یک رسانه صهیونیستی: سنگ اندازی نتانیاهو مانع رسیدن به آتش بس شد رهبر معظم انقلاب: همه باید از خدمتگزاران کشور بویژه رئیس جمهور پرتلاش حمایت کنند | ملت ایران در برابر خواسته اهانت آمیز آمریکا برای گوش به فرمانی، با قدرت می‌ایستد فرمانده نیروی هوایی ارتش به پایگاه هوایی برادران شهید دل حامد رفت کشته شدن ۴۷ جنگجوی طالبان افغان در مرز پاکستان نخست‌وزیر کانادا در روز استقلال اوکراین به کی‌یف رفت مهاجرانی: رفع فیلتر برخی سکوها در دست پیگیری است عراقچی: توهم اعتماد به «توافق ابراهیم» زیان بزرگ برای امت اسلامی است ویدئو | بازدید رئیس مجلس شورای اسلامی از طرح‌های عمرانی توسعه حرم مطهر رضوی اسرائیل استفاده از موشک دارای کلاهک خوشه‌ای علیه یمن را بررسی می‌کند سپاه در بیانیه‌ای به مناسبت هفته دولت: پیوند با دولت ضامن تحقق ایران قوی است هفته دولت با شعار «۱۲ماه تلاش، ۱۲ روز دفاع» آغاز شد آمریکا فروش ۳۵۵۰ موشک کروز ERAM هواپایه به اوکراین را تأیید کرد نظارت مستقیم کیم جونگ اون بر شلیک موشک‌های ضد هوایی جدید کره‌شمالی ۳۵ تن در نیجریه کشته شدند (یکم شهریور ۱۴۰۴) عون: درباره ایجاد منطقه حائل در جنوب لبنان اطلاعی نداریم تلفات نظامیان اسرائیلی در نوار غزه به ۸۹۹ تن رسید شهادت ۴۱ فلسطینی در حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه (یکم شهریور ۱۴۰۴) اولیانوف: کشور‌های اروپایی حق راه‌اندازی اسنپ‌بک را ندارند وزیران خارجه روسیه و جمهوری آذربایجان پس از تنش‌های اخیر گفت‌و‌گو کردند شهادت یک خبرنگار دیگر در غزه (یکم شهریور ۱۴۰۴) تظاهرات ضد جنگ غزه در تل‌آویو برگزار شد نامه همسر اردوغان به همسر ترامپ | برای غزه هم مثل اوکراین دل بسوزانید چرب‌زبانی علی اف برای ترامپ ادامه دارد | ترامپ واقعاً شایسته جایزه صلح نوبل است یک نظامی صهیونیست در خان‌یونس به هلاکت رسید (یکم شهریور ۱۴۰۴) آیا رژیم صهیونیستی به عراق حمله می‌کند؟ | هشدار دبیرکل جنبش النجباء عراق در خصوص دخالت نظامی اسرائیل ولایتی: قفقاز همواره حاشیه امنیتی ایران بوده است سردرگمی و وحشت اسرائیل از جدیدترین موشک شلیک شده مقاومت یمن
سرخط خبرها

ساخت راه آهن رشت- آستارا چه منافعی برای ایران دارد؟

  • کد خبر: ۱۶۴۸۵۹
  • ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۷
ساخت راه آهن رشت- آستارا چه منافعی برای ایران دارد؟
راه آهن رشت- آستارا حلقه تکمیلی کریدور شمال- جنوب محسوب می‌شود که از آن به عنوان پل ارتباطی کشور‌های اروپایی با اقیانوس هند و خلیج فارس یاد می‌شود. همچنین ارتباط کشور‌های شمال اروپا، اسکاندیناوی و روسیه از طریق ایران با کشور‌های حوزه خلیج فارس، حوزه اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا از طریق تکمیل این خط ریلی امکان پذیر می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، ابر پروژه ریلی رشت- آستارا که قرار است در مدت سه سال ساخته شود، در سال نخست بهره برداری یک میلیون مسافر و حدود ۱۰ میلیون تن بار را جابه‌جا خواهد کرد و بر این اساس می‌تواند سالیانه تا ۲۰ میلیارد دلار برای ایران درآمدزایی داشته باشد.

اما مزایای اقتصادی این خط آهن که مربوط به حمل بار و مسافر می‌شود چیست و تا چه اندازه اهمیت دارد؟ بر اساس اعلام بخشی از جزئیات قرارداد ساخت این خط آهن که روز چهارشنبه به امضای مقام‌های تهران و مسکو رسید، راه‌آهن رشت- آستارا که قرار است سه ساله ساخته شود، در سال نخست بهره‌برداری امکان جابه‌جایی ۱۰ میلیون تن حمل بار را دارد و در بُعد مسافری نیز در سال نخست می‌تواند تا یک میلیون مسافر را در سال جابه‌جا کند و بر این اساس سالیانه ۲۰میلیارد دلار برای ایران درآمدزایی داشته باشد.

چشم اندازی که برای کارکرد مسافری این راه آهن در ۱۰ سال دوم در نظر گرفته شده، جابه‌جایی سالیانه ۹۹۰ هزار مسافر است.

قرار است راه‌آهن رشت- آستارا در سال نخست ساخت، پیشرفت ۲۵ درصدی داشته باشد که این رقم در سال دوم به ۵۰ درصد می‌رسد و در سال سوم و پایانی ۲۵ درصد نهایی کار پیش خواهد رفت.

اگر چه در سال نخست بهره‌برداری امکان حمل و جابه‌جایی ۱۰ میلیون تن بار از طریق این مسیر ریلی پیش بینی شده است، اما در صورت اعتماد صاحبان بار به این خط ریلی، ظرفیت حمل بار راه‌آهن رشت- آستارا ۱۵ میلیون تن است که در صورت تحقق شاهد ارزآوری حدود ۲۰ میلیارد دلاری ترانزیت خواهیم بود. جذب بالاترین حجم از بار روسیه و ترانزیت آن از طریق ایران یکی از مهم‌ترین کارکرد‌های ساخت این مسیر ریلی است.

بر اساس اعلام شاخص‌های حمل بار در این مسیر، مسیر ریلی رشت- آستارا می‌تواند مدت حمل بار را از مبدا و مقصد فنلاند به مبدا یا مقصد ایران به صورت ترکیبی دریایی- ریلی به ۱۲ روز کاهش دهد، در حالی که حمل دریایی بار در این مسیر ۳۳ روز زمان نیاز دارد. همچنین مسیر فنلاند به پاکستان را به ۱۸ روز و مسیر فنلاند به هند را به ۲۰ روز کاهش خواهد داد. حمل بار از فنلاند به تایلند و برعکس از طریق ناوگان دریایی ۴۵ روز زمان می‌برد، در حالی که با تکمیل راه‌آهن رشت- آستارا این مسیر به صورت دریایی- ریلی به ۲۱ روز کاهش خواهد یافت.

برای ساخت راه‌آهن رشت- آستارا به بیش از ۲۱ هزار تن ریل نیاز است و درحال حاضر قرارگاه خاتم الانبیا (ع) بخشی از این پروژه را اجرا کرده و در ادامه ظرف مدت سه سال با حضور پیمانکاران ایرانی عملیات ساخت تکمیل می‌شود.

بر اساس این گزارش، با امضای موافقت‌نامه ساخت راه آهن رشت- آستارا، حلقه مفقوده کریدور شمال- جنوب پس از ۲۳ سال ساخته می‌شود. پیش از این مسیر ریلی قزوین- رشت که از لحاظ محل اجرا و عبور از کوه‌های البرز و پیچیدگی مهندسی، یک ابر پروژه عمرانی بود، در سال ۹۷ افتتاح شد. طولانی‌ترین پل ریلی و سخت‌ترین بخش کریدور شمال- جنوب کشور در این مسیر واقع شده و برای احداث آن ۲۲ میلیون مترمکعب خاکبرداری و خاکریزی و افزون بر یک‌هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان هزینه شده و در زمان بهره‌برداری (سال ۹۷) با قیمت‌گذاری روز، حدود پنج هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->