افزایش ۴۰ درصدی صادرات به افغانستان در ۲ ماه نخست سال ۱۴۰۳ طرح «از مزرعه تا سفره» با هدف تامین کالا‌های پر مصرف مردم در مشهد اجرا می‌شود قیمت موبایل یک روز پیش از انتخابات به چقدر رسید؟ (۱۴ تیر ۱۴۰۳) طلا و سکه در مشهد چند؟ (۱۴ تیر ۱۴۰۳) قیمت امروز طلا، سکه، دلار، ارز دیجیتال (۱۴ تیر ۱۴۰۳) | دلار در کانال ۶۰ هزار تومان یک روز قبل از انتخابات برخورد با مشاوران املاک قانون‌گریز در مشهد (۱۴ تیر ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) | تویوتا لوین ۳.۳ میلیارد تومان تعیین سقف اجاره‌بهای مسکن به کمک مستأجران آمد قیمت امروز خودرو‌های ایرانی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) طلای جهانی خیز برداشت (۱۴ تیر ۱۴۰۳) سقف اجاره بها در مشهد؛ ۲۵ درصد | میزان افزایش قانونی اجاره بها در مشهد معادل ۷۰ درصد تورم خرداد خراسان رضوی است گزارشی از نمایشگاه تخصصی معدن و زمین شناسی در مشهد ایران خودرو تعدادی از خودرو‌های خود را به روش مزایده به فروش می‌رساند + جزئیات متوسط قیمت مسکن در تهران اعلام شد میوه را امروز گرانتر از این قیمت‌ها نخرید (۱۴ تیر ۱۴۰۳) ماجرای حذف متقاضیان مسکن ملی چه بود؟ هفته آینده، آخرین مهلت انتخاب خودرو‌های وارداتی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) جریمه شرکت مشهدی به‌علت اجرا‌نکردن تعهدات ارزی اظهارنظر‌های بورسی جلیلی و پزشکیان در آخرین مناظره چه بود؟ دولت سیزدهم ساخت بیش‌از ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در خراسان‌رضوی را عملیاتی کرد قیمت گوشت مرغ در بازار مشهد کاهشی است (۱۳ تیر ۱۴۰۳) بورس، سبزپوش به استقبال انتخابات رفت | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۳ تیر ۱۴۰۳) طلا و سکه در مشهد ارزان شد (۱۳ تیر ۱۴۰۳) | کاهش ۷۰۰ هزار تومانی سکه امامی با مبلغ ۷ تا ۱۰ میلیون تومان، از کدام موبایل‌ها می‌توان خرید؟ (۱۳ تیر ۱۴۰۳) وام ۸۰۰ میلیون تومانی مسکن ابلاغ شد (۱۳ تیر ۱۴۰۳) | اقساط وام جدید ۸۰۰ میلیونی مسکن چقدر است؟ آیین‌نامه جدید آرامستان‌های کشور ابلاغ شد | تغییر در نحوه حمل متوفی و صدور گواهی فوت
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

درباره چگونگی محاسبه فاکتور طلا در روزهای هجوم سرمایه های خرد به بازار طلا

  • کد خبر: ۱۵۱۴۸۲
  • ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
درباره چگونگی محاسبه فاکتور طلا در روزهای هجوم سرمایه های خرد به بازار طلا
در این روز‌هایی که قیمت سکه و طلا مدام در حال افزایش بوده و بازار خرید طلا پرتلاطم است و سرمایه‌های کوچک به سمت خرید فلز زرد سرازیر شده اند، بد نیست بار دیگر نحوه محاسبه قانونی قیمت طلا را بازگو کنیم تا شاید برخی گره‌های ذهنی در هنگام خرید طلا باز شود. بعد از خواندن این مطلب شما می‌توانید خودتان نحوه محاسبه قیمت فاکتور طلا را متوجه شوید.

ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛  انگشت هایشان باسرعت روی دکمه‌های ماشین حساب حرکت می‌کند و اگر از نحوه حساب وکتاب برای قیمت طلا سر درنیاورید، درنهایت فقط یک عدد را خواهید شنید که فروشنده از روی صفحه نمایشگر ماشین حسابش برایتان می‌خواند. در این روز‌هایی که قیمت سکه و طلا مدام در حال افزایش بوده و بازار خرید طلا پرتلاطم است و سرمایه‌های کوچک به سمت خرید فلز زرد سرازیر شده اند، بد نیست بار دیگر نحوه محاسبه قانونی قیمت طلا را بازگو کنیم تا شاید برخی گره‌های ذهنی در هنگام خرید طلا باز شود. بعد از خواندن این مطلب شما می‌توانید خودتان نحوه محاسبه قیمت فاکتور طلا را متوجه شوید.

فرمول قیمت طلا

یک مثال، شاید بهتر بتواند نحوه نوشتن فاکتور نهایی در زمان خرید طلا را روشن کند. قیمت هرگرم طلا تا لحظه تهیه این گزارش در طلافروشی‌های مشهد، ۲ میلیون و ۳۵۵ هزارتومان است. این عدد را گوشه ذهنتان نگه دارید. حالا فرض کنید یک دست بند با وزن ۱۰ گرم را انتخاب کرده اید. پیش از اینکه عملیات ضرب را انجام دهید، اول باید اجرت ساخت را به قیمت هر گرم طلا اضافه کنید.

یکی از گره‌های همیشگی و درگیری بین فروشنده و خریدار همین جا ایجاد می‌شود (که اگر ادامه دهید، بیشتر درباره اش می‌خوانید). حواستان باشد که آوردن اجرت ساخت باید به صورت ریالی باشد و اگر کسی اجرت را به صورت درصد اعلام کند، این روش غیرقانونی خواهد بود. حالا تصور کنید اجرت ساخت این دست بند ۴۰۰ هزارتومان است. اینجا می‌توانید مجموع اجرت و قیمت طلا را در گرم ضرب کنید.

تومان ۲۷.۵۵۰.۰۰۰ = (۲.۳۵۵.۰۰۰+۴۰۰.۰۰۰) ×۱۰

بد نیست بدانید که سود طلافروشی ۷ درصد است و اگر فروشنده بخواهد به شما تخفیف بدهد، می‌تواند از درصد سود خود کم کند. در اینجا باید ۷ درصد مجموع طلا و اجرت ساخت را محاسبه و دوباره با همان عدد جمع کنید.

تومان ۲۹.۴۷۸.۵۰۰ = ((۲۷.۵۵۰.۰۰۰×۷%) +۲۷.۵۵۰.۰۰۰

بیش از یک سال است که محاسبه مالیات بر ارزش افزوده در طلافروشی‌ها تغییر کرده است و براساس قانون جدید فقط باید برای اجرت و سود فروشنده، مالیات بر ارزش افزوده (۹ درصد) را پرداخت کنید و دریافت مالیات از اصل طلا حذف شده است. ازآنجا که دست بند شما ۱۰ گرم وزن دارد و قیمت هر گرم ۲ میلیون و ۳۵۵ هزارتومان است، وزن خالص طلا در این فاکتور ۲۳ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان می‌شود. حالا باید این رقم را از عدد به دست آمده در بالا (۲۹ میلیون و ۴۸۷ هزارو ۵۰۰ تومان) کم کنید و حاصل را در ۹ درصد ضرب کنید تا مبلغ مالیات بر ارزش افزوده این فاکتور به دست آید که می‌شود ۵۳۳ هزارو ۵۶۵ تومان.

۵۳۳.۵۶۵ =۹%× (۲۳.۵۵۰.۰۰۰-۲۹.۴۸۷.۵۰۰)

حالا این عدد را به رقم به دست آمده در بالا (۲۹ میلیون و ۴۸۷ هزارو ۵۰۰ تومان) اضافه کنید تا قیمت نهایی فاکتور خرید دست بند طلای ۱۰ گرمی به دست آید. خلاصه همه کار‌هایی که در بالا انجام شد، می‌شود این فرمول:

فی طلا+اجرت ریالی+ ۷%سود فروشنده= حاصل
(حاصل - فی طلا) × ۹% = هزینه مالیات بر ارزش افزوده
حاصل+ هزینه مالیات بر ارزش افزوده = قیمت یک گرم طلای نو برای مشتری

مستعمل، اجرت ندارد

این نکته را احتمالا همه می‌دانید که طلای مستعمل اجرت ندارد، پس در هنگام خرید طلای دست دوم باید قسمت اجرت را حذف کنید. مثلا در هنگام خرید همان دست بند فرضی گزارش، اگر به جای جنس نو جنس دست دوم انتخاب کنید، در هر گرم ۴۰۰ هزار تومان اجرت فرضی فاکتور کسر می‌شود و به دنبال آن مالیات بر ارزش افزوده کمتری نیز پرداخت خواهید کرد. یعنی اگر این دست بند فرضی ۱۰ گرمی مستعمل باشد، هزینه نهایی فاکتور شما ۲۵ میلیون و ۳۴۶ هزار ۸۶۵ تومان خواهد شد.

فی طلا + ۷%سود فروشنده= حاصل
(حاصل - فی طلا) × ۹% = هزینه مالیات بر ارزش افزوده
حاصل+ هزینه مالیات بر ارزش افزوده= قیمت یک گرم طلای مستعمل برای مشتری

ازآنجایی که اگر شما طلا را نو بخرید در هنگام فروش مبلغ اجرت کسر می‌شود، همین موضوع باعث شده است که بازار طلای دست دوم یا طلای به قول بازاریان، کم اجرت برای سرمایه گذاری داغ‌تر باشد.

اجرت درصد نیست

همان طور که پیش از این هم خواندید، اجرت درصد نیست؛ یعنی باید به صورت عدد در فاکتور وارد شود. رئیس اتحادیه طلاوجواهر مشهد نیز بر این موضوع تأکید می‌کند و می‌گوید: درج اجرت به صورت درصد، غیرقانونی است و باید حتما برای مشخص بودن معامله به صورت عدد باشد.

یوسف تقی زادگان می‌افزاید: اجرت‌های ساخت، متفاوت است و ممکن است از ۱۰۰ هزار تومان شروع شود و به بیش از یک میلیون تومان برسد. طلاسازان باید تولید خود را به بنک دار بفروشند و بنک دار با ۲ درصد سود، طلا را به طلافروشان می‌فروشد. طلاسازان حق فروش طلای خود به صورت جزئی را ندارند. اینکه برخی مردم تصور می‌کنند اگر از طلاساز خرید کنند، قیمت مناسب تری نصیبشان می‌شود، درست نیست؛ چون ممکن است در این حالت بدون اینکه متوجه شوند، حتی اجرت بیشتری پرداخت کنند.

او تأکید می‌کند: مردم برای اینکه در زمان خرید طلا با مشکل روبه رو نشوند، باید به چند نکته مهم توجه کنند؛ حتما فقط از طلافروشان دارای پروانه کسب خرید کنند. مستقیم از طلاسازان خرید نکنند. در هنگام دریافت فاکتور حتما به درج قیمت هر گرم طلا، تاریخ، نوع کالا، توضیحات، درج اجرت به صورت ریالی و احتساب مالیات فقط از سود و اجرت دقت کنند. در صورت بروز هر مشکل یا سؤال نیز می‌توانند به کمیسیون شکایات در اتحادیه طلاوجواهر مشهد مراجعه کنند.

رئیس اتحادیه طلاوجواهر مشهد درباره آخرین وضعیت بازار طلا در مشهد نیز می‌گوید: اکنون بیشتر افراد برای سرمایه گذاری، طلا می‌خرند. البته دیروز با اعلام بسته ارزی جدید رئیس جمهور، بازار خلوت‌تر شده و کمی از داغی آن کاسته شده است. تقی زادگان که برای بازدید به نمایشگاه طلا و جواهر تهران رفته است، خبر می‌دهد که از ۷ اردیبهشت تا ۱۰ اردیبهشت سال آینده، نمایشگاه طلا وجواهر در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی مشهد برگزار خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->