قطار بندرعباس -مشهد با تاخیر ۸ ساعته به مقصد رسید (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴) ۲ فوتی و ۵ مصدوم بر اثر واژگونی خودرو در ارتفاعات پیرانشهر (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴) چند توصیه مهم و اثرگذار برای تقویت حافظه در فصل امتحانات آمارهای رسمی فاش کرد: ایران تک‌فرزندی شد تمدید مهلت ثبت‌نام آزمون صلاحیت حرفه‌ای روانشناسان و مشاوران اولین پیوند مثانه در جهان با موفقیت انجام شد یافته‌های جدید دانشمندان درباره فراموشی | سامندان کنجکاو کمتر به آلزایمر مبتلا می‌شوند افراد مسلح یک روحانی در ایرانشهر را به گروگان گرفتند (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴) برنامه‌ریزی‌ها برای زاگرس باید بلندمدت باشد برنامه آموزش و پرورش خراسان رضوی برای اوقات فراغت دانش‌آموزان در تابستان ۱۴۰۴ تشدید تنش آبی کشور در ماه‌های آینده تعلیق ۲۲۵ واحد متخلف فروش مجازی فراورده‌های سلامت‌محور آیا رژیم گرفتن به معنای مدام گرسنه ماندن است؟ ورود نیمی از زائران ایرانی به عربستان اقدام ‌بهنگام برای بارداری بهترین روش مقابله با ناباروری است | هر چیزی به فصلش تلف‌شدن یوز ایرانی چه خطری برای محیط زیست دارد؟ دستگیری یک قاتل در سرخس ۲۱ سال پس از ارتکاب قتل آموزش محیط زیست در اولویت‌های یونسکو در ایران انتقاد نماینده مجلس از سازمان محیط زیست | حفاظت از اکوسیستم‌ها یک وظیفه حیاتی است حضور سه قلاده یوزپلنگ آسیایی در مرز مشترک خراسان‌ رضوی و سمنان + فیلم هشدار دامپزشکی خراسان‌ رضوی درباره خطر شیوع سویه جدید تب‌‌برفکی مهلت ثبت نام سرویس مدارس در سال ۱۴۰۴ اعلام شد زاگرس با چه چالش‌هایی مواجه است؟ توصیه‌های تغذیه‌ای به دانشجویان و دانش‌آموزان برای امتحانات یاری مجلس برای حل تعارضات قانونی رشته‌کوه زاگرس پزشک مشهدی، دانشمند برگزیده سازمان بهداشت جهانی | گفت‌وگوی شهرآرانیوز با پروفسور «مجید غیور مبرهن» بیش از ۱۲۰۰ دامنه عرضه فراورده‌های سلامت‌محور در فضای مجازی شناسایی شد مربیان قرآنی در دورترین نقاط کشور، به عنوان رابطان قرآن تربیت می‌شوند آلودگی ترکیبی هوای مشهد وضعیت فقر یادگیری در کشورهایی با درآمد متوسط و پایین
سرخط خبرها

شما مشکل را مدیریت می‌کنید یا «آن» شما را!

  • کد خبر: ۱۴۶۸۷۲
  • ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۴
شما مشکل را مدیریت می‌کنید یا «آن» شما را!
مطالعات پژوهشگران حوزه اجتماعی نشان می‌دهد؛ افرادی که با مهارت حل مسئله آشنا هستند و آن را در زندگی روزمره‌شان به‌کار می‌بندند، استرس و فشار روانی کمتری را هم تجربه می‌کنند.

در برخورد با مشکلات زندگی آدم‌ها را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم کرد؛ کسانی که در برخورد با یک مشکل می‌دانند آن را چگونه مدیریت و حل کنند و افرادی که دچار استرس و اضطراب شده و خودشان به بخشی از آن مشکل تبدیل می‌شوند، بنابراین نوع برخورد ما با مشکلات را باید بخشی از توانمندی‌ها و علت موفقیت‌ها یا شکست‌هایمان به‌حساب آورد.
ازطرفی این تصور که همه مشکلات قابلیت حل‌شدن دارند هم غیرمنطقی و خلاف واقعیت است، ازاین‌رو همه ما ملزم به یادگرفتن مهارتی به‌نام حل مسئله هستیم که کمک می‌کند بتوانیم نگاه عمیق‌تری به مشکلاتمان بیندازیم و راه‌حلی برای آن بیابیم که کمترین پیامد منفی و بیشترین پیامد مثبت را برای ما و دیگران داشته‌باشد.

پیامد‌های داشتن و نداشتن مهارت حل‌مسئله

مطالعات پژوهشگران حوزه اجتماعی نشان می‌دهد؛ افرادی که با مهارت حل مسئله آشنا هستند و آن را در زندگی روزمره‌شان به‌کار می‌بندند، استرس و فشار روانی کمتری را هم تجربه می‌کنند. همچنین این یافته‌ها نشان می‌دهد باوجود اینکه بسیاری از افراد در زندگی با مشکل و دردسر و گرفتاری و بحران روبه‌رو هستند، همه یکسان از این تجربه‌های استرس‌زا آسیب نمی‌بینند، چون مهم است که افراد در برخورد با این‌گونه موقعیت‌ها چگونه عمل کنند.

ازطرفی افرادی که توان حل مسائل و مشکلات خود را ندارند، معمولا با کوچک‌ترین مشکلی که برایشان پیش می‌آید، دچار پریشانی، آشفتگی، ناراحتی و مشکلات روحی می‌شوند و مشکل پیش آمده را دلیلی بر بی‌کفایتی، ضعف یا بدشانسی خود می‌دانند. همچنین معتقدند: «یه دنیای خوب، دنیای بی‌مشکل است.» معمولا این افراد از روش خودداری یا فرار برای حل مشکلاتشان استفاده می‌کنند. در مقابل این افراد هم کسانی را داریم که حل مسائل و مشکلات مختلف نه‌تن‌ها در آن‌ها آشوبی ایجاد نمی‌کند، بلکه آن‌ها را به سطحی از خودآگاهی می‌رساند که با پشت سرگذاشتن هر مشکل، درس جدیدی از زندگی می‌گیرند و نقاط ضعف خود را بهبود می‌بخشند.

چگونگی ایجاد مهارت حل مسئله در خود

ما همواره در معرض مشکلات بسیاری هستیم و باید بدانیم در برخورد با هرکدام از این مشکلات باید از چه راهکاری برای حل آن‌ها استفاده کنیم. سعی کنید راهکار‌هایی را که در ادامه می‌آید با تمرین بسیار در خودتان درونی کنید.

پذیرش موقعیت

همواره به‌خاطر داشته‌باشید که مشکلات را درحد یک چالش ساده درنظر بگیرید، نه یک مصیبت. برای تحقق این امر هم آسان‌ترین راه این است که تصور کنید مشکل دوستتان است، یعنی از دیدگاه فرد دیگری به موضوع بنگرید و خود را از مشکل جدا کنید. دراین شرایط استرس آن را بهتر تحمل می‌کنید و بهتر هم می‌توانید به بررسی و جست‌وجوی راه‌حل مناسب بپردازید.

تعریف مشکل

تعریفی که از مشکل ارائه می‌دهید باید حاوی پاسخ به سؤال‌هایی نظیر این باشد؛ چه چیزی رخ داده است؟ چگونه و چرا؟ در اولویت‌بندی مشکل هم به اهمیت آن توجه کنید و نقش واقعی خودتان را در مشکل ایجادشده، درک کنید.

بارش فکری راه‌حل‌ها

سعی کنید تا حدامکان درباره مشکل به‌وجود آمده فکر کنید و تمام راه‌حل‌هایی را که به ذهنتان می‌آید، بنویسید، سپس راه‌حل‌هایی که امکان اجرا دارند و پیامد‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت هر انتخاب را تصور کنید. همچنین به این نکته بیندیشید که کدام‌یک ممکن است عملی‌تر باشد. سپس سه راه‌حل مطلوب را به ترتیب اولویت انتخاب و یادداشت کنید.

برنامه ریزی برای اجرای بهترین راه‌حل

ببینید برای اجرای راه‌حل انتخاب شده، چه‌چیزی نیاز است و درنهایت درنظر بگیرید که آیا آن راه‌حل کارآمد است یا اینکه قابلیت اجرا دارد؟ سپس شاخص‌های موقعیت آن را تعیین کنید.

ارزیابی راه‌حل اجرا شده

در این مرحله آثار اجرایی راه‌حلتان را ارزیابی کنید؛ آیا این راه‌حل کارآمد است و به حل‌مشکل می‌انجامد؟ آیا سبب بهبود شرایط می‌شود؟ آیا می‌توان با استفاده از راهکار دیگری به نتایج بهتری دست یافت؟ اصلا می‌توان این مهارت را با استفاده از روش‌هایی مانند بازی و نقاشی هم به بچه‌ها آموزش داد؟

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->