‌نرخی‌شدن ارز در دستورکار است گمرک مقررات جدید واردات خودرو سال ۱۴۰۴ را ابلاغ کرد خرید و فروش ملک یا خودرو در چه صورتی مشمول مالیات می‌شود؟ پیش‌بینی بورس سه‌شنبه (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) پیش‌بینی قیمت دلار سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۴ | دلار در فضای احتیاطی معامله شد
سرخط خبرها

بازار خودرو مشهد مانند دیگر بازار‌های خودرو کشور در وضع بلاتکلیفی قرار دارد

  • کد خبر: ۱۲۸۳۳۱
  • ۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۳
بازار خودرو مشهد مانند دیگر بازار‌های خودرو کشور در وضع بلاتکلیفی قرار دارد
هیچ کس پیش بینی دقیقی از سرنوشت آینده بازار خودرو ندارد و سطح دغدغه نمایشگاه داران از ثبات قیمت خودرو، رونق بازار و عرضه‌های جدید خودروسازان، به تأمین اجاره بهای نمایشگاه و هزینه آب، برق، گاز و تلفن تقلیل پیدا کرده است.

مرتضی محمدپور | شهرآرانیوز - از میدان پانزده خرداد که به سمت میدان امام خمینی (ره) بروید، وارد خیابان خرمشهر می‌شوید که تقریبا در همه ساعات شبانه روز با ازدحام و ترافیک مواجه است، اما شلوغی این بولوار به هر عاملی که مربوط باشد، به دلیل رونق نمایشگاه‌های اتومبیل نیست و فروشندگان خودرو در این گالری‌های پرنور، مدت هاست که در انتظار این هستند که چشمشان به حضور مشتری روشن شود و بازار از رکودی که با آن دست وپنجه نرم می‌کند، فاصله بگیرد.

بی خبری، مهم‎ترین خبری است که از گشت وگذار چندساعته در این بازار و گفتگو با چند نفر از نمایشگاه‎داران و فروشندگان خودرو در این بولوار حاصل می‌شود. شرایط به گونه‌ای است که گویا زمان برای فروشندگان خودرو متوقف شده است؛ هیچ کس پیش بینی دقیقی از سرنوشت آینده بازار ندارد و سطح دغدغه نمایشگاه داران از ثبات قیمت خودرو، رونق بازار و عرضه‌های جدید خودروسازان، به تأمین اجاره بهای نمایشگاه و هزینه آب، برق، گاز و تلفن تقلیل پیدا کرده است.

بازار خودرو، چشم انتظار اخبار برجامی

نوسانات قیمت ارز و خوف و رجا بر سر احیاشدن یا نشدن برجام، اگرچه در سال‌های اخیر، پاشنه آشیل وضعیت اقتصادی کشور بوده و بازار‌های مختلف را با آسیب‌های شدید مواجه کرده است، در این میان، شاید بتوان بازار خودرو را بارزترین مظهر نابسامانی نظام اقتصاد کشور دانست؛ زیرا با افزایش نرخ دلار، قیمت خودرو هم افزایش می‌یابد، اما کاهش نرخ ارز علی رغم انتظارات کارشناسان، تأثیر شایان توجهی در کاهش قیمت خودرو ندارد تا در نهایت، مردم، بازنده این بازار همیشه صعودی باشند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان اتومبیل مشهد، در پاسخ به سؤال شهرآرا درباره پیش بینی وضعیت بازار خودرو، پرسش دیگری مطرح می‌کند. حمید رضا حیدری می‌گوید: آیا اصلا وضعیت بازار این قدر ثبات دارد که بتوانیم پیش بینی کنیم؟ در شرایط فعلی، نه فقط کارشناسان، بلکه حتی مدیران، نمی‌توانند پیش بینی دقیقی داشته باشند. خودرو به تازگی گران نشده است، بلکه فروشندگان درانتظار یک خبر متقن و معتبر از سرنوشت مذاکرات، خودرو‌ها را در پارکینگ و گاراژ نگه داشته اند. به گفته وی تنها راه نجات بازار از رکود، انتشار خبری روشن و قطعی از سرنوشت مذاکرات است که خاتمه‌ای بر چشم انتظاری و بلاتکلیفی بازار باشد. مردم می‌خواهند بدانند که بالاخره سرنوشت مذاکرات چه می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: اگر اعلام شود که واردات خودرو میسر نیست، شاهد جهشی بی سابقه در قیمت‌ها خواهیم بود و واردات خودرو می‌تواند تا حد زیادی به کاهش قیمت‌ها و ایجاد ثبات کمک کند، اما به هر ترتیب، مذاکرات چه به بن بست رسیده باشد و چه نرسیده باشد، اگر مردم از سرنوشت واقعی آن باخبر باشند، دیگر منتظر نمی‌مانند و بدون توجه به نوسانات دلار، دوباره اقدام به خرید خودرو می‌کنند که به خروج بازار از رکود فعلی خواهد انجامید.

انحصار، بلای جان بازار خودرو

با این حال نمی‌توان اثرگذاری سیاست تولیدکنندگان بر بازار خودرو را نادیده گرفت؛ موضوعی که داوود ظهوریان، کارشناس بازار خودرو، هم در پاسخ به سؤال شهرآرا بر آن صحه می‌گذارد و تأکید می‌کند: علاوه بر پایبندنبودن شرکت‌ها به تعهدات خود در حوزه فروش، عرضه ضعیف و قطره چکانی خودرو هم باعث می‌شود بازار همیشه تشنه بماند. وی می‌افزاید: واردات خودرو، طرح امیدوارکننده‌ای بود، اما در عمل، بازهم نمی‌توان به آن امید داشت؛ زیرا کشور ما در سال به بیش از یک ونیم میلیون خودرو نیاز دارد، درحالی که خودروسازان، حداکثر سالانه ۹۰۰ هزار خودرو تولید می‌کنند. در این شرایط واردات ۳۰ هزار خودرو تأثیر چندانی بر بازار نمی‌گذارد. اگر سالانه ۱۵۰ هزار خودرو به کشور وارد شود، تا حدودی سبب بهبود وضعیت بازار و تعدیل قیمت‌ها خواهد شد.

آینده بازار خودرو

تورم افسارگسیخته‎ای که دهه‌های متمادی باعث کاهش قدرت خرید مردم شده است، آن‌ها را به تکاپو واداشته تا برای حفظ ارزش سرمایه شان در بازار‌های مصرفی همچون مسکن و خودرو سرمایه گذاری کنند. با این حال تحریم‌ها و خروج خودروسازان خارجی از ایران، ممنوعیت واردات و البته قیمت گذاری دستوری خودرو‌های داخلی که زیان سازی و کاهش تولید آن‌ها را در پی داشته، باعث شده است قیمت خودرو در ارزان‌ترین انواع آن همچون پراید، در یک دهه گذشته با افزایش هزار و ۶۰۰ درصدی مواجه باشد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد اگر یک ایرانی با درآمد متوسط تصمیم به خرید پراید بگیرد، باید دست کم ۴۶ ماه دست به درآمد خود نزند و همه آن را کنار بگذارد، آن هم برای خرید خودرویی که ارزان‌ترین خودرو داخلی شناخته می‌شود. این رقم در ابتدای دهه ۹۰ کمتر از ۳۰ ماه بود.

در پیش بینی آینده بازار خودرو اگرچه سردرگمی و غیرقابل حدس‎بودن سرنوشت این بازار، نقطه نظر مشترک همه تحلیلگران است، کارشناسان همچنین معتقدند که روند قیمت خودرو در نیمه دوم سال، بیش از همه به کیفیت اجرای طرح واردات خودرو، نوسانات بازار ارز و به ویژه میزان تولید خودروسازان و عرضه در بازار بستگی دارد و اگر این سه شرط رعایت شود، سرنوشت امیدوارکننده تری درانتظار بازار خودرو در نیمه دوم سال خواهد بود؛ موضوعی که با توجه به عملکرد خودروسازان در یک دهه اخیر و بااهمیت‎تر دانستن سود تولیدکننده نسبت به دفاع از قدرت خرید مردم، امری دور از ذهن به نظر می‌رسد.

بازار خودرو بر مدار رکود

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->