باران و برف در راه خراسان رضوی (۷ دی ۱۴۰۳) مجوز استخدام ۲۴ هزار نفر از کادر درمان صادر شد (۷ دی ۱۴۰۳) پیش‌بینی بارش برف و باران در بیشتر نقاط کشور (۷ دی ۱۴۰۳) پرواز مشهد - نجف ناچار به فرود اضطراری شد| ماجرا چه بود؟ وزیر علوم در مشهد: قطعی برق تحصیل دانشجویان را هم مختل کرده است | باید به دنبال تحصیل و آموزش مجازی دانشجویان باشیم نفقه چیست و به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟ انتقال آب از هزارمسجد به مشهد | چالش ادامه‌دار + فیلم واکنش متفاوت وزارت آموزش و پرورش به رقص دانش‌آموزان بابلی زلزله کاشمر در استان خراسان رضوی را لرزاند (۶ دی ۱۴۰۳) مراقبت‌های تغذیه‌ای در پیشگیری از بیماری‌های تنفسی کمبود یُد چه علائمی دارد؟ بدون تجویز پزشک، دارو مصرف نکنیم؛ حتی یک مسکن ساده نکات ایمنی استفاده از آسانسورها در شرایط احتمالی قطع برق | مراقب سُریدن آسان‌­سُرها باشید فشار مالیاتی از روی پزشکان برداشته می‌شود پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (پنجشنبه، ۶ دی ۱۴۰۳) | بهبود کیفیت هوا از اوایل هفته آینده قطع داروی بیماران دیابتی بسیار خطرناک است گلایه مردم از قطعی‌های مکرر برق در حاشیه شهر مشهد | خاموشی‌های نامنظم! استفاده از ماسک‌های N۹۵ در هوای آلوده، کمک‌کننده است یا نه؟ بررسی چالش‌های دارویی کشور (۶ دی ۱۴۰۳) آخرین وضعیت تب دنگی در کشور (۶ دی ماه ۱۴۰۳) سیگار کشیدن در نوجوانی به قلب آسیب می‌رساند آیا روند شیوع آنفلوانزا افزایشی است؟ لزوم ایمن‌سازی شهر در برابر زلزله اجرای نافرجام طرح پزشک خانواده در شهر مشهد اولویت جدید حج تمتع اعلام شد (۶ دی ۱۴۰۳) قتل هم‌اتاقی به خاطر آب خوردن با پارچ! اعتراف به قتل پسر ناپدیدشده بعد از کشف جسد در رودخانه زمان ثبت نام جدید وام ضروری ۳۰میلیون تومانی بازنشستگان کشوری اعلام شد ورود سامانه بارشی به کشور از فردا (۷ دی ۱۴۰۳) | تداوم آلودگی هوا در شهر‌های بزرگ + فیلم توسعه نامتوازن در همکاری‌های بین‌المللی موجب غفلت از کشورهای هم زبان شده است ایران فرهنگی؛ از رودکی تا نسل جدید، میراثی که باید زنده بماند رودکی؛ گنجینه‌ای برای تحکیم پیوند‌های فرهنگی ایران و تاجیکستان
سرخط خبرها

تأخیر در نوبت‌دهی‌ها و سرگردانی بیماران در بیمارستان رضوی!

  • کد خبر: ۱۶۴۸۸۳
  • ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۴
تأخیر در نوبت‌دهی‌ها و سرگردانی بیماران در بیمارستان رضوی!
در بازدید سرزده شهرآرا از بیمارستان رضوی مردم گلایه‌های خود را مطرح کردند.

به گزارش شهرآرانیوز، باسرعت یک نفر وارد اورژانس می‌شود و با بی سیمی که در دست دارد پیامی را اعلام می‌کند. از صحبت‌ها متوجه می‌شوم که بیماری برای CPR در حال انتقال است. کمی بعد به سرعت برانکاردی وارد اورژانس می‌شود و مرد میان سالی که صورتش به کبودی می‌زند و پاهایش روی تخت مثل گچ سپید شده است وارد اتاق احیای قلبی می‌شود. همراهش زنی است که شیون می‌کند و با صحبت‌های مأمور اورژانس سیلی محکمی به صورت خودش می‌زند.

به نظر می‌رسد دیر شده است. در همین حال که وضعیت روحی خوبی ندارد از او خواسته می‌شود اطلاعات بیمار را به پذیرش بدهد. بی طاقت است. شبیه آدمی که روی پایش بند نباشد در بخش اورژانس بی تابی می‌کند و مجدد از او می‌خواهند اطلاعات بیمار را ثبت کند. خلأ نبود پرستار یا نیروی کمکی که همراه بیمار را در این شرایط آرام کند تا وی بتواند مشخصات و اطلاعات مورد نیاز بیمار و ... را بگوید، در اورژانس بیمارستان رضوی کاملا مشهود است.

به سمت اتاق پزشک اورژانس می‌روم تا درباره حضور پزشک متخصص قلب سؤال کنم. فردی که در این محل حضور دارد می‌گوید: روز تعطیل متخصص نداریم، اما بیمار را بیاورید پزشک هست، بررسی می‌کند. از مراجعه کننده دیگری که در سالن نشسته است، می‌پرسم: نیاز به متخصص دارید؟ می‌گوید: «من هم برای پزشک عمومی پذیرش شدم. پزشک متخصص ندارند. بیمارستان رضوی به این بزرگی نباید در روز تعطیل یک پزشک متخصص داشته باشد؟  

به محوطه بیمارستان می‌روم تا سایر پیام‌ها و گلایه‌های دریافتی از سوی برخی شهروندان را بررسی کنم.

سردرگمی در مسیریابی بیمارستان

یکی از مراجعان می‌گوید: سردرگم شدیم. هر بار که وارد بیمارستان می‌شویم غیر از بخش اورژانس برای پیداکردن بقیه بخش‌ها باید دورتادور ساختمان را با ماشین بچرخیم آخر هم که پارک می‌کنیم وقتی برمی گردیم باز باید بچرخیم ببینیم کجا پارک کرده ایم. کاش برای نشانه گذاری دقیق‌تر داخل محوطه فکری می‌کردند.»

تأخیر در نوبت دهی اسکن قلب

با شهروند دیگری هم کلام می‌شوم. این بیمار درباره نوبت دهی اسکن قلب بیمارستان می‌گوید: «برای گرفتن نوبت اسکن قلب به بیمارستان رضوی مراجعه کردم. چون این بیمارستان مجهزترین دستگاه را دارد تصور کردم خیلی سریع نوبت می‌دهند، شماره ام را ثبت کردند و گفتند خبر می‌دهیم. امروز مراجعه کردم تا ببینم بعد از گذشت ۱۰ روز چرا هنوز تماسی با من نگرفته اند؟»

اولویت در پذیرش اتاق خصوصی

«اول اتاق خصوصی‌ها را پر می‌کنند بعد اتاق عمومی. اتاق خصوصی هم که هزینه اش سر به فلک می‌کشد، هزینه همراه برای یک شب حدود ۵۰۰ هزار تومان و خارج از بیمه است.» این عبارات ادعای یک همراه بیمار است که قرار است بیمارش چند روزی در بیمارستان بستری باشد. این شهروند می‌گوید: اولویت پذیرششان پر کردن اتاق‌های خصوصی است. از هزینه غذای همراه بیمار هم نگویم. انگار در یک رستوران لاکچری غذا می‌دهند. خیلی هزینه‌های این بیمارستان زیاد است.

انتظار بیماران در بخش کولونوسکوپی

شهروند دیگری که سابقه کولونوسکوپی در این بیمارستان را دارد از تأخیر‌های این بخش گلایه می‌کند و‌ می‌گوید: «ساعت ۱۰ صبح وقت داشتم، به دلیل مصرف دارو‌های قبل از کولونوسکوپی تهوع و مرتب نیاز به سرویس بهداشتی داشتم. از طرفی به دلیل اینکه مدت زیادی چیزی نخورده بودم ضعف بدی داشتم. ساعت ۱۲ ظهر تازه برای کولونوسکوپی پذیرش شدم. واقعا اذیت شدم. خب نوبت را همان ۱۲ ظهر می‌دادند که این همه اذیت نشوم.

ایجاد تابلو‌های راهنما و بهره برداری از پارکینگ طبقاتی

مجموع گلایه‌های متعدد شهروندان در بخش‌های مختلف بیمارستان رضوی ما را بر آن داشت که به دنبال پیگیری گلایه‌های مردمی به سراغ مسئول فنی و ایمنی بیمار در بیمارستان رضوی برویم.

کامبیز توتونچی صراف با بیان اینکه نشانه‌های راهنمایی در داخل بیمارستان بر اساس استاندارد‌هایی است که وزارت بهداشت به ما ابلاغ می‌کند. می‌گوید: همه بخش‌های مهم و اساسی که باید هر مراجعه کننده بداند کجاست در دو ورودی اصلی بیمارستان نصب شده است. مسئول فنی و ایمنی بیمار در بیمارستان رضوی بیان می‌کند: حتی مسیر اورژانس را با تابلو‌های قرمزرنگ مجزا کرده ایم که در طول روز کاملا مشخص است و برای شب هم تمام این تابلو‌ها روشن می‌شود.

وی می‌افزاید: در یکی دو مکان احساس نیاز کردیم که تابلو‌های راهنمایی اضافه خواهد شد.
وی درباره سرگردانی مراجعان در حیاط بیمارستان و پارک خودرو‌ها می‌گوید: یک پارکینگ طبقاتی ایجاد کرده ایم و قرار است که همه مراجعان در این پارکینگ ماشین خود را پارک کنند. به این ترتیب از پراکندگی ماشین‌ها در محوطه بیمارستان و سرگردانی مردم هم جلوگیری می‌شود. این پارکینگ در ماه‌های آینده افتتاح و بهره برداری می‌شود.

پزشک متخصص داریم، حتی روز تعطیل

وی درباره نبود پزشک متخصص در روز تعطیل بیان می‌کند: اطلاع رسانی اشتباه است. حتی اگر کارکنان خودمان هم چنین چیزی گفته اند اطلاعات ناقص و اشتباهی است. در اورژانس یک پزشک عمومی داخل تریاژ و یک متخصص طب اورژانس داریم. زمان‌هایی که متخصص طب اورژانس استثنائا مرخصی باشد هم پزشک عمومی داریم که دوازده تا چهارده سال تجربه کار در اورژانس دارد.

توتونچی صراف می‌افزاید: در تمام روز‌های سال بیست وچهار ساعته پنج پزشک متخصص مقیم در بیمارستان داریم. پزشکان مقیم قلب، داخلی، اطفال، بیهوشی و آی سی یو و پزشک مقیم زنان بیست وچهار ساعته حتی روز تعطیل داخل بیمارستان و در همه شیفت‌ها هستند. اتاق عمل هم که تعطیلی ندارد، حتی روز تعطیل پزشک متخصص در حال جراحی است.

وی بیان می‌کند: تعدادی از رشته‌های پزشکی وجود دارد که در هیچ اساسنامه و دستورالعملی قید نشده است برای این رشته‌ها باید پزشک مقیم مستقر باشد. این دست از پزشکان آن کال هستند؛ ارتوپدی، اعصاب، اورولوژی، جراحی، جراحی اعصاب، جراحی عروق و جراحی قلب جزو این موارد است. بدین ترتیب اگر در این موارد مریضی بود که بلافاصله نیاز به بررسی پزشک داشت، همکاران ما در اورژانس تماس می‌گیرند و این دست از پزشکان باید بلافاصله طبق قانون در کمتر از یک ساعت در شرایط اورژانسی و تا شش ساعت در شرایط غیراورژانسی خود را به بیمارستان برسانند.

تأخیر در نوبت اسکن قلب دست ما نیست

مسئول فنی و ایمنی بیمار در بیمارستان رضوی درباره معطلی بیماران در بخش اسکن قلب اظهار می‌دارد: اگر پزشکی بخواهد کار اورژانسی برای مریضش انجام بدهد یا باید آنژیو کند یا سی تی آنژیو قلب بگیرد. اسکن قلب در مرحله سوم است. در اسکن باید رادیو دارویی تزریق شود که بر اساس آن قلب را اسکن می‌کنند. این مسئله بستگی به این دارد که این رادیودار وی خاص چه زمانی از سازمان انرژی اتمی تحویل ما بشود. این موضوع دست ما نیست.

هرگز اولویت پذیرش، اتاق خصوصی نیست

توتونچی صراف درباره تعداد اتاق‌های خصوصی و عمومی و نحوه پذیرش بیماران می‌گوید: دو سوم اتاق‌ها خصوصی و یک سوم عمومی است. اول اتاق‌های عمومی پر می‌شود. نکته دیگر اینکه باتوجه به زمان‌های مختلف مراجعه بیماران برای پذیرش، ظرفیت اتاق‌های خالی نیز متفاوت است.

وی بیان می‌کند: شاید در یک بخش پنج اتاق عمومی باشد و هیچ کدام از بیمارانش ترخیص نشده باشند. ولی اتاق‌های خصوصی ترخیص شده باشند، پذیرش برای بیمار توضیح می‌دهد که،  چون جراحی دارید و ظرفیت اتاق‌های عمومی پر است به اتاق خصوصی هدایت می‌شوید. اگر مشکل داشته باشند به محض خالی شدن اتاق عمومی جابه جا می‌شوند.

وی می‌افزاید: بسیاری از مواقع سرپرستار اطلاع می‌دهد که بیمار تمایلی به اتاق خصوصی ندارد و‌ می‌خواهد به اتاق عمومی منتقل شود. پاسخ ما این است، تا زمانی که در اتاق خصوصی هست هزینه اتاق عمومی را‌ می‌دهد.
وی می‌گوید: سال گذشته ۱۰ میلیارد تومان به نیازمندان تخفیف دادیم و برای این هزینه‌ها را رایگان کردیم یا مبلغی را که شهروند نداشت تخفیف دادیم. شهروندان در این گونه موارد با مراجعه به مددکاری و طرح مشکل به دفتر مدیرعامل ارجاع داده می‌شوند تا برای تخفیف یا رایگان شدن هزینه، پرونده شان بررسی شود.

تأخیر در بخش کولونوسکوپی دلایل متعدد دارد

توتونچی صراف درباره انتظار بیماران در بخش کولونوسکوپی، می‌گوید: کولونوسکوپی یک کار حساس است. پزشک گوارش وقتی کار را شروع می‌کند اگر روده سالم باشد و مشکلی نداشته باشد کار مراجعه کننده زود تمام می‌شود، اما اگر در زمان چک کردن روده با پولیپ روبه رو شود زمان می‌برد. در بعضی از این موارد روده خون ریزی می‌کند که کنترل خون ریزی نیز زمان بر است.
وی می‌افزاید: کولونوسکوپی که بیست دقیقه زمان برای آن در نظر گرفته شده است ممکن است ۴۵ دقیقه زمان ببرد. این موارد باعث تأخیر برای دیگر مراجعه کنندگان می‌شود. البته تأخیر برخی از پزشکان هم از دیگر دلایل است.

خارج از تعرفه اعلام شده هزینه نمی‌گیریم

مسئول فنی و ایمنی بیمار در بیمارستان رضوی درباره هزینه‌های همراهی بیمار بیان می‌کند: تعرفه‌ای که ما از همراه بیمار می‌گیریم بر اساس اصل تعرفه‌ای است که وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی هر سال به بیمارستان ابلاغ می‌کند. باتوجه به درجه بندی بیمارستان، هتلینگ بیمارستان متفاوت می‌شود که تعریف خاص خود را دارد. درست مانند اینکه نرخ نامه هتل پنج ستاره با هتل سه ستاره متفاوت است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->