ضارب نگهبان بوستان خورشید مشهد روانه زندان شد رونمایی از گواهینامه بین‌المللی مدیریت زیست‌محیطی ایزو ۱۴۰۰۱-۲۰۱۵ توسعه کارخانه نوآوری و مراکز نوآوری شهری از اهداف زیرساختی این حوزه مدیریت شهری مشهد است شهروند خبرنگار | درخواست بازگشایی سرویس بهداشتی بوستان شقایق مشهد + پاسخ سلیمی: سایت بانوان بوستان «وحدت» مشهد بازطراحی می‌شود شهردار مشهد: ۱۳۵ میلیارد تومان برای ساخت ایستگاه‌های جدید آتش‌نشانی اختصاص یافته است مطالبه شهروندان برای دیواره‌سازی حاشیه کانال آب سیس‌آباد مشهد ابلاغ برنامه عملیاتی برش منطقه‌ای ویژه منطقه ۳ مشهد تعریف و کلنگ‌‎زنی چندین پروژه ترافیکی در بزرگراه‌های امام‌علی(ع) و شهید چراغچی (صدمتری) مشهد پرداخت وام نوسازی به ناوگان تاکسی‌رانی با مشارکت شهرداری مشهد مقدس آتش‌نشانی مشهد به استاندارد جهانی رسید ترافیک سنگین در میدان آزادی، پل هاشمیه و پیرامون حرم امام‌رضا(ع) (۱۰ تیر ۱۴۰۳) کیفیت هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز «ناسالم» است (۱۰ تیر ۱۴۰۳) روایتی کوتاه از تاریخ تپه نادری مشهد| سازه‌ای دفاعی در شرق تابران مهلت ثبت‌نام متقاضیان سرویس مدارس مشهد در سامانه سپند، تا ۱۵ تیرماه ۱۴۰۳ است راهگشایی در مسیر حاشیه شهر مشهد | بازگشایی در بولوار کرامت، خیابان امام زمان(عج) و ۲۲ بهمن روایتی مستند از سرگذشت محله‌ای قدیمی در قلب شهر مشهد | بوی گندم و عطر هلو در حافظه تاریخی «سعدآباد» اعمال‌قانون ۱۶۸۱ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۳۹ نفر در تصادفات مصدوم شدند (۹ تیر ۱۴۰۳) گلایه ساکنان محله ثامن مشهد به انباشت زباله و عرض کم معابر
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

خانه ملک، هویت وقف ایران و مشهد

  • کد خبر: ۱۲۹۰۳۴
  • ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
خانه ملک، هویت وقف ایران و مشهد
خانه آجری بزرگ‌ترین واقف مشهد دوره‌های مختلف تاریخی را از سر گذرانده و همچنان سرپا ایستاده است.

کوچک‌زاده | شهرآرانیوز؛ خانه ملک از اندک‌خانه‌های بافت قدیمی مشهد در خیابان امام خمینی (ره) است که از گزند تخریب‌های مکرر درامان مانده است؛ خانه آجری خوش‌نقش‌ونگار در دو طبقه با رده‌های فیروزه‌ای در نمای بنا که نظر عابران را به خود جلب می‌کند. بیش از صدسال پیش، حاج‌حسین ملک بازرگان و مجموعه‌دار ثروتمند مشهدی پس از ازدواج با همسرش نوابه قدسیه خانم، در محله ارگ که آن زمان حومه شهر بوده، این خانه زیبا را ساخته است؛ ارگی که بعدتر یکی از خیابان‌های پررونق، سرحال و پررفت‌وآمد مشهد شد. رضا افضلی درباره ارگ سروده است:
برای گردش عصرانه مردم/ شود در ارگ با پوشاک نو گم// درشکه می‌رسد با چرخ گلگون/ در او گل‌بوته‌های عطر و افسون

بدین‌ترتیب خانه آجری بزرگ‌ترین واقف مشهد دوره‌های مختلف تاریخی را از سر گذرانده و همچنان سرپا ایستاده است. حاج‌حسین با وجود وقفیات بسیارش در مشهد، این خانه را وقف نکرده است، بلکه در حدود سال ۱۳۸۰ اداره میراث‌فرهنگی در اقدامی شایسته این ملک را از دختر حاج‌حسین‌آقا خرید و پس از مرمت در سال ۱۳۸۶، آن را به کارگاهی پویا برای آفرینش و نشر هنر تبدیل کرد؛ گرچه کاربری خانه مدتی پیش با کش‌وقوس‌هایی همراه شد و بخشی از طبقه دوم به واحد اداری سازمان میراث‌فرهنگی تبدیل و فعالیت هنرمندان این پاتوق دچار محدودیت شد.

خانه ملک در دو طبقه و با یک زیرزمین و حیاطی باصفا در پشت ساختمان که به سبک باغ‌های ایرانی، حوضی در وسط دارد و باغچه‌های مستطیل‌شکلی با درختان بلندبالا در اطرافش گسترده شده است. مصالح ساختمان از خشت و گل با روکش آجر و سقف آن از چوب است. طبقه دوم خانه شامل یک پذیرایی به مساحت ۲۲ مترمربع با سقف شیروانی و چهار اتاق نشیمن و راهرو‌ها و فضا‌های ورودی است.

اتاق پذیرایی دارای یک بخاری دیواری گچ‌بری تزیین‌شده با گل و بوته است. از زیبایی‌های بی‌نظیر پذیرایی، سقف منبت‌کاری چوبی آن است که با طرح گل رز تزیین شده است. شومینه نیز گچ‌بری جذابی با نقوش گل و بوته دارد. از قسمت‌های جالب دیگر خانه ملک، یکی از نمونه‌های‌حمام تاریخی خصوصی مشهد است که در محوطه حیاط و باغ قرار گرفته است. این حمام با مساحتی حدود ۱۲۷مترمربع در زیرزمین قرار دارد که با معماری خاص اسلامی تزیین شده و اکنون تنهاپلان این حمام تا داخل حیاط بالا کشیده شده و فضای داخلی آن مرمت نشده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->