ناوشکن سهند دچار سانحه شد (۱۷ تیر ۱۴۰۳) محسن برهانی راهی زندان شد (۱۷ تیر ۱۴۰۳) بیش از ۳۶ هزار نفر از ایرانیان خارج از کشور به مسعود پزشکیان رای دادند مخبر به دیدار پزشکیان رفت کدام شهرستان‌های خراسان رضوی بیشترین مشارکت را در انتخابات داشتند؟ مردی برای ایران | درباره دکتر مسعود پزشکیان، نهمین رئیس جمهور منتخب مردم دیدار اعضای هیئت دولت سیزدهم با رهبر معظم انقلاب | حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: دولت آقای رئیسی، دولت کار و امید و حرکت بود + فیلم و عکس مراسم تنفیذ ریاست‌جمهوری چه زمانی برگزار خواهد شد؟ مهم‌ترین مطالبات مشهد و خراسان رضوی از دولت چهاردهم اعتماد مردم، مهم‌ترین سرمایه رئیس‌جمهور منتخب برای ایران... جلسات رای اعتماد به وزرای دولت چهاردهم، شهریورماه برگزار می‌شود اذعان روزنامه صهیونیستی به شکست نتانیاهو | حماس حکومت را در غزه در دست خواهد داشت نامه اعتراض‌آمیز سفیر ایران در سازمان ملل به شورای امنیت در پی ادعاهای واهی اتحادیه عرب مقام سابق صهیونیست خواستار سرنگونی کابینه نتانیاهو شد ایتالیا پیروزی پزشکیان را تبریک گفت | تاکید بر تقویت روابط دیپلماتیک درگیری پلیس و تظاهرات کنندگان در تل آویو + فیلم وزیر خارجه انگلیس: برای برقراری آتش‌بس در غزه از تمام ظرفیت‌های دیپلماتیک استفاده می‌کنم جلیلی با رئیس جمهوری منتخب دیدار کرد صهیونیست‌ها برای توافق با حماس کوتاه آمدند | هیات اسرائیلی و رئیس سیا به دوحه می‌روند
سرخط خبرها

نماینده دائم ایران در سازمان ملل: وضعیت امروز افغانستان نتیجه مداخله نظامی خارجی‌ها است

  • کد خبر: ۱۳۴۳۲۵
  • ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۰
نماینده دائم ایران در سازمان ملل: وضعیت امروز افغانستان نتیجه مداخله نظامی خارجی‌ها است
نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل اظهارداشت وضعیت کنونی افغانستان آثار مداخله نظامی خارجی به بهانه مبارزه با تروریسم و ادعای ایجاد دموکراسی در این کشور است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ «امیر سعید ایروانی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نشست بررسی قطعنامه‌ای درباره وضعیت افغانستان اظهار داشت: وضعیت بشری و سیاسی جاری در افغانستان، نشانه‌ای از آثار سوء مداخله نظامی نیروهای خارجی به بهانه مبارزه با تروریسم و برقراری صلح و دموکراسی در کشورهای دیگر است که ضمن تضییع ایده‌های متعالی مشترک بشری، کشورها و ملت‌ها را با مخاطرات بی‌پایان روبرو می‌کند.

ایروانی در ادامه وضعیت فعلی در افغانستان را متضمن مسئولیت و تعهداتی برای نیروهای خارجی دانست و افزود: ایران بر ضرورت تحقیقات در مورد جنایات جنگی که توسط نیروهای اشغالگر درگذشته انجام گرفته و در حال حاضر با فشار سیاسی کشورها متوقف شده است، تأکید دارد.

وی افزود: آینده افغانستان در گرو اجرای قانون اساسی و تعهد به آن به منظور اطمینان از مشارکت و احترام به حقوق تمام اقوام، مذاهب و زنان و دختران است. در جامعه‌ای متکثر مانند افغانستان، هرگز یک گروه و حزب به تنهایی توان کنترل کشور را نخواهد داشت.

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل همچنین تصریح کرد: اطمینان از تأسیس یک دولت فراگیر مبتنی بر قانون اساسی، عنصر اصلی در شناسایی بین‌المللی حاکمیت آتی افغانستان است.

ایروانی در ادامه نیز بر ضرورت حفاظت از اموال و دارایی‌های متعلق به افغانستان در کشورهای ثالث و تسهیل استفاده از این اموال برای رسیدگی به وضعیت بشری در افغانستان تأکید کرد و احیای نظام بانکی و مالی افغانستان را بسیار مهم دانست.

وی درباره پیش‌نویس قطعنامه سازمان ملل درباره وضعیت افغانستان نیز اظهار داشت: مایه تأسف است که در متن به نقش مداخله نظامی خارجی و همچنین خروج غیرمسئولانه نیروهای خارجی از افغانستان اشاره نشده است. بررسی اتهامات مربوط به جنایات جنگی که نیروهای خارجی مرتکب شده‌اند، از جمله جنایاتی که قبلاً انجام شده و اکنون به دلیل جانبداری و فشار سیاسی «از اولویت برخوردارند» بسیار مهم است.

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل همچنین خواستار در اولویت قرار گرفتن مقابله با تهدید کشت غیرقانونی تریاک و تولید و قاچاق مواد مخدر شد.

مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای در خصوص وضعیت افغانستان تصویب کرد که توسط آلمان به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه شد و با رأی مثبت ۱۱۶ کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسید.

۱۰ کشور روسیه، چین، پاکستان، نیکاراگوئه، بروندی، بلاروس، گینه، اتیوپی، زیمباوه و کره شمالی به قطعنامه یاد شده رأی ممتنع دادند و 67 کشور نیز به قطعنامه رأی ندادند.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->