واکنش حماس به حملات بمب‌گذاری در رفح؛ این اقدامات نسل‌کشی وحشیانه است به سطحی از اقتدار رسیده‌ایم که دشمن را وادار به عقب‌نشینی کرده‌ایم مذاکرات آمریکا و روسیه درباره سفارتخانه‌ها سازنده بود وزیر اطلاعات: آرایش نظامی منطقه نشانگر اقتدار نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران است سردار اشعری: عاقبت به خیری شهید صیاد شیرازی به خاطر ولایتمداری او بود امیر سرتیپ امان‌اللهی: وظیفه ما این است که به عنوان سربازان نظام، در رکاب ولایت گام برداریم دستور اژه ای به قضات: مدیرانی که دارای ضعف و نقصان هستند تغییر دهید راز سرخ صیاد | روایتی کوتاه از زندگی خوش‌عاقبت شهید امیر سپهبد صیاد شیرازی دادستانی تهران علیه «حسام الدین آشنا» اعلام جرم کرد معاون هماهنگ کننده ارتش: شهید صیادشیرازی یک الگو در میان نیروهای مسلح بود سرلشکر باقری: وحدت نیروهای مسلح و توکل بی‌نظیر به قدرت خداوند از صفات شهید صیادشیرازی بود صدور رأی نهایی دادگاه عالی کانادا درباره سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی (۲۱ فروردین ۱۴۰۴) رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی: افزایش تعداد نمایندگان مجلس در انتظار لایحه دولت است ارائه پیشنهاد جدید آتش بس در غزه از سوی دولت مصر همه چیز درباره کمونیسم و کمونیست‌ها استاندار خراسان رضوی: منطقه ویژه اقتصادی و راه آهن را به عنوان دو مطالبه اصلی مردم سبزوار پیگیری می‌کنیم قاآنی: دشمنان قدرتمند در برابر اراده ملت‌های مقاوم ناتوان هستند بازدید استاندار خراسان رضوی از محور جنوب غربی بردسکن با حضور فرمانده فراجا تاکید پزشکیان بر سازندگی بیشتر استان ها بدون اتکا به پایتخت | ارز ۲۸ هزار تومانی رانت است ترکیه نسبت به پیامدهای هرگونه ماجراجویی نظامی علیه ایران هشدار داد عراقچی: الجزایر در شورای امنیت سازمان ملل نقشی تعیین کننده دارد + ویدئو رئیس جمهور به استان البرز سفر کرد (۲۱ فروردین ۱۴۰۴) برگزاری رژه روز ارتش در تهران و سایر شهرهای ایران متکی: در محاسبات آمریکایی‌ها تصور حمله به ایران به راحتی جا نمی‌گیرد ترامپ: رئیس‌جمهوری چین مرد مغروری است| او نمی‌داند چطور باید توافق کند! جان باختگان ریزش سقف کلوپ شبانه در جمهوری دومینیکن به ۱۲۴ نفر رسید افزایش تعداد قربانیان حادثه کلوپ شبانه در جمهوری دومینیکن به ۱۲۴ تن حماس بیانیه داد: فلسطینیان کرانه باختری قیام کنند
سرخط خبرها

خط ریلی رشت_ آستارا؛ تبلور دیپلماسی حمل‌ونقل+ جزئیات و عکس

  • کد خبر: ۱۶۴۵۲۲
  • ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۹
خط ریلی رشت_ آستارا؛ تبلور دیپلماسی حمل‌ونقل+ جزئیات و عکس
دیپلماسی حمل‌ونقل دولت سیزدهم و گسترش روابط با کشور‌های همسایه به ویژه در حوزه حمل‌ونقل و پیگیری‌های وزارت راه و شهرسازی در احداث ابر پروژه ریلی رشت_ آستارا به نتیجه رسید و مشارکت و همکاری روسیه در این خط ریلی نهایی شد.

به گزارش شهرآرانیوز، راه‌آهن رشت_ آستارا که قرار است با همکاری کشور‌های روسیه و آذربایجان در تامین مالی پروژه احداث شود، یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ریلی ایران است که به دلیل جایگاه مهمی که در راهگذر جنوب به شمال دارد، از ابتدای دولت سیزدهم در اولویت برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت و تلاش‌های مستمر و دیدار‌ها و مذاکرات متعدد بین‌المللی در نهایت به نتیجه رسید و قرار است امروز تفاهم‌نامه ایران و روسیه برای احداث این راه‌آهن امضا شود.

راه‌آهن  رشت_ آستارا به طول ۱۶۲.۵ کیلومتر در دو قطعه طراحی شده و شامل ۹ ایستگاه صومعه سرا، ماسال، رضوانشهر، پره‌سر، اسالم، لیسار، حویق، لوندویل و آستارا می‌شود.

تکمیل راه‌آهن رشت_ آستارا به تکمیل کریدور بین‌المللی ریلی (NOSTRAC) می‌انجامد و راه‌آهن ایران را به راه آهن کشور‌های قفقاز، روسیه، اسکاندیناوی و شمال اروپا متصل می‌کند.

خط ریلی رشت_ آستارا؛ تبلور دیپلماسی حمل‌ونقل+ جزئیات و عکس

از سوی دیگر تکمیل این مسیر ریلی مزایایی از جمله تسهیل در مبادلات بازرگانی از مبادی و مقاصد بندر هلسینکی فنلاند، هامبورگ آلمان، باتومی گرجستان با بنادر جنوبی ایران، دهلی هند، کراچی پاکستان و بانکوک تایلند را به دنبال دارد.

راه‌اندازی این خط ریلی با آسان‌تر کردن سفر گردشگران خارجی و داخلی می‌تواند منجر به توسعه گردشگری کشور شود.

به طور کلی حمل‌ونقل ریلی به عنوان ترابری سازگار با محیط زیست شناخته می‌شود و احداث راه‌آهن رشت_ آستارا در بخش باختری استان گیلان، هم در توسعه استان نقش ایفا می‌کند و هم موجب کاهش سوانح و تصادفات می‌شود.

خط ریلی رشت_ آستارا؛ تبلور دیپلماسی حمل‌ونقل+ جزئیات و عکس

از سوی دیگر این پروژه در کاهش عوارض زیست محیطی و جلوگیری از رشد بی رویه شهر‌ها در کرانه راه‌ها نیز تاثیر گذار است.

ظرفیت حمل بار این راه‌آهن در سال نخست بهره‌برداری ۱۰ میلیون تن برآورد شده که در حال حاضر به میزان ۹.۶ میلیون تن تقاضای حمل بار دارد.

همچنین راه‌آهن رشت_ آستارا ظرفیت جابه‌جایی حدود ۹۹۰ هزار نفر مسافر را در سال بیستم بهره‌برداری خواهد داشت.

برای ساخت این پروژه ریلی، احداث ۶۳ دستگاه پل به طول حداکثر ۴۰ کیلومتر و یک دستگاه تونل در نظر گرفته شده است.

عملیات زیرسازی ۱۰ کیلومتر ابتدایی مسیر به صورت دوخطه در قالب راه‌آهن قزوین_ رشت_ بندر کاسپین در مرحله پایانی و آماده ریل‌گذاری است.

راه‌آهن رشت_ آستارا به بیش از ۲۱ هزار تن ریل نیاز دارد.

خط ریلی رشت_ آستارا؛ تبلور دیپلماسی حمل‌ونقل+ جزئیات و عکس

این پروژه ریلی دارای یک دستگاه درجه ۱ (آستارا)، سه ایستگاه درجه ۲ (صومعه سرا، اسالم_ تالش و لوندویل) و پنج ایستگاه درجه ۳ (رضوانشهر_ پونل، ماسال، پره سر، حویق و لیسار) است.

مسیر ریلی رشت_ آستارا می‌تواند مدت حمل بار را از مبدا و مقصد فنلاند به مبدا یا مقصد ایران به صورت ترکیبی دریایی_ ریلی به ۱۲ روز کاهش دهد، در حالی که حمل دریایی بار در این مسیر ۳۳ روز زمان نیاز دارد.

همچنین مسیر فنلاند به پاکستان را به ۱۸ روز و مسیر فنلاند به هند را به ۲۰ روز کاهش خواهد داد.

حمل بار از فنلاند به تایلند و بالعکس از طریق ناوگان دریایی ۴۵ روز زمان می‌برد در حالی که با تکمیل راه‌آهن رشت_ آستارا این مسیر به صورت دریایی_ ریلی به ۲۱ روز کاهش خواهد یافت.

خط ریلی رشت_ آستارا؛ تبلور دیپلماسی حمل‌ونقل+ جزئیات و عکس

مسیر ریلی رشت_ آستارا حلقه نهایی کریدور شمال-جنوب محسوب می‌شود، این کریدور نیز به عنوان پل ارتباطی کشور‌های اروپایی با اقیانوس هند و خلیج فارس به شمار می‌رود و ارتباط کشور‌های شمال اروپا، اسکاندیناوی و روسیه از طریق ایران با کشور‌های حوزه خلیج فارس، حوزه اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا را فراهم خواهد کرد.

تکمیل کریدور شمال_ جنوب فرصت بی نظیری برای جذب بالاترین حجم از بار روسیه و ترانزیت آن از طریق ایران فراهم می‌کند که با افزایش درآمد‌های ترانزیتی در رشد شاخص‌های اقتصادی کشور نیز تاثیر گذار است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->