۳ ویژه برنامه در پنج شب پایانی ماه صفر در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود یک کاسه نبات زعفرانی به یاد «شهید مصطفی چمران» هم‌زمان با سالروز پایان یافتن محاصره پاوه | نور خورشید پس از گرگ‌ومیش پاوه عوامل هلاکت مردم در گفتار اخلاقی امام حسن مجتبی (ع) مظلومیت و غربت امام حسن (ع) در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد | جلوه کرامت در نهایت غربت درخواست اختصاص اعتبار ویژه از وزیر کشور برای ستاد خدمات زائر در دهه پایانی صفر برپایی بیش از ۷۰۰ موکب برای دهه پایانی صفر در خراسان رضوی | ۵۷۵ موکب در مشهد فعال می‌شوند مشهد میزبان بزرگ‌ترین اجتماع مذهبی ایرانیان در دهه پایانی ماه صفر | تشرف بیش از ۷ میلیون زائر به حرم مطهر امام رضا(ع) + فیلم هزار کاروان پیاده در مسیر مشهدالرضا (ع) برنامه‌ریزی برای خدمات‌رسانی به زائران دهه آخر ماه صفر در خراسان رضوی استقرار ۱۵۰ موکب مردمی در ۵ محور اصلی اطراف حرم امام‌رضا(ع) طی دهه آخر صفر ۱۴۰۴ راز ماندگاری حال خوش عبادت راهکارهای عملی افزایش حضور قلب در نماز | چگونه در نماز حضور قلب داشته باشیم؟ از فلکه آب تا «الرمادیه ۲» | ناگفته‌های مترجم مشهدی صلیب سرخ در اردوگاه اسرای ایرانی آغاز فعالیت حوزه علمیه خراسان رضوی در دهه پایانی ماه صفر ۱۴۰۴ مشهد؛ میزبان همایش «هوش مصنوعی و اعتاب مقدسه» برپایی بزرگ‌ترین موکب آستان قدس رضوی برای خدمت به زائران امام رضا (ع) در دهه پایانی ماه صفر ۱۴۰۴ اجرای برنامه فرهنگی در میدان شهدا و چهارراه دانش مشهد در دهه آخر صفر ۱۴۰۴ تاریخ شهادت امام حسن مجتبی (ع) هفتم یا ۲۸ ماه صفر است؟
سرخط خبرها

با لبخند به بهشت وارد شوید

  • کد خبر: ۱۳۶۰۶۵
  • ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۲
با لبخند به بهشت وارد شوید
پیغمبر دستور صادر کرده بود که همه نیرو‌ها برای شرکت در مبارزه علیه کفاری که به سرزمین اسلامی هجوم آورده بودند، بسیج شوند. عده‌ای با بهانه‌های مختلف از شرکت در جنگ خودداری کرده بودند.
علی طالبلو
خبرنگار علی طالبلو

برخی مسلمانان با استناد به بعضی روایات صوفیانه که‌ نمی‌تواند هیچ ارتباط اصیلی با متون دینی داشته باشد، قرن‌های متمادی تفریح کردن و نشاط را برای یک مسلمان نقطه ضعف معرفی می‌کرده اند. ولی با بررسی آیات و روایات دینی به این نتیجه می‌رسیم که مطلب این چنین نیست.

پیغمبر دستور صادر کرده بود که همه نیرو‌ها برای شرکت در مبارزه علیه کفاری که به سرزمین اسلامی هجوم آورده بودند، بسیج شوند. عده‌ای با بهانه‌های مختلف از شرکت در جنگ خودداری کرده بودند. در این وضعیت، آیات قرآن بر پیغمبر نازل می‌شود و‌ می‌گوید: لعنت خدا بر این کسانی که دیدند پیامبرشان با انبوه مسلمان‌ها به میدان نبرد می‌رود، اما بازهم علاقه به زندگی، آن‌ها را وادار کرد که از فرمان خدا و رسول تخلف کنند. به دنبال آن و به عنوان یک نفرین می‌گوید: از این پس این گروه نافرمان کم بخندند و بسیار بگریند. این را به عنوان یک نفرین بر گروه نافرمان می‌گوید. از این آیه می‌فهمیم که در نگاه اسلام، زندگی بانشاط، نعمت و رحمت خداست و زندگی همراه با گریه و زاری، خلاف رحمت و نعمت خداست.

اصولا تفریح یکی از نیاز‌های زندگی انسان است. نه فقط به عنوان تجدید قوا، بلکه اصولا به عنوان یکی از نیاز‌های اصلی مطرح است. انسان غذا می‌خورد. هدف از خوردن غذا این است که آن مقدار از کالری که بدن مصرف کرده است، مجدد از راه خوردن غذا تولید شود و این نیازی طبیعی است، نه نیازی ارادی. خدا خواسته است که انسان با احساس احتیاج به تفریح، همواره نشاط زندگی کردن داشته باشد. یک نظام اجتماعی باید برای ارضای این خواسته طبیعی فکری کند. چه کسی می‌تواند درباره اسلام بگوید اسلام دین غم و اندوه و بی نشاطی است؛ درحالی که خدا به صراحت می‌گوید: قل من حرم زینة ا... التی‏ اخرج لعباده و الطیبات من الرزق قل هی للذین آمنوا فی الحیاة الدنیا خالصة یوم القیامة کذلک نفصل الآیات لقوم یعلمون.

چه کسی این زیبایی‌هایی را که خدا از درون طبیعت برای بندگانش بیرون کشیده، حرام کرده است؟ بگو این مواهب، این زیبایی ها، برای مردم باایمان در همین زندگی دنیاست. در زندگانی جاوید و آخرت هم همین زیبایی‌ها و همین مواهب برای مردم باایمان است؛ با این تفاوت که در این دنیا زیبایی‌ها به زشتی‌ها آلوده است و شادی‌ها به غم آمیخته، ولی در رستاخیز این زیبایی‌ها و این مواهب پاک برای مردم باایمان به صورت خالص وجود دارد.

اصولا اسلام به بهره مندشدن از زیبایی ها، مواهب زندگی و عوامل نشاط آور اهمیت می‌دهد. البته نشاط و شادی خالص در دسترس هیچ کس نیست، ولی در حدودی که قوانین و حق و عدالت اجازه می‌دهد، مردم باایمان می‌توانند از آن بهره‌مند شوند و متعلق به آن هاست. اما در روز آخرت به شرط ایمان و نیکوکاری، شادی بدون غم نصیب انسان می‌شود. بیش از چندصد آیه از قرآن کریم، مردم مسلمان را به ایمان و راستی و درستکاری دعوت می‌کند و‌ می‌گوید که اگر در این دنیا پاک بودید، به شما بهشت می‌دهیم.

مگر صد‌ها آیه مردم باایمان را به بهشت نوید نمی‌دهد؟ خب بهشت چیست؟ تابلویی که قرآن از بهشت ترسیم می‌کند، یک زندگی سراسر نشاط و بهره‌مند از همه زیبایی‌های خالص و پاک را نشان می‌دهد. آیا مذهبی که به مردم باایمان و درستکار می‌گوید سرانجام پاداش شما در دنیای جاوید چنین زندگانی است، می‌تواند مذهبی ضدنشاط باشد؟! مسلما نه. مذهب ما نشاط و تفریح را به عنوان نعمت تلقی می‌کند و آن را به صالحان وعده می‌دهد. در مقابلش، غم و اندوه را به عنوان عذاب نافرمانان در کتاب حکیمش مطرح می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->