درخواست خانواده‌های اسرای صهیونیست از نتانیاهو پورمحمدی، عارف و مرندی با رئیس جمهور منتخب دیدار کردند جلیلی با سرپرست ریاست جمهوری دیدار کرد سناتور آمریکایی: پلوسی و اوباما به جای بایدن کشور را اداره می‌کنند در مورد اعضای خانواده مسعود پزشکیان بیشتر بدانید رئیس قوه‌قضائیه: فصل همدلی و وفاق بیشتر است | موظفیم به رئیس‌جمهور منتخب کمک کنیم سردار رادان به دیدار رئیس جمهور منتخب رفت جزئیات مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب در مجلس اعلام شد فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال شرق: مهم‌ترین پیام انتخابات، حمایت قاطع مردم از نظام جمهوری اسلامی ایران بود مخبر قانون برنامه هفتم را ابلاغ کرد دختر جوان، پسر فامیل را به تعرض متهم کرد سخنگوی وزارت خارجه: دولت سیزدهم تمام تلاشش را برای تامین منافع ملی به کار بست تأیید استعفای مسعود پزشکیان از مجلس با تنفیذ رهبر معظم انقلاب نخست‌وزیر جدید انگلیس: به‌رسمیت‌شناختن فلسطین حق انکارناپذیر فلسطینیان است برای ثبت در تاریخ یا برای اثبات به تاریخ نتانیاهو شرطی دیگر به شروط غیرقابل مذاکره اشغالگران اضافه کرد اعلام نتایج نهایی انتخابات فرانسه | هیچ ائتلافی اکثریت پارلمانی را کسب نکرد وعده وزیر دفاع جدید انگلیس : کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین افزایش می یابد مخبر بر ثبت ویژگی‌های مدیریتی شهید رئیسی به‌ عنوان الگوی عملی برای اداره کشور تاکید کرد زخمی شدن فرمانده گردان ۵۲ ارتش صهیونیستی در رفح
سرخط خبرها

نقش ارتش در پیروزی انقلاب اسلامی

  • کد خبر: ۱۴۹۳۷۰
  • ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۵
نقش ارتش در پیروزی انقلاب اسلامی
وقتی که موج انقلاب همه جا را فراگرفت، طبیعی است که دل عناصر ارتش هم مثل دل‌های بقیه مردم تپید.

از زمانی که امام خمینی (ره) در سخنرانی شان در قم در سال ۱۳۴۲ با صدای رسا فرمودند: «آقا من اعلام خطر می‌کنم.‌ای ارتش ایران، من اعلام خطر می‌کنم!‌ای سیاسیون، من اعلام خطر می‌کنم!»
ارتش را به عنوان اولین مخاطب در مقابل رژیم ستم شاهی در دفاع از اسلام و مبارزه با استکبار جهانی قرار دادند.

وقتی که موج انقلاب همه جا را فراگرفت، طبیعی است که دل عناصر ارتش هم مثل دل‌های بقیه مردم تپید. در ارتش هم بعضی در صفوف جلو از نهضت و انقلاب اعلام پشتیبانی کردند، در خیابان‌ها راه افتادند و به صورت علنی یا مخفی موضع گیری کردند.

اولین اعتصاب پر زرق و برق و پر رونق از دبیرستان نظامی مسجد سلیمان شکل گرفت که طبق گزارش ساواک هشتصد دانش آموز نظامی در حمایت از مردم دست به اعتصاب غذا زدند که فردای آن روز هم این هشتصد دانش آموز نظامی به خیابان‌ها آمدند و دست به تظاهرات زدند. در لشکر ۷۷ خراسان، افسران جزء و درجه داران دست به اعتصاب غذا زدند که روحانیون مبارز مشهد نیز اطلاعیه‌ای دادند و از آن‌ها حمایت کردند که به قول ارتشبد قره باغی، لطمه بسیار بزرگی به ساختار ارتش وارد شد. از ۲۶ دی ماه ۱۳۵۷ هم زمان با خروج شاه، جمعی از کارکنان پایگاه‌های هوایی شاهرخی (همدان) و وحدتی (دزفول) دست به اعتصاب غذا زدند.

راه پیمایی گروهی از افسران، همافران و درجه داران پایگاه هوایی بندرعباس در محوطه پایگاه در روز ۳۰ دی ۵۷ و گزارش یک عنصر ساواک از اعلامیه کارکنان پایگاه وحدتی دزفول در میدان انقلاب تهران در سال۱۳۵۷و تظاهرات ششصد نفر از همافران و کارکنان هوانیروز در اصفهان از جمله این اعتصابات بود.

پخش نوار‌ها و اعلامیه‌های امام خمینی (ره) ترغیب سربازان به فرار و تشویق نظامیان به حضور در تظاهرات و هماهنگی با مردم، از جمله اقدامات ارتش بود.

سروان صیاد شیرازی با روحانیون اصفهان از جمله آیت ا... خادمی و حجت الاسلام والمسلمین سالک نیز جلساتی برقرار و اعلامیه‌ها یا نوار‌های سخنرانی امام خمینی (ره) را از آنان تهیه می‌کرد. شورای عالی ارتش در ساعت ۱۰:۳۰ روز ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ تشکیل و به اتفاق فرماندهان تصمیم گرفته شد که برای جلوگیری از هرج و مرج و خون ریزی بیشتر بی طرفی خود را در مناقشات سیاسی فعلی اعلام و به یگان‌های نظامی دستور داده شد که به پادگان‌های خود مراجعت کنند.

بیعت همافران نیروی هوایی در ۱۹ بهمن احساس استقلال در سازمان ارتش را بیدار کرده و این احساس در کل ارتش سرایت کرد.

حضرت امام (ره) در سخنانشان فرمود که بحمدا... با خواست خدای متعال و پشتیبانی ارتش، این نهضت انقلاب اسلامی به نتیجه رسید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->