مدیرعامل شرکت توانیر: سال ۱۴۰۴، حدود ۲۴ هزار مگاوات کمبود برق داریم استاندار خراسان رضوی: زنجیره تولید و ارزش افزوده در استان تکمیل شود دور جدید پیش فروش محصولات سایپا از دوشنبه آینده (۱۷ دی ۱۴۰۳) لزوم هم‌فکری و تصمیم‌سازی برای اجرایی‌شدن پروژه‌هایی که در مشهد متوقف شده‌اند نمایشگر جایگاه‌های سوخت تغییر کرد + جزئیات معاونت علمی ریاست جمهوری و بانک مرکزی برای امنیت و شفافیت رمزپول و پرداخت‌یاری‌ها تفاهم‌نامه امضا کردند جزئیات عرضه اولیه «نبابک» یکشنبه آینده (۱۶ دی ۱۴۰۳) بزرگ‌ترین مجتمع فرآوری کائولن شرق کشور در تربت‌حیدریه با حضور رئیس مجلس افتتاح شد (۱۳ دی ۱۴۰۳) قیمت مرغ کاهش یافت | قیمت امروز گوشت قرمز، مرغ و دام زنده (۱۳ دی ۱۴۰۳) + جدول قیمت قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۱۳ دی ۱۴۰۳) | افت ۱۸ میلیونی تیگو ۷ قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۱۳ دی ۱۴۰۳) | دنا پلاس توربو یک میلیارد و ۶۹ میلیون تومان اولویت بازرسی اصناف مشهد، نظارت بر کالا‌های اساسی و درج قیمت بر روی آن‌ها است فرصت تکمیل اطلاعات حقوق کارمندان در سامانه ثبت حقوق و مزایا تمدید شد (۱۳ دی ۱۴۰۳) نفت، سال ۲۰۲۵ میلادی را با افزایش قیمت آغاز کرد نرخ امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۳ دی ۱۴۰۳) | دلار ۸۱ هزار و ۷۰۰ تومان روغن ۱۵ درصد گران شد (۱۳ دی ۱۴۰۳) ۵ شاخصه اصلی حذف یارانه‌بگیران اعلام شد | دهک‌بندی‌ها تغییر می‌کند؟ پاتک کریسمس به بازار طلا و سکه ایران | بازار طلا از سکه افتاد (۱۳ دی ۱۴۰۳) ۲۰۲۵؛ سال انفجار ثروت میلیاردر‌ها | برندگان و بازندگان چه کسانی هستند؟ مصرف برق ۲ هزار مگاواتی ماینرهای غیرمجاز نگرانی تازه خریداران مسکن | نوسانات ارزی بر بازار مسکن اثر دارد؟ نرخ امروز میوه و صیفی جات در مشهد (۱۳ دی ۱۴۰۳) | فلفل دلمه از ۲۵ تا ۱۰۰ هزار تومان جای خالی رفتارشناسی در تدوین و اجرای قوانین واریز سود سهام عدالت در راه است | میزان سود جدید چقدر است؟ ثبت رکورد جدید در تحویل گاز به نیروگاه‌های حرارتی تولید برق خراسان رضوی رقیب خودروهای چینی از راه رسید | بنز و تویوتا به زودی در بازار خودرو ایران دریافت حق ترانزیت در قبوض برق صنایع؛ مانع‌زدایی یا مانع‌تراشی؟ وزیر نفت خبر داد: تولید حداکثری گاز برای عبور از زمستان بیست و پنجمین نمایشگاه لوازم خانگی مشهد | قیمت‌های نجومی و گلایه تولیدکنندگان از نوسانات ارز
سرخط خبرها

وزیر اقتصاد: عرضه خودرو در بورس همیشگی نخواهد بود

  • کد خبر: ۱۴۵۷۷۵
  • ۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۱
وزیر اقتصاد: عرضه خودرو در بورس همیشگی نخواهد بود
وزیر اقتصاد شرط واگذاری خودروسازان را ارائه یک برنامه بلندمدت اصلاحی برای صنعت خودرو از سوی وزارت صمت اعلام کرد و گفت که نمی‌توانیم برای همیشه خودرو‌ها را در بورس عرضه کنیم.

به گزارش شهرآرانیوز، ۱۱ اسفند ماه سال گذشته، رئیس جمهور در خلل صدور فرمان ۸ ماده‌ای برای بهبود عملکرد صنعت خودروسازی، واگذاری مدیریت دولتی شرکت‌های خودروسازی را نیز مورد تاکید قرار داد که بر اساس این فرمان، واگذاری مدیریت دولتی شرکت‌های خودروسازی ایران خودرو و سایپا حداکثر ظرف ۶ ماه یعنی تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۱ به بخش غیردولتی تعیین تکلیف شود.

در همین راستا نیز سید رضا فاطمی امین وزیر صمت ۲۹ خرداد ماه از همکاری با مرکز کانون وکلا و کارشناس رسمی قوه قضائیه برای قیمت گذاری تمام اموال مربوط به ایرا-ن‌خودرو سایپا خبر داد.

همچنین آنطور که فاطمی امین اعلام کرد قرار بود بلوک ۴۰ درصدی سهام سایپا و بلوک ۲۵ درصدی سهام ایران‌خودرو که مربوط به خود سهامداری (سهام تودلی خودروسازان که سال‌ها پیش در قالب تعاونی کارکنان واگذار شد) است، از طریق بورس به بخش خصوصی واگذار شود تا از این طریق نفوذ دولت در خودروسازی‌ها کاهش یابد.

در ادامه نیز در ۱۶ آذر ماه صورت‌جلسه الزامات واگذاری خودروسازان با ۵ شرط تهیه شد که از جمله آنها می‌توان به سند استراتژی صنعتی بلندمدت و با ثبات صنعت خودرو، حذف قیمت گذاری دستوری تمام محصولات تا پایان ۱۴۰۱ و الزام به واگذاری سهام تودلی تا پایان سال اشاره کرد.

شرط واگذاری خودروسازها

حال در تازه‌ترین اظهارنظر، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی گفته است که در توافق با وزارت صمت، تأکید کرده که موافقت وزارت اقتصاد با واگذاری سهام دولت در صنایع خودروسازی مشروط به ارائه یک برنامه بلندمدت اصلاحی برای صنعت مذکور از سوی آن وزارتخانه است که در این سند باید از هم اکنون، برای پنج سال آینده، یک برنامه مدونی ثبت شود که سیاستگذاری صنعت خودرو به چه نحو خواهد بود تا سرمایه گذار ثبات خاطر داشته باشد.

وی معتقد است که این احتمال وجود دارد که یکباره مدیریت به دست یک جریانی بیافتد که بتواند هر قیمتی را به مردم تحمیل کند؛ چون در سمت دیگر، عده‌ای از تداوم شدیدتر قیمت گذاری دستوری و ابلاغی و نوعی رها شدگی در بازار نگرانند.

خاندوزی تاکیده کرده که ممکن است برخی اقدامات موردی و موضعی در مورد صنعت خودرو، بطور موقت خوب ارزیابی شود، اما مسئله بلند مدت زنجیره تولید، قطعه سازی و واردات خودرو باید یکپارچه و با در نظر گرفتن همزمان منافع تولید کنندگان و مصرف کنندگان در یک سند جامع دیده شود.

همیشه نمی‌توانیم خودروها را در بورس عرضه کنیم

وی به عرضه خودرو در بورس نیز اشاره کرده و گفته است که ما نمی‌توانیم برای همیشه از روشی که در حال حاضر برای عرضه خودروها در بورس کالا به کار گرفته ایم، استفاده کنیم، چرا که این مدل، به هر حال، به عده‌ای، مجالی برای جولان و کسب سود بی قاعده و حساب و کتاب، از محل خرید خودرو در بازار سرمایه و فروش آن در بازار آزاد می‌دهد.

خاندوزی با بیان اینکه به هر حال در شرایط فعلی، عرضه خودرو در بورس کالا، بهترین کار است، تصریح کرده است که در حال حاضر خود ما واقعاً نمی‌دانیم که یک سال دیگر هم باید همین مسیر را ادامه دهیم یا خیر و چه بسا، با کاهش وابستگی صنعت خودرو به واردات قطعات و ارزبری و اصلاح ساختار مالکیتی و … پنج سال دیگر در یک نقطه تعادلی بهینه‌تری باشیم که نیازی نباشد از ساز و کار فعلی برای فروش استفاده کنیم؛ اتفاقی که امیدوارم با همکاری وزارت صمت به زودی محقق شود.

منبع: مهر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->