به گزارش شهرآرانیوز، همزمان با روز کارگر، شماری از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد با همراهی برخی از مدیران شهری از پروژه ساخت قطار شهری مشهد در ایستگاه میدان شهدا بازدید کردند تا افزون بر قدردانی از فعالیت کارگران و تلاش آنها برای پیشبرد و تسریع اجرای قطار شهری مشهد در جریان پیشرفتها و اقدامات کنونی مدیریت شهری از این پروژه قرار بگیرند.
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه اولویت ما مرحله نخست خط۳ به طول شش کیلومتر از پایانه مسافربری تا میدان شهدا است، گفت: حفاری خط۳ به طول ۲۸/۵ کیلومتر به ۷۵درصد پیشرفت نیاز دارد و در ایستگاه میدان شهدا، ۳خط به هم متصل میشوند.
سید ابراهیم علیزاده که همزمان با روز کار و کارگر از عملیات ساخت قطار شهری در ایستگاه میدان شهدا به عنوان بزرگترین ایستگاه جزیرهای قطار شهری کشور در مشهد بازدید کرد، با اشاره به اینکه حدود ۴ هزار کارگر به طور مستقیم در ساخت قطارشهری مشهد فعال هستند، اظهار کرد: این مرحله ۵هزارمیلیاردتومان اعتبار نیاز دارد و امسال ۲ هزارو ۶۰۰ میلیاردتومان هم اعتبار به این پروژه اختصاص یافته است.
وی با تأکید بر اینکه با اجرای این مرحله و اتصال سه خط، فرودگاه، راهآهن و پایانه مسافربری به حرم مطهر رضوی متصل خواهند شد، ادامه داد: ۶هزارمیلیاردتومان در کارگروه زیارت برای قطارشهری مشهد در نظر گرفته شد. همچنین در خط یک نیز برای تأمین شصت واگن باقیمانده ۵هزارمیلیاردتومان اعتبار نیاز است که ۱۱۰۰میلیارد تومان بودجه امسال برای آغاز روند اختصاص یافته است.
معاون فنی و ساخت قطارشهری شهرداری مشهد نیز در این بازدید گفت: چهار خط قطار شهری مشهد از سال ۷۴ براساس مطالعات دانشگاه شریف مصوب شده و شرکت قطار شهری متولی اجرای آن شده است. در این برنامهریزی خط یک با ۲۴ ایستگاه به طول ۲۴ کیلومتر به اتمام رسیده و ۱۲ ایستگاه از ۱۳ ایستگاه خط ۲ به طول ۱۴/۵ کیلومتر به بهرهبرداری رسیده است و نیز تا پایان سال ۱۴۰۳ ایستگاه سیزدهم نیز ساخته میشود.
به گفته قهرمانی متروی خط ۳ مشهد نیز به طول ۲۸/۵ کیلومتر دارای پهنه وسیعی از شمالغرب تا جنوبشرق است که به صورت فازبندی به بهرهبرداری میرسد. مرحله نخست این پروژه از میدان شهدا تا ترمینال به طول ۵/۷ کیلومتر تا پایان سال ۱۴۰۳ با دارا بودن هفت ایستگاه شامل چهار ایستگاه عبوری و سه ایستگاه اصلی میدان شهدا، باب الجواد (ع) و ترمینال به بهرهبرداری میرسد.
از ویژگیهای این خط میتوان به مسافرگیری همزمان در ایستگاه میدان شهدا با خط ۲ و ایستگاه بسیج با خط یک اشاره کرد. وی ادامه داد: ایستگاه میدان شهدا عمیقترین ایستگاه خطوط قطار شهری است و همزمان با بهرهبرداری خط ۳ و نازککاری، سفتکاری خط ۴ از همین فضا انجام خواهد شد.