۶۰۰ کودک‌ونوجوان یتیم، میهمان آستان قدس رضوی شدند استقرار ۳۲ صندوق اخذ رأی در حرم امام‌رضا(ع) یادی از فیلسوف، حاج ملاهادی سبزواری | در دیده اسرار همه خانه اوست تربیت مهدوی افق می‌خواهد راز عظمت ۲۵ ذی‌الحجه و نزول سوره «انسان» و آیه «هل اتی» فراخوان ثبت‌نام کاروان قرآنی اربعین آغاز شد پیکر مطهر سرباز شهید مرزبانی، در مشهد تشییع شد (۱۱ تیر ۱۴۰۳) همه آنچه باید درباره مباهله بدانیم | حقانیت جاوید اسلام اثرگذاری بانوان در جلب مشارکت حداکثری مردم در انتخابات روشن است از کتابخانه‌های دیجیتالی تا کتابخانه‌های هوشمند در بیستمین نشست اندیشگاه رضوی زمان ثبت‌نام کاروان‌های پیاده دهه پایانی صفر به مشهد؛ دهه اول محرم نبرد آیه و آتش | روایتی از آزادسازی منطقه مرزی مهران در جنگ تحمیلی ثبت‌نام بیش از ۴ هزار زائر و مجاور در طرح تابستانی «شمیم تلاوت رضوی» برنامه‌های متنوع حرم امام‌رضا(ع) برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب تعرفه‌های خونی ... زندگی جوانان را شیرین کنید! قرآن؛ چراغ روشن و رهنما در تاریکی دنیا اجرای طرح ملی «شهید رئیسی؛ تربیت کادر نوجوانان» در مشهد افزایش ظرفیت فضای باغ اردوگاه «خاتون» برای میزبانی از خانواده‌ها
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

رهیافت معرفتی راهیان نور

  • کد خبر: ۱۵۴۳۲۰
  • ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۵
رهیافت معرفتی راهیان نور
راهیان نور، این نام گذاری معرفتی است برای یک حرکت فرهنگی- اجتماعی که واجد یک شبکه معنایی و کارکردی است.

راهیان نور. این نام گذاری معرفتی است برای یک حرکت فرهنگی- اجتماعی که واجد یک شبکه معنایی و کارکردی است. خیلی فراگیرتر و مؤثر‌تر از «گردشگری جنگ» که گونه‌ای از صنعت توریسم در جهان شمرده می‌شود.

همان طور که ما در جنگ، متفاوت با دنیا نگاه می‌کردیم در این حرکت هم نگاه و مدل رفتار مان تفاوت آشکار دارد. تأمل در موضوع ما را با این گزاره روبه رو می‌کند که بعد از جنگ جهانی دوم، زمزمه‌های گردشگری جنگ روی زبان‌ها افتاد. ایده‌ای که وقتی مطرح شد، هدفی جز رونق دوباره مناطق جنگ زده و بهبود وضعیت اقتصادی این مناطق نداشت. دنیایی که اندازه گیری هایش صرفا مادی است با این نگاه وارد این بحث شد، اما در همین نماند و مقداری وجهه تاریخی آن قوت گرفت.

این نگاه، اما زودگذر بود، چون با بهبود وضعیت، مناطق جنگ زده، به حاشیه دنیای گردشگری رانده شد. هرچند برخی دولت‌ها و کشور‌ها تلاش می‌کنند این گونه گردشگری را به فرصتی تأمل آفرین برای تماشای فجایع انسانی، تحریک عواطف بشردوستانه و روحیه جنگ ستیزی و کمک به هم نوع تبدیل کنند.

فراتر از جنبه به حاشیه رفته اقتصادی، از منظر اجتماعی، این نوع از گردشگری که در حیطه گردشگری فرهنگی قرار می‌گیرد، از شاخه‌های تخصصی و با اهمیت گردشگری است که با نشان دادن ویرانی‌های ناشی از جنگ، علاوه بر بیدار کردن حس اندیشه برای جلوگیری از جنگ، در گردشگران به حفظ تاریخ معنوی و حماسی یک کشور کمک می‌کند. گردشگری جنگ می‌تواند کارکرد‌های اجتماعی و فرهنگی گوناگونی را در جامعه دنبال کند. گردشگران با سفر به این مناطق با دور شدن از دنیای مادی، راهی برای جست وجوی معنویت می‌یابند.

چیزی که در اعلاترین درجه در سفر راهیان نور برای فرزندان ایران رخ می‌دهد. این را از زبان افراد متعددی شنیده ام که در این سفر به نگاهی در حوزه انسانی می‌رسند که بدون این تجربه هرگز بدان نمی‌رسیدند. حتی افرادی به صراحت تأکید داشتند که با درک این سفر و حضور در مناطق عملیاتی به فهمی کمال یافته از عاشورا و کربلا رسیده اند. مناطقی که گور‌های دسته جمعی شهدا در آن است، بسیار حالشان را به درک کربلا نزدیک کرده است.

جایگاه‌هایی که بچه‌های ما غریبانه و دسته جمعی، «زنده کش» شده اند و بر پیکرشان تانک رانده اند، ماجرای اسب تاختن یزیدیان بر پیکر امام شهیدمان و یارانش را در ذهن تداعی می‌کند. ما در جنگ خود را با سید الشهدا (ع) تعریف کردیم و هر روز مان عاشورا بود. هر قطعه از جبهه هم کربلای تعدادی از رزمندگان. طبیعی است که بعد از جنگ هم با همین نگاه به مسائل پیامد آن را ببینیم.

در همین هندسه ما از گردشگری جنگ تا رفعت راهیان نور رسیدیم. فرهنگ زیارت را تجربه‌ای نو کردیم. به رهیافت‌هایی رسیدیم که برای همیشه سوغات معرفت افزای جان ماست. این چیزی است که سفر زیارتی راهیان نور را از گردشگری جنگ متمایز و صدالبته ممتاز می‌کند. به این مهم، ویژه توجه کنیم. یا علی.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->