شهردار مشهد مقدس: آموزه‌های دینی بهترین مبنای علمی در حوزه خانواده است رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: خانواده، سلول اصلی جامعه است | لزوم برنامه‌ریزی بر اساس مبانی اسلامی برای پیشرفت زنان موحدیان: برای تحقق اهداف و پروژه‌ها، شهرداری مشهد را حمایت خواهیم کرد تأکید بر ادامه مسیر خدمت‌رسانی و تلاش برای تحقق اهداف ۴۷ پروژه شهری مشهد ناصحی: باید به اطلاع‌رسانی پروژه‌های شهری توجه ویژه شود| روزنامه شهرآرا شایسته تقدیر و توجه ویژه است شهردار مشهدمقدس: مدیریت شهری برای افتتاح ۴۷ پروژه با تأکید بر پیوست رسانه‌ای، برنامه‌ای ویژه دارد شهروندخبرنگار | درخواست تغییر ایستگاه های خط ۳۷  اتوبوسرانی مشهد + پاسخ «علی قناویزچی» به عنوان مشاور شهردار مشهد در توسعه سرمایه‌گذاری و تأمین منابع مالی منصوب شد (۲۵ فروردین ۱۴۰۴) هوای کلانشهر مشهد سالم شد (۲۵ فروردین ۱۴۰۴) کمیته مشترک اقتصادی مشهد-صنعا-غزه تشکیل شد| تمرکز بر پروژه‌های بازسازی در طرح خواهرخواندگی نصب ۳۴ هزار مترمربع چمن مصنوعی توسط شهرداری مشهد در ٣٠ زمین ورزشی انجام بیش از ۳۱۵ میلیون سفر توسط ناوگان اتوبوسرانی مشهد در سال ۱۴۰۳ سرپرست روابط عمومی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس منصوب شد (۲۴ فروردین ۱۴۰۴) مشهد و دردسر‌های یک روز واحد برای تعطیلی شهر فرودگاهی مشهد در انتظار تصمیم مسئولان ملی شهردار مشهد مقدس: تعامل و همراهی ایجادشده در استان برای خدمت صادقانه، جای شکر دارد + فیلم جزئیات اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در سال ۱۴۰۴ | تمدید اعتبار کالابرگ‌ها تا خرداد ماه فرماندار مشهد: سال ۱۴۰۴ نقطه عطفی در هم‌افزایی و انسجام مدیریتی شهر مشهد است رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: فرصت خدمت به امام‌رضا(ع) را قدر بدانید، این فرصت نباید صرف حاشیه شود معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد: رضایتمندی زائران و مجاوران از برنامه‌های استقبال از بهار، امسال افزایش چشمگیری یافته است ثبت یک روز آلوده دیگر در کلانشهر مشهد (۲۴ فروردین ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

حاشیه شهر و توسعه درون زا

  • کد خبر: ۱۳۱۷۸۳
  • ۰۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۲
حاشیه شهر و توسعه درون زا
راهبرد توانمندسازی، هرگز مردم مناطق محروم را در برابر طرح‌هایی که دیگران حتی با نگاه دلسوزانه برای آن‌ها طراحی کرده اند، منفعل قرار نمی‌دهد.
رقیه فاضل
نویسنده رقیه فاضل

برای حاشیه شهر، دو کار اصلی باید انجام شود.

کار اول، زیربنایی بوده و به دنبال تغییر رویکرد‌های توسعه شهری و حذف ساختار‌های ناعادلانه و تبعیض آلود مدیریت شهری است. این کار زود بازده نیست و قابلیت نمایشی چندانی ندارد. اما هنگامی که به بار بنشیند، پربرکت است و پرسود.

نمی‌توان گزارش کرد که برای حاشیه شهر، فلان قوانین زیرساختی را گذراندیم و این اثرات مشهود را در پی داشته است، یا به فلان پروژه اجازه ساخت ندادیم. اما این قانون گذاری‌ها و اجرای قانون، در بلندمدت، نفع خود را به مناطق محروم خواهد رساند. باید توجه کرد که عینی نبودن و دیربازده بودن چنین کارهایی، نباید باعث بی توجهی و غفلت از آن بشود.

اما حتی درصورت توجه به امور زیربنایی، تا به ثمر رسیدن آ ن ها، نمی‌توان دست روی دست گذاشت. فوریت‌هایی وجود دارد که باید هم اکنون و در همین ساختار‌های ناصحیح هم به آن‌ها پرداخت.

فوریت‌ها را چگونه باید درمان کرد؟ آیا درمان فوریت‌های حاشیه شهر، به یک طرح تعیین شده از بالا نیاز دارد؟ آیا بخش دولتی می‌تواند تنها با تزریق پول نفتی عدالت را محقق کند؟

الگوی اسلامی در این توسعه، یک راه بیشتر نیست و آن، مشارکت مردمی و اجتماعات محلی در پیشرفت و توسعه است که «لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ» (سوره مبارکه حدید، آیه ۲۵). در این الگو، این مردم اند که برای تحقق عدالت قیام می‌کنند؛ زیرا «إِنَّ ا... لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ» (سوره مبارکه رعد، آیه ۱۱).

طرح‌های توسعه درون زا در مناطق محروم که با نگاه خوش بینانه به استعداد بومی و متکی به این استعداد‌های درونی، اجازه ابتکار و نوآوری و مشارکت به مردم می‌دهد، تنها راهی است که‌ می‌تواند به برقراری عدالت و پیشرفت در مناطق محروم منجر شود. این راهبرد در توسعه مناطق محروم، «توانمندسازی» نامیده می‌شود.

توانمندسازی بیش از آنکه بخواهد ماهی به دست محرومان برساند، در فکر آموزش ماهیگیری است.

راهبرد توانمندسازی، هرگز مردم مناطق محروم را در برابر طرح‌هایی که دیگران حتی با نگاه دلسوزانه برای آن‌ها طراحی کرده اند، منفعل قرار نمی‌دهد. مردم در این راهبرد، خمیر‌های نرمی برای قالب‌های آهنین فرض نمی‌شوند. راهکار‌ها در این نگاه، به دنبال تشکیل سرمایه انسانی و اجتماعی در میان خود مستضعفان است.

البته باید گفت که آموزش تخصص و دانش و مهارت، تنها یکی از لوازم توانمندسازی است و محدود کردن توانمندسازی به برگزاری کلاس‌های آموزشی برای محرومان، باز هم از سنخ نگاه‌های بیرونی و توسعه برون زاست. توانمندسازی، علاوه بر آموزش، بر مشارکت، تفویض برخی مسئولیت‌ها همراه با ایجاد دسترسی به بعضی منابع و اطلاعات، حمایت و حتی اصلاح برخی نگرش‌ها تأکید می‌کند.

باید گفت همه دلسوزان و دغدغه‌مندان مستضعفان حاشیه شهر، در ابتدا باید رویکرد خود را در مواجهه با مردم حاشیه شهر تعیین کنند. نگاه‌های ترحم آمیز و اقدام‌های ضربتی، اما ناکارآمد، یا رویکرد‌هایی که بیشتر کاربری سوپاپ اطمینان برای جلوگیری از فشرده شدن نارضایتی مردمی دارند، هیچ یک به کار مستضعفان نیامده است و نخواهد آمد.

تنها رویکردی می‌تواند به مستضعفین خدمت کند و در خدمت خود پایدار باشد که همراه با چشیدن درد محرومیت، بتواند به مستضعفان اعتماد کند و آن‌ها را در طرح‌های توسعه خویش ببیند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->