سیدمهرداد امیرکلالی | شهرآرانیوز، این منطقه مردم کارگر و محرومی دارد. حضور سگهای ولگرد و وضعیت بهداشتی کنونی برای شهروندان خطرناک است، درحالی که مناطقی مثل الهیه و آرامگاه فردوسی دهها کیلومتر دورتر از شهر هستند و به خواسته آنها رسیدگی میشود.»
کشاورز، بولوار عریض و طویلی است که علاوه بر اینکه جمعیتی چند صدهزار نفری را در دل خود جای داده است، یکی از شریانهای حساس و مرکزی ترددی برای بزرگراه شهید چراغچی، خیابان طرحچی و مسیر دسترسی به بولوار توس به شمار میآید.
تیرماه ۹۹ بعد از بهره برداری رسمی بولوار کشاورز با اعتباری بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان روزنه امیدی در دل شهروندان شکل گرفت که حالا با این بهره برداری بسیاری از مشکلات شهری در این مسیر پر تردد عبوری مرتفع میشود. اکنون، اما با گذشت دو سال و دو ماه از این افتتاح رسمی، این مسیر شریانی هنوز اندر خم تهیه طرح تفصیلی به انتظار نشسته است و مادامی که طرح تفصیلی آن احصا نشود، عملا همه معضلات موجود در این مسیر عبوری باقی خواهد ماند.
به دنبال پیگیری مطالبات شهروندان درباره رعایت نشدن اصول شهرسازی، پروانه ساخت و ساز، پل هوایی و ایمن سزی بولوار کشاورز، امروز مهمان اهالی این منطقه هستیم.
آشفان مدیر یک بنگاه املاک در محله کشاورز است. او میگوید: بولوار کشاورز جزو محلات حاشیهای شهر است و مسئولان باید بیشتر به این محله توجه کنند. این شهروند بیان میکند: شهرداری نباید به زمینهای با متراژ مثلا ۵۰ متر، مجوز ساخت و ساز بدهد. اگر هم مجوز ساخت و ساز میدهد، حداقل ساختمانها روی اصول شهرسازی بنا شوند و به زیباسازی فضای بصری محله کشاورز اهمیت دهند.
شهروند دیگری به گفتگو میپیوندد و اظهار میکند: اغلب مالکان در این منطقه برای دو طبقه بالای پیلوت مجوز ساخت دارند، اما به صورت خلاف تا پنج طبقه مازاد میسازند. هیچ برنامه ریزیای برای ساخت و ساز این محله وجود ندارد. حتی نماهای ساختمانها نیز خیلی نا ایمن است و مردم با ترس از کنار این ساختمانها عبور میکنند.
به سراغ یکی از سازندگان ساختمان در این محله میرویم. قربانی با بیان اینکه به سختی مجوز ساخت و ساز برای ۷۰ متر خانه در دو طبقه را اخذ کردم، ادامه میدهد: مردم این محله از لحاظ مالی در مضیقه هستند. شهرداری باید یک سری تخفیفات و ملاحظات مالی برای تعرفه پروانه ساخت و ساز اهالی این محله داشته باشد.
او میافزاید: اهالی این محله برای کسب سود مالی اقدام به ساخت وساز نمیکنند و این همه هزینه در توان ما نیست که با چندین وام برای ساخت سرپناه خود اقدام کنیم.
در ادامه در کوچههای کم عرض و بعضا با آسفالت نامناسب این محله قدم میزنیم. خانم مهاجر، یکی از ساکنین محله، میگوید: به دلیل وجود کارگاههای صنعتی، کامیون و ماشینهای سنگین در این مسیر زیاد تردد دارند. هیچ سرعت گیری وجود ندارد و بارها در کوچهها تصادف منجر به جرح ایجاد شده که آسایش مردم را از بین برده است.
برای چاره جویی مطالبات مردمی به سراغ ۲ مسئول شهری رفتیم و معضلات محله کشاورز را با آنها در میان گذاشتیم.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد در پاسخ به درخواست شهروندان درباره احداث پل هوایی و سرعت گیر در بولوار کشاورز و نبود ایمنی جان عابران پیاده میگوید: تا یک هفته آینده، طرح ایمن سازی محله کشاورز را آماده و برای اجرا به شهرداری منطقه ۲ ارسال میکنیم.
علی سمیعی بیان میکند: بعد از ارسال طرح ایمن سازی به منطقه، شهرداری برای انجام آن اقدام خواهد کرد. در این طرح همه موارد ایمن سازی شبکه معابر، نصب سرعت گیر و... بررسی شده است و نتایح در آن اعلام میشود.
معاون شهرسازی شهرداری منطقه ۲ مشهد نیز در پاسخ به گلایههای شهروندان درباره وضعیت ساخت و ساز میگوید: با توجه به اینکه محله کشاورز فاقد طرح تفصیلی مصوب است، شهرداری امکان پاسخگویی ندارد، ولی پیگیر تصویب طرح تفصیلی در مراجع قانونی هستیم.
حسین بنایی منش در باره کاهش هزینههای ساخت و ساز و وصول پروانه نیز میافزاید: با توجه به اینکه مباحث درآمدی طبق مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد بوده است که به مناطق ابلاغ میشود، ارائه هر گونه تخفیف و ملاحظات در اختیار شورای شهر است و در حیطه اختیارات شهرسازی منطقه نیست.