پشت پرده موافقت صهیونیست‌ها با ورود کمک‌ها به غزه چیست؟ نماینده مردم مشهد در مجلس: استیضاح وزیر راه را قبول ندارم مدیر مرکز مطالعات انرژی و امنیت روسیه: کلید حل پرونده هسته‌ای ایران در تهران و واشینگتن است واکنش پوتین به پیشرفت گفت‌و‌گو‌های میان ایران و آمریکا جزئیاتی عجیب از مکالمه تلفنی صمیمانه رؤسای جمهور آمریکا و روسیه فاش شد | ترامپ: ولادیمیر، هر وقت دلت خواست می‌تونی تلفن رو برداری و زنگ بزنی درخواست ۲۲ کشوربرای ازسرگیری امدادرسانی کامل به نوار غزه و برقراری آتش‌بس تحفه قطری‌ها برای آمریکا دردسر شد | کاخ سفید: هواپیمای اهدایی قطر هیچ ربطی به ترامپ ندارد پوتین: آماده همکاری با اوکراین برای دستیابی به توافق هستیم آیین بزرگداشت نخستین سالگرد شهادت شهید جمهور در مسجد امام محمد باقر(ع) مشهد برگزار شد+فیلم عراقچی: پیرو مسیر شهید امیرعبداللهیان باشیم وزیر امور خارجه عراق با پزشکیان دیدار کرد قالیباف: رژیم صهیونیستی هویت ژئوپلیتیک مستقلی ندارد سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی علیه ایران لفاظی کرد عراقچی: ایران می‌تواند مرکزی برای تبادل اطلاعات در منطقه و بین الملل باشد ادعای کاخ سفید درباره حق غنی‌سازی ایران تاکید پزشکیان بر تسریع در جذب سرمایه و احداث نیروگاه‌های خورشیدی سفیر ایران در انگلیس احضار شد (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴) رسانه‌های عبری از بن‌بست در مذاکرات دوحه خبر دادند اخلاقی: کشور‌های عربی می‌دانند که هر پیمان و قراردادی بدون حضور ایران به نتیجه نخواهد رسید رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح: توان رهگیری و انهدام پرنده‌های دشمن افزایش ۵ برابری یافته است پزشکیان در نشست با معاونان وزارت کار: اجرای طرح محله‌محوری باعث توزیع هدفمند خدمات اجتماعی می‌شود وزیر امور خارجه ترکمنستان: از اجرای پروژه‌هایی مثل بزرگراه عشق‌آباد تا مرز ایران حمایت می‌کنیم انصراف معاون ترامپ از سفر به فلسطین اشغالی سازمان جهانی بهداشت: ۵۷ کودک در نوار غزه از گرسنگی جان باخته‌اند (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴) رژیم صهیونیستی ۱۶۰ منطقه در غزه را هدف قرار داد (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۴) دیدارهای عراقچی با میهمانان مجمع گفت‌وگوی تهران در روز دوم دور پنجم مذاکرات ایران و آمریکا؛ ابهام در زمان و مکان رکورد بی‌سابقه ۳۶۰۰ حمله به مراکز درمانی مناطق جنگی طی سال ۲۰۲۴
سرخط خبرها

ساخت راه آهن رشت- آستارا چه منافعی برای ایران دارد؟

  • کد خبر: ۱۶۴۸۵۹
  • ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۷
ساخت راه آهن رشت- آستارا چه منافعی برای ایران دارد؟
راه آهن رشت- آستارا حلقه تکمیلی کریدور شمال- جنوب محسوب می‌شود که از آن به عنوان پل ارتباطی کشور‌های اروپایی با اقیانوس هند و خلیج فارس یاد می‌شود. همچنین ارتباط کشور‌های شمال اروپا، اسکاندیناوی و روسیه از طریق ایران با کشور‌های حوزه خلیج فارس، حوزه اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا از طریق تکمیل این خط ریلی امکان پذیر می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، ابر پروژه ریلی رشت- آستارا که قرار است در مدت سه سال ساخته شود، در سال نخست بهره برداری یک میلیون مسافر و حدود ۱۰ میلیون تن بار را جابه‌جا خواهد کرد و بر این اساس می‌تواند سالیانه تا ۲۰ میلیارد دلار برای ایران درآمدزایی داشته باشد.

اما مزایای اقتصادی این خط آهن که مربوط به حمل بار و مسافر می‌شود چیست و تا چه اندازه اهمیت دارد؟ بر اساس اعلام بخشی از جزئیات قرارداد ساخت این خط آهن که روز چهارشنبه به امضای مقام‌های تهران و مسکو رسید، راه‌آهن رشت- آستارا که قرار است سه ساله ساخته شود، در سال نخست بهره‌برداری امکان جابه‌جایی ۱۰ میلیون تن حمل بار را دارد و در بُعد مسافری نیز در سال نخست می‌تواند تا یک میلیون مسافر را در سال جابه‌جا کند و بر این اساس سالیانه ۲۰میلیارد دلار برای ایران درآمدزایی داشته باشد.

چشم اندازی که برای کارکرد مسافری این راه آهن در ۱۰ سال دوم در نظر گرفته شده، جابه‌جایی سالیانه ۹۹۰ هزار مسافر است.

قرار است راه‌آهن رشت- آستارا در سال نخست ساخت، پیشرفت ۲۵ درصدی داشته باشد که این رقم در سال دوم به ۵۰ درصد می‌رسد و در سال سوم و پایانی ۲۵ درصد نهایی کار پیش خواهد رفت.

اگر چه در سال نخست بهره‌برداری امکان حمل و جابه‌جایی ۱۰ میلیون تن بار از طریق این مسیر ریلی پیش بینی شده است، اما در صورت اعتماد صاحبان بار به این خط ریلی، ظرفیت حمل بار راه‌آهن رشت- آستارا ۱۵ میلیون تن است که در صورت تحقق شاهد ارزآوری حدود ۲۰ میلیارد دلاری ترانزیت خواهیم بود. جذب بالاترین حجم از بار روسیه و ترانزیت آن از طریق ایران یکی از مهم‌ترین کارکرد‌های ساخت این مسیر ریلی است.

بر اساس اعلام شاخص‌های حمل بار در این مسیر، مسیر ریلی رشت- آستارا می‌تواند مدت حمل بار را از مبدا و مقصد فنلاند به مبدا یا مقصد ایران به صورت ترکیبی دریایی- ریلی به ۱۲ روز کاهش دهد، در حالی که حمل دریایی بار در این مسیر ۳۳ روز زمان نیاز دارد. همچنین مسیر فنلاند به پاکستان را به ۱۸ روز و مسیر فنلاند به هند را به ۲۰ روز کاهش خواهد داد. حمل بار از فنلاند به تایلند و برعکس از طریق ناوگان دریایی ۴۵ روز زمان می‌برد، در حالی که با تکمیل راه‌آهن رشت- آستارا این مسیر به صورت دریایی- ریلی به ۲۱ روز کاهش خواهد یافت.

برای ساخت راه‌آهن رشت- آستارا به بیش از ۲۱ هزار تن ریل نیاز است و درحال حاضر قرارگاه خاتم الانبیا (ع) بخشی از این پروژه را اجرا کرده و در ادامه ظرف مدت سه سال با حضور پیمانکاران ایرانی عملیات ساخت تکمیل می‌شود.

بر اساس این گزارش، با امضای موافقت‌نامه ساخت راه آهن رشت- آستارا، حلقه مفقوده کریدور شمال- جنوب پس از ۲۳ سال ساخته می‌شود. پیش از این مسیر ریلی قزوین- رشت که از لحاظ محل اجرا و عبور از کوه‌های البرز و پیچیدگی مهندسی، یک ابر پروژه عمرانی بود، در سال ۹۷ افتتاح شد. طولانی‌ترین پل ریلی و سخت‌ترین بخش کریدور شمال- جنوب کشور در این مسیر واقع شده و برای احداث آن ۲۲ میلیون مترمکعب خاکبرداری و خاکریزی و افزون بر یک‌هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان هزینه شده و در زمان بهره‌برداری (سال ۹۷) با قیمت‌گذاری روز، حدود پنج هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->