چناران خراسان رضوی یکی از مقاصد محبوب گردشگران خارجی گواهی انحصار وراثت از مردادماه سیستمی صادر می‌شود والدین چگونه می‌توانند در ایام امتحانات، حامی فرزندان خود باشند؟ همکاری داروخانه‌ها با پلتفرم‌های اینترنتی ممنوع شد دستگیری چهار آدم‌ربای فراری از سیستان و بلوچستان در مشهد (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) امضا تفاهم‌نامه وزارت کشور و فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای | زنگ جوانمردی از شنبه در مدارس به صدا درمی‌آید سازمان ثبت احوال: نسبت‌ تولد به مرگ در ایران، ۲ به یک است ۳۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای تأمین دارو تخصیص یافت آموزش و پرورش درمورد دریافت هزینه اضافه به مدارس هشدار داد فراخوان جدید کانون پرورش فکری منتشر شد + شرایط ثبت‌نام اطلاعیه جدید آموزش و پرورش درمورد آزمون اعزام فرهنگیان به مدارس خارج از کشور پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (چهارشنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) | کاهش شدت گرما از فردا با احتمال رگبار باران در برخی نقاط فشار کاری، اضافه کار اجباری و حقوق ناچیز پرستاران مشهدی | «پرستاری» در کُما اهدای عضو؛ نماد همدلی، گذشت و رشد اجتماعی آیا لاغری سریع با دانه چیا واقعیت دارد؟ قتل فقط با  یک ضربه | جنایتی که مقتول ۴۸ ساعت بعد از حادثه جان باخته بود، بازسازی شد سوخت‌وساز بدن با این مواد غذایی بالا می‌رود در بیانیه کانون شورا‌های اسلامی کار استان تهران مطرح شد: محکومیت رفتار گزینشیِ تأمین اجتماعی در اجرای ضریب ۱.۵ مشاغل سخت و زیان‌آور قصاص فرد حمله کننده به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) آمار نهایی شمار جان‌باختگان حادثه بندر شهید رجایی توسط پلیس قندخون بالای دوران کودکی را جدی بگیرید پیش‌بینی وزش باد، بارش باران و وقوع رعدوبرق در ۱۵ استان (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) مرکز پیوند بافت در آرامستان بهشت‌رضا(ع) مشهد، اول خرداد ۱۴۰۴ آغازبه‌کار می‌کند ۸۰۰ بیمار دچار نارسایی کلیه در شرق کشور چشم به راه اهدای عضو هستند اصلاح آیین‌نامه بازنشستگی سخت و زیان‌آور در دستور کار تأمین اجتماعی ۲ فاکتور مهم سبک زندگی که بر آلزایمر اثرگذارند راهکاری برای کاهش احتمال آلرژی غذایی در کودکان ویپ‌ها «ریه پاپ‌کورنی» هدیه می‌آورند! قطار بندرعباس -مشهد با تاخیر ۸ ساعته به مقصد رسید (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴) ۲ فوتی و ۵ مصدوم بر اثر واژگونی خودرو در ارتفاعات پیرانشهر (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴) چند توصیه مهم و اثرگذار برای تقویت حافظه در فصل امتحانات
سرخط خبرها

قانون هوای پاک بدون ردیف بودجه

  • کد خبر: ۱۵۲۸۰
  • ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۵
قانون هوای پاک بدون ردیف بودجه
رئیس سازمان محیط زیست گفت: با افزایش جمعیت و افزایش مصرف سوخت فسیلی گاه با اسراف در مصرف انرژی کار به جایی رسیده که هوای پاک هم به یک آرزو بدل می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نشست رونمایی از سامانه ملی تهیه فهرست انتشار آلاینده‌های هوای کلانشهر‌های کشور با اشاره به اینکه هوای پاک از حقوق شهروندی انسان است گفت: هوای ناسالم به مراتب خطرناک‌تر از آب ناسالم و غذای ناسالم است، ولی چون در گذشته جمعیت ما کمتر بود و مصرف انرژی کمتر بود هوای ما سالم بود و هوای سالم را مفت و مجانی در اختیار داشتیم.

وی افزود: با افزایش جمعیت و افزایش مصرف سوخت فسیلی گاه با اسراف در مصرف انرژی کار به جایی رسیده که هوای پاک هم به یک آرزو بدل می‌شود.

کلانتری افزود: دولت‌ها هیچ وقت نه فکر این را کرده بودند و نه آمادگی آن را داشته که برای هوای پاک هزینه کرد و امروز نزدیک ۸۳ میلیون نفر و با مصرف روزانه ۱۴۰ میلیون لیتر بنزین در کشور به‌خصوص تمرکز مصرف در چند کلانشهر متأسفانه هوای پاک در بخش‌هایی از سال یک آرزو برای شهروندان شده است.

وی تأکید کرد: به دست آوردن هوای پاک بدون هزینه غیرممکن است. برای به دست آوردن هوای پاک هیچ بودجه‌ای در هیچ یک از برنامه‌های پنج ساله جمهوری اسلامی پیش‌بینی نشده بود.

رئیس سازمان محیط زیست گفت: ما سالانه بیش از یک و نیم میلیون خودرو اضافه می‌کنیم، بدون اینکه تعداد خودرو‌ها را کاهش بدهیم. حداکثر کمتر از ۵ درصد خودرو‌هایی که به چرخه تولید اضافه می‌شوند از چرخه حذف می‌شوند.

کلانتری اعلام کرد: امروز ۸۷ درصد مینی‌بوس‌های کشور اسقاطی هستند. ۸۱ درصد موتورسیکلت‌های کشور اسقاطی هستند و بهره‌برداری می‌شوند، ۷۳ درصد اتوبوس‌ها و ۶۱ درصد کامیون‌های ما اسقاطی هستند.

وی تصریح کرد: ما کشور اسقاطی‌ها شده‌ایم و انتظار هوای پاک داریم که این عملاً غیرممکن است. اگر تلاش‌های وزارت نفت در سه چهار سال گذشته نبود و اگر کیفیت سوخت‌های ما مثل پنج سال پیش بود امروز کشور غیرقابل اِسکان بود.

رئیس سازمان محیط زیست گفت: متأسفانه، چون در گذشته نیاز نداشتیم، برای هوای پاک هیچ هزینه‌ای را انجام نمی‌دادیم، برای آب سالم هزینه شده است، هنوز سالانه شاید میلیارد‌ها تومان در کشور هزینه آب سالم می‌شود، ولی الان رسیده‌ایم به محدوده هوای ناسالم و فعلاً نه پیش‌بینی شده و نه با شرایط موجود امکاناتش هست.

 

هر موتورسیکلت اسقاطی ۷ تا ۸ برابر یک خودرو آلودگی ایجاد می‌کند

 

وی با اشاره به اینکه از ۱۱ میلیون موتورسیکلت در کشور چیزی در حدود ۹.۶ میلیون موتورسیکلت‌ها اسقاطی هستند، اظهار داشت:، اما می‌گویند این‌ها ابزار رزق و روزی مردم است و توان مالی نداریم و ناچار باید حرکت کنند و هوای آلوده تولید کنند. هر موتورسیکلت اسقاطی ۷ تا ۸ برابر یک خودرو آلودگی ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد: نزدیک به ۵۶۰ هزار کامیون اسقاطی در کشور در حال حرکت هستند. تقریباً تمام آلایندگی‌های کشور به ویژه در فصل سرما، ۶۱ درصد را خودرو‌های دیزلی ایجاد می‌کنند که بخش عمده کامیون‌ها هستند و بعد اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها.

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه ما هزینه‌ای نکرده‌ایم که انتظار داشته باشیم روز ناسالم نداشته باشیم. تحریم‌ها هم از یک سو باعث شده وزارت نفت نتواند مازوت تولیدی خود را صادر کند ابراز داشت: از آن طرف وقتی جلوی مصرف مازوت را در نیروگاه‌ها گرفتیم پالایشگاه‌ها پر از مازوت شدند به طوری که در آستانه تعطیلی بودند، چون نه می‌توانستند مصرف کنند و نه صادر کنند.

وی افزود: ناچار نیروگاه‌ها دوباره به مازوت سوزاندن روی آوردند و گرفتار هوای آلوده شدیم. یعنی دچار دور بسته‌ای شده‌ایم که در شرایط تحریم نمی‌دانیم چطور از آن بیرون بیاییم.

کلانتری با بیان اینکه هوای پاک هزینه می‌خواهد، گفت: اگر دولت‌ها می‌خواهند برای مردم هوای پاک ایجاد کنند سرمایه‌گذاری می‌خواهد، وگرنه تعطیل کردن مدرسه و دانشگاه و شهر مشکل‌گشا نیست.

وی یادآور شد:‌۸۳ درصد منبع آلودگی گازی کشور خودرو‌ها و ۶۱ درصد منبع آلودگی ذرات زیر ۱۰ میکرون خودرو‌های دیزلی هستند. خودرو‌های سواری ما طبق گزارش فرمانده انتظامی ۶ درصد اسقاطی هستند، ولی کل خودرو‌های دیزلی ما اسقاطی هستند.

رئیس سازمان محیط زیست تأکید کرد: ما ناچار شدیم در تولید سواری از خیلی از استاندارد‌ها چشم‌پوشی کنیم. اگر بخواهیم استاندارد‌ها را اعمال کنیم کل خودروسازی کشور باید تعطیل شود.

وی ادامه داد: اگر خودروسازی را تعطیل کنیم، ۱.۵ میلیون کارگر بیکار می‌شوند و از آن طرف هم هوای پاک می‌خواهند. نه توان اصلاح وجود دارد، به ویژه در شرایط تحریم، اگر تلاش‌های وزارت نفت نبود اوضاع به مراتب بدتر از این بود. دو سال پیش در مشهد گازوییل با ۱۲ هزار پی پی ام سولفور تولید می‌شد که باورکردنی نیست و الان رسیده به زیر ۱۵۰ و ۱۶۰ رسیده است.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->