طرح بازنگری قلعه وکیل آباد مشهد در کمیسیون ماده ۵ تصویب شد| تراکم منطقه بین ۲ تا ۶ طبقه پیش‌بینی تمهیدات ویژه مدیریت شهری مشهد برای برگزاری مسابقه ایران _ قطر برگزاری سومین رویداد «عطر و طعم پاییز» در مشهد  سقوط کارگر جوان مشهدی از ارتفاع (۱۴ مهر ۱۴۰۳) سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد: امروز هژمونی آمریکا و اسرائیل نابود شده است افزایش ظرفیت ساماندهی و آموزش آسیب‌دیدگان اجتماعی در مشهد رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: حضور مردم در نماز جمعه نصر نمایانگر استحکام کافی مبنایی و مردمی نظام جمهوری اسلامی است + فیلم اعمال‌قانون ۱۴۷۵ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۴۷ خودروی متخلف توقیف شدند (۱۴ مهر ۱۴۰۳) حکایت ناشنیده از آغاز حکومت شاه عباس صفوی در مشهد | بدشگونی تاج‌گذاری در کوهسنگی شهردار منطقه‌۳ مشهد در دیدار با اهالی محله دروی: دیوارسازی کال دروی، رو به پایان است کارتون | جنگ نرم رژیم موقت صهیونیستی در شبکه‌های اجتماعی هوای کلانشهر مشهد امروز سالم شد (۱۴ مهر ۱۴۰۳) علت تصادف اتوبوس با ۷ خودرو در بولوار پیروزی مشهد چه بود؟ + فیلم سوانح رانندگی در خراسان رضوی سه کشته برجای گذاشت (۱۳ مهر ۱۴۰۳) ناصحی: تقویت همدلی در تمام ارکان مدیریت شهری مجدانه مدنظر قرار بگیرد حاجی‌بگلو: قانون درآمدهای پایدار شرایط دشواری را برای شهرداری‌ها رقم زده است شهردار مشهد مقدس: تعدادی از پروژه‌های شهری با اعتباری ۸ هزار میلیاردی آماده بهره‌برداری هستند بررسی نقش سمن‌های حوزه اجتماعی در مدیریت شهری مشهد اجرای برنامه‌های مختلف برای دختران مشهدی توسط مهدیه و مجتمع فرهنگی منتظران عاشق پیگیری ایجاد «کافه‌بازی» در بوستان‌های بانوان شهر مشهدمقدس رئیس شورای اسلامی شهرستان مشهد: وعده صادق ۲ انرژی مضاعفی در امت اسلامی ایجاد کرد روایت‌هایی از زندگی کلنل محمدتقی‌خان پسیان به مناسبت سالروز شهادتش | قطرات خونم کلمه «ایران» را ترسیم خواهند کرد
سرخط خبرها

حوزه حمل‌ونقل فرصتی برای تحقق درآمد پایدار شهری

  • کد خبر: ۱۴۳۰۰۱
  • ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
حوزه حمل‌ونقل فرصتی برای تحقق درآمد پایدار شهری
نخستین رویداد «تجاری‌سازی داده در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک شهری» نیز با هدف جمع‌آوری ایده‌های مختلف در زمینه استفاده تجاری از داده‌های پرتعداد ترافیکی و تبدیل آن به منبع درآمد پایدار برای شهرداری برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، نخستین رویداد «تجاری‌سازی داده در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک شهری» نیز با هدف جمع‌آوری ایده‌های مختلف در زمینه استفاده تجاری از داده‌های پرتعداد ترافیکی و تبدیل آن به منبع درآمد پایدار برای شهرداری برگزار و در اختتامیه آن از پنج تیم برتر ایده‌پردازی و سه ایده نوآورانه برگزیده، قدردانی شد.

شهر نیازمند درآمد‌های جدید است

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل‌ و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد در اختتامیه این رویداد، با ابراز امیدواری از برگزاری رویداد‌هایی این‌چنینی برای کاستن از وابستگی شهرداری به درآمد‌های ناپایدار گفت: مشکل اساسی در شهرداری، این است که بلد نیستیم پول دربیاوریم و ناچار برای تأمین هزینه‌ها به مردم فشار می‌آوریم و از تخلفات و تراکم‌فروشی‌ها درآمد به‌دست می‌آوریم. ولی با ابلاغ قانون درآمد‌های پایدار، باید منابع درآمدی جدیدی پیدا کنیم. قانون درآمد پایدار خلاصه کلامش این است که شهرداری خودش را از درآمد سنتی آسیب‌رسان ناپایدار به شهر رها کند و دنبال منابع درآمد واقعی و پایدار کمک‌کننده به توسعه شهر باشد.

ایمان فرهمندی با اشاره به وجود منابع و ظرفیت‌های مختلف درآمدی در مدیریت‌شهری افزود: در شهرداری منابع زیادی داریم که یکی از آن‌ها داده است؛ به‌ویژه در حوزه حمل‌ونقل که اگر روی این موضوع تمرکز کنیم، می‌توانیم به ایده‌های خوبی برسیم و از آن‌ها پول دربیاوریم. ما در لیگ خلاقیت به‌دنبال این هدف هستیم که پول و ثروت، تولید و منابع درآمدی جدیدی کشف کنیم.

منابع درآمدی جدید، نباید نادیده گرفته شود

وی معاونت اقتصادی شهرداری را موتور محرک این مجموعه دانست و با انتقاد از روند چند سال گذشته حاکم بر بخش اقتصادی مدیریت‌شهری اظهار کرد: عملکرد حوزه اقتصادی در ۱۰ سال اخیر نشان می‌دهد که آورده‌ها و هزینه‌ها با هم مساوری بوده است، درحالی‌که بخش اقتصادی باید موتور محرک شهرداری باشد و بتواند هزینه‌ها را مدیریت کند.

بخش خصوصی، تولید ثروت کند و شهرداری سهمش را بردارد

فرهمندی در ادامه تأکید کرد: باید زمینه ایجاد و چارچوب‌ها را طوری تنظیم کنیم که بخش خصوصی وارد شود و ثروت تولید کند و شهرداری سهم خودش را بردارد. داشته‌های شهرداری باید جست‌وجو و پیدا شود. در همین راستا با همفکری‌ها و ایده‌پردازی‌ها کمک کنیم تا از این راه‌ها و داشته‌های جدید پیداشده، به ایده‌های جدید برای خلق ثروت در مدیریت‌شهری برسیم.

گردش ۲ هزار میلیاردی

در ادامه، مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد با اشاره به گردش سرمایه ۲ هزارمیلیارد تومانی اکوسیستم دانش‌بنیان‌ها و لزوم استفاده شهرداری از این ظرفیت برای تأمین درآمد بیان کرد: شهرداری‌ها نیز باید از این فرصت برای تأمین درآمد پایدار استفاده کنند. شهرداری، روزانه صد‌ها خدمت به تعداد زیادی از زائران و مجاوران می‌دهد که با رشد شتابان شهر، تأمین منابع مالی شهر برای ادامه و توسعه خدمات از اهمیت بسیار فراوانی برخوردار است.

باید به‌سمت مولدسازی دارایی‌های شهرداری حرکت کنیم

سیدجلال‌الدین حسینی‌واعظ با تأکید بر اینکه تأمین نشدن بهینه و بموقع درآمد‌های مالی به شهرداری خسارت خواهد زد، گفت: درآمد‌های کنونی که شهرداری‌های کشور دراختیار دارند، بیشتر ناپایدار است و حول محور تخلفات ساختمانی می‌چرخد یا حاصل از فروش املاک و دارایی است که تاکنون گریزی از آن‌ها نبوده است. اما از این پس باید به‌سمت مولدسازی دارایی تا و ارزشمند کردن آن‌ها حرکت کنیم.

وی ادامه داد: باید در حوزه نوآوری، بهره‌ورسازی دارایی‌ها، اقتصاد دیجیتال و اقتصاد حاصل از نوآوری و فناوری قدم‌های بلندی برداریم تا بخشی از خسارت‌های گذشته، جبران و از خسارت‌های آینده نیز پیشگیری شود.

سهم شهرداری، یک‌دهم میانگین گردش سرمایه دانش‌بنیان‌هاست

حسینی‌واعظ در ادامه، از اهمیت موضوع استفاده از تجارت داده سخن گفت و در این زمینه بیان کرد: موضوعی که درباره ثروت پنهان مطرح است، استفاده از تجارت داده است. بسیاری از کشور‌ها در این حوزه به رشد ۴۶ درصدی دست پیدا کرده‌اند که سهم ما یک‌دهم این میانگین است، لذا باید به این حوزه نگاهی جدی و فارغ از شعار داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری با بیان اینکه این رویداد درراستای اهداف مدیریت‌شهری در دوره ششم در حوزه تجاری‌سازی داده تا برگزار شده است، افزود: حوزه حمل‌ونقل و ترافیک یک حوزه تعامل‌محور است با تراکنش‌های مختلف. باید به حوزه سامانه، دوربین‌های نظارتی و... توجه جدی کنیم که می‌تواند سهمی در تجاری‌سازی داده تا داشته باشد.

ایده‌ها باید با مطالعه و پژوهش همراه باشند

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر حمل‌ونقل‌وترافیک معاونت عمران شهرداری مشهد نیز در این مراسم با تأکید بر انجام مطالعه و پژوهش به‌عنوان پشتوانه ایده‌های خوب گفت: معتقدم با همفکری و تقویت حوزه مطالعات و پژوهش در اجرای پروژه‌ها، موفق‌تر عمل خواهیم کرد. ایده‌های خوبی در حوزه شهری مطرح می‌شود، اما پشتوانه مطالعاتی و پژوهشی ندارد و تنها یک ایده است که با انجام مطالعه و پژوهش، می‌تواند به یک طرح اجراشدنی تبدیل شود.

به‌گفته سیدمهدی امامی میبدی، در حوزه‌های مختلف شهری ازجمله حمل‌ونقل و ترافیک، نیاز به نوآوری و ایده‌های جدید داریم. در این راستا اگر ایده‌هایمان را باهم به اشتراک بگذاریم، بی‌شک در برنامه‌ریزی‌ها و اقداماتمان نتیجه بهتری را شاهد خواهیم بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->