به گزارش شهرآرانیوز، جلال رشیدی کوچی نماینده مجلس شورای اسلامی و مصطفی میرسلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور در مناظره تلویزیونی با موضوع «اما و اگرهای واردات خودروهای کارکرده برای مدیریت بازار خودرو» به بیان نکاتی مختلفی در مورد بازار خودرو پرداختند.
رشیدی کوچی در ابتدای این مناظره در خصوص دلایل موافقت خود با واردات خودروهای کارکرده، گفت: در ابتدا، آقای میرسلیم اعلام کردند که مخالف واردات خودروهای کارکرده نیستند و احتمالا نگاهشان عوض شده و ما این را به فال نیک میگیریم و امیدواریم این هفته که بحث واردات خودروهای کارکرده در دستور کار صحن مجلس است آقای میرسلیم به عنوان موافق حتما موضع گیری کنند تا شائبه مخالفت وی برطرف شود.
وی افزود:، اما برای پاسخ به این پرسش که چرا موافق واردات خودروهای کارکرده هستیم باید بگویم دلیلش خیلی ساده هست. باید انحصار خودروسازان که به دلیل تصمیمات غلط گذشتگان در ۴۰ و ۵۰ سال گذشته ایجاد شده شکسته شود.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انحصار در صنعت خودرو شکسته نمیشود مگر با واردات خودروهای نو و کارکرده و ایجاد رقابت در بازار، تصریح کرد: متأسفانه امروز خودروهایی که در کشور ما چه مونتاژ و چه تولید میشوند به دلیل انحصار بازار از کیفیت بسیار پایینی برخوردار هستند وحتی به راحتی در دسترس مردم قرار نمیگیرند. جالب اینجاست قیمتهای آنها هم نسبت به بازار جهانی بسیار بالا است.
میرسلیم در خصوص صحبتهای خود در مخالفت با واردات کالاهای مستعمل و توییتر اخیر خود مبنی بر اینکه "این افتخار برای هر ملتی بس که دسترنج هنر و دانش و تلاش و خلاقیت خود را مصرف کند، نه آن که با دریوزگی تفاله دیگران بر خود ببالد"، گفت: صحبت من درباره تصمیماتی که در نظام ما اتخاذ میشود و این تصمیمات هم برای اعتلا و پیشرفت کشور است. از جمله مهمترین مسائلی که با آن مواجه هستیم و من به آن اشاره و حتی دفاع کردم این است که ما در کشور با یک مشکلاتی از جمله گرانی، تورم، اشتغال روبه رو هستیم که باید بررسی شود واردات کلاً برای کشور چه کار خواهد کرد.
وی با اعلام اینکه امروز ما به طور ویژه در شرایط خاص تحریم قرار گرفتیم، افزود: در شرایط عادی مبادله تجاری برقرار است و ما به راحتی میتوانیم صادرات و واردات کنیم البته باید این موازنه را در کشور برقرار کنیم تا به نفع کشور تمام شود. اما در شرایط تحریمی که قرار گرفته ایم صادرات به سادگی انجام نمیگیرد و ناچاریم برخی از موارد تخفیف بدهیم تا جذابیت برای خریدار در مقابل رقبا ایجاد شود. همین موضوع به نفع ما نیست، ولی ناچاریم این کار را انجام دهیم از طرف دیگر واردات مواجه به محدودیت است.
وی اضافه کرد: امروز کشورهایی که ما را تحریم کردهاند به ویژه کشورهای اروپایی حاضر نیستند کالاهای خود را به صورت گسترده به ما صادر کنند و در اختیار ما قرار بدهند. پس ما ناچاریم با واسطه این کالاها را گرانتر خریداری کنیم. از آن طرف وقتی در کشور ظرفیتی برای تولید ایجاد شده و ما بریم همان محصولات مشابه تولید داخل را وارد کشور کنیم به ضرر تولید داخلی تمام خواهدشد.
این عضو مجمع تشخیص نظام با اعلام اینکه اگر برای صنعت خودرو ظرفیت بالفعل تولید حدود ۱.۴ میلیون خودرو در سال تعریف شده و حتی با توسعه میتوان این ظرفیت را به دو میلیون دستگاه رساند نباید موانع ایجاد کرد، گفت: خودروسازان ادعا میکنند که میتوانند ظرف یک برنامه ۵ ساله این آمار را به راحتی به سه میلیون برسانند و اگر ما این آمار را با نیاز کشور مقایسه کنیم مشاهده میشود که حدود ۹۰۰ هزار خودرو در سال نیاز واقعی ما است. پس میبینیم که تولیدات ما بیشتر از نیاز کشور است. اگر شما در همین شرایط باز هم بخواهید خودروهایی را وارد کنیدحال چه نو و چه مستعمل که البته مسائلشان فرق میکند هر کدامشان در واقع جلوگیری از تولید خودرو داخلی میکنند.
میرسلیم تصریح کرد: من از نظام دفاع میکنم. برای نظام و کشور ما در شرایط کنونی راه درست این نیست که برویم تولیدات خودمان را متوقف کنیم. واردات برای محصولاتی که در کشور ظرفیت تولیدش است به مفهوم این است که به همان اندازه شما تولید را کم یا کاهش دهید. پس بنابراین راه درست این نیست. باید سراغ رفع اشکالاتی فعلی این صنعت رفت. در مورد محصولات که اشاره کردند انحصار داریم. ما از لحاظ خودروها در ردههای مختلف رده "الف" خودروهای کوچک رده "ب" خودروهای میانی و رده "ج" خودروهایی که در برون شهری کار مورد استفاده قرار میگیرتد انواع و اقسام خودروها را داریم.
رشیدی کوچی در ادامه این مناظره با بیان اینکه شنیدن برخی از مباحث برای مردم دردناک و عذاب آور است، گفت: ۴۰ سال است ما با همین ادبیات حق مردم را قربانی خودروسازان کرده ایم. من هم قطعاً خودم را مدافع کشور نظام و مردم میدانم و اعتقادم بر این است که این سیاست گذاریهایی که آقای میرسلیم اشاره کردند در حمایت از صنعت خودرویی که امروز داریم دسترنج و خروجی آن را میبینیم جز ایجاد نارضایتی شدید برای مردم نسبت به نظام هیچ دستاورد دیگری نداشته است. اگر مدافع نظام هستیم ودر قالب مدافع نظام صحبت میکنیم این را باید بدانیم که الان اگر که از صنعت خودرو دفاع کنیم عملاً مردم را علیه نظام هدایت میکنیم و این خیلی چیز عجیبی هست که اقای میرسلیم اینطوری صحبت میکنند.
وی افزود: هیچ کس مخالف تولید داخل نیست، اما تا کی حمایت از تولید داخل کنیم! مردم ما در خودروهای تولید داخلی دارن از بین میروند و هوای تنفس ما به واسطه این خودروهای تولیدی مدام خراب است. آقای میرسلیم، چون خودشان در هیئت مدیره طراحی موتورها بودند بهتر اطلاع دارند. ما یک موتور طراحی کردیم و آنای اف سون بوده است. اینهایی که تولید داخل نیست پژو پارس تولید داخل است؟ نمیدانم این تولید داخل است! این خیلی بد است که ما بگوییم خودروسازان بعد از ۵۰ سال حمایت بگویند در قالب یک برنامه ۵ ساله میتوانیم سه میلیون خودرو تولید کنیم.
این نماینده مجلس تصریح کرد: امروز نیاز کشور تامین نشده است بیبنید مردم چطور برای خرید ماشین به صف کرده اید، ما داریم با اعصاب و روان مردم بازی میکنیم. این خیلی بد است. حتما باید واردات انجام شود. سابق داشته در سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۷ واردات انجام میدادیم نه یک کارگر ایرانی بیکار شد نه در خودروسازی تخته شد و نه به تولید داخل مان آسیب وارد شد اتفاقا بهتر هم شد.
به گفته وی، امروز بروید خودروی پژو پارس مدل ۸۹ و مدل ۸۸ و مدل ۸۵ را بگذارید کنار پژو پارس ۱۴۰۲. میببینید کیفیتش چقدر فرق کرده است اینها در محصولاتشان دزدی میکنند. کم فروشی میکنند و کم میگذارند و ما از اینها ۵ سال دیگر هم حمایت کنیم.
مجری برنامه در ادامه این مناظره از میرسلیم پرسید آقای میرسلیم میفرمایند تولید داخل به اندازه میزان داخل است؟
میرسلیم: بله بیشتر از میزان داخل است.
رشیدی کوچی: این اصلاً جواب ندارد. برای همین مردم برای خرید خودرو در صف هستند!
میرسلیم با بیان اینکه در مجلس تصمیم گیری کردند که ۵۰ درصد تولید را در اختیار مادرانی که فرزندآوری میکنند قرار دهند، گفت: این اشکال دارد مادرهایی که در خانه هستند نیاز به خودرو ندارند. ما اگر میخواهیم از خانواده و جمعیت دفاع کنیم مستقیماً دفاع کنیم چرا مادرها را مجبور کنیم دلالی کنند این روش غلط است. وقتی نیاز ندارند میخرند از ویژه خواری و مابه التفاوت بازار و کارخانه استفاده میکند.
میرسلیم: من میگویم فعلاً خانم خانه داری که نشسته نیازی به خودرو ندارد کسی که نیاز به خودرو برای کار و کاسبی دارد خودرو بخرد به اندازه کافی نیست درحالی که تولید به اندازه کافی وجود دارد. همین سال ۱۴۰۱ میزان تولید حدود ۴۰۰ هزاردستگاه بیشتر شده است آیا قیمت کاهش یافته است خیر؟ چرا برای اینکه کسانی سراغ خودرو خریدن میروند نیاز به خودرو ندارند میبینند پولشان آب میشود به خرید خودرو اقدام میکنند. این نیاز واقعی خودرو نیست این نیاز برای سرمایه گذاری و کاذب است و ربطی به خودروساز ندارد.
وی افزود: شما نمیتوانید به وسیله خودروساز مسائل کلان اقتصاد کشور را حل کنید. این توقع بسیار زائدی است، اما اینکه ایشان فرمودند بله حمایت کردیم کدام حمایت؟ خواهش میکنم مزاحمت درست نکنید برای صنعت خودرو، دولت چکار میکند؟ اصلاً به چه حقی دولت مدیریت برای صنعت خودروسازی درست میکند بیاید جواب بدهد.
وی با بیان اینکه آیا در جهان خودروسازی شان دولتی است، گفت: اینطوری ژاپن توانسته خودروساز شود اینطوری توانسته کره خودروساز شود. ما به جای اینکه مدیریت حاکمیت اعمال کنیم خودمان واردش میشویم این غلط است. البته ما وزیر را برای سوال بردیمو گفتم جناب وزیر باید ساختار را اصلاح کنید. ۵ درصد سهم دارید به اندازه ۵ درصد شکایت کنید از مجمع عمومی که آدم لایقی دارید معرفی کنید.
میرسلیم گفت بله کره و ژاپن این کار را کردند جلوی واردات خودرو را گرفتند که رشد کردند و به حدی رسیدند که اجازه دادند واردات صورت بگیرد. کیا موتور چطور پیشرفت کرده است؟ نباید اجازه دهید از خارج رقبایی که بازارشکنی میکنند و حاضرند قیمتشان را پایین بیاورند که بازار شما را داغون کنند اجازه فعالیت داشته باشند. صنعت را نباید داغون کرد.
رشیدی کوچی در ادامه گفت: باز اظهار تعجب میکنم از اینکه ما میگوییم قانون مصوب مجلس که گفته خودرو در اختیار مادران قرار بدهید باعث نابه سامانی صنعت خودرو شده است و کاهش عرضه و تقاضا را به دنبال داشته است. اول برنامه گفتم صحبتهایی داشته باشیم که این روزها که حال مردم خوب نیست بدتر نشود. حداقل بگوییم که یک ذره حواسمان به مردممان هست این را حداقل در ظاهر نشان بدهیم.
وی افزود: سیاستهای غلطی که دولتها در گذشته و حال داشتند باعث اوضاع بد صنعت خودرو شده است. این سیاستهای پشت پرده توسط افرادی که منفعت که از صنعت خودرو منفعت میبردند به دولتها ابلاغ و باعث شده که امروز ما نتوانیم یک صنعت خودرو خوب و فعال داشته باشیم. مگر ژاپن چند سال برای حمایت از صنعت خودرو واردات را ممنوع کرد. من دوست دارم آقای میرسلیم اطلاع دقیقی دارند بفرمایند آنها ۱۰ و ۱۵ سال حمایت کردند و بعد از ۱۵ سال هم گفتند الان به آن نقطه رسیدیم که واردات آزاد شود. هرکسی ازهرجای دنیا ماشین بیاورد شما تولید کنید. ما ۴۰ سال حمایت میکنیم.
رشیدی کوچی با بیان اینکه فایده اش این بود که هرکسی که میخواست ماشین بخرد به بازار مراجعه و با یک قیمت معقول نسبت به قیمت جهانی و با هر کیفیتی که دوست داشت هر ماشینی که دلش میخواست را خریداری میکرد، گفت: نه اینکه الان ۵۰۰ و ۱۰۰ میلیون به حساب بریزید بلوکه میکنیم و معلوم نیست چه ماشینی چه رنگ و چه مدلی به مصرف کننده میدهند ما داریم شان وشعور و عزت مردم را خودمان پایمان میکنیم چرا داریم اینطوری صحبت میکنیم. چه کسی گفته ما نیاز نداریم. ۹۰۰ هزار دستگاه نیاز داخلی هست پس چرا آنقدر تقاضا زیاد شده است.
وی با طرح این پرسش که چه کسی گفته خودرو کالای سرمایهای شود چه کسی باعث شده؟ حمایت امثال آقای میرسلیم از این صنعت باعث شده است وضعیت به این شکل باشد، گفت: من سال ۸۴ یک ۲۰۶ خریدم ۱۲ میلیون تومان الان همان ۲۰۶ بخواهم بفروشم الان چند صد میلیون پولش هست درصورتی که همین ۲۰۶ در کشورهای دیگر اصلاً وجود خارجی ندارند ما یک صحبتهایی میکنیم من واقعا نگران هستم فردا اتفاقاتی میافتد مردم را ناراضیتر از این نکنیم. ما میگوییم چرا واردات انجام نمیشود برای حمایت از صنعت داخل. تا چه زمانی میخواهید حمایت کنید؟ تا کی قرار است مردم ما پول بنز بدهند سوار پراید شوند؟
وی افزود: طبق گزارش وزارت صمت و صحبتهای وزیر صمت نیاز کشور ۱.۵ میلیون خودرو است. سقف تولید ما الان در خوشبینانهترین حالت یک میلیون دستگاه است آن زمانی که تحریم نبود تحریم هم بهانه است من این را به وقتش میگویم که تحریم بهانه است ارز از کشور خارج میشود بهانه است. دلار گران میشود همه اش بهانه است. اما امروز یک و نیم میلیون نیاز داریم تا قبل از ۲۰۱۸، ما کمبود تولیدمان را با واردات جبران میکردیم. اما از ۲۰۱۸ به این طرف چرا اینطور شده است، چون نمیتوانیم تولید کنیم یک نیاز انباشته ایجاد شده درکنارش، چون نیاز انباشته به قیمت بالا رفته با سیاست گذاریهای غلط و حمایتهای بی جا و بی حد و حصری که اتفاق افتاده و هنوز هم استمرار دارد باعث شده خودرو کالای سرمایهای شود الان ما کمبود تولید داریم. نمیتوانیم نیازمان را برآورده کنیم. باید برویم واردات انجام بدهیم.
میرسلیم: وزارت صنعت گفته تولیدمان ۸۵۰ هزار در سال ۱۴۰۰ بود که ما این رقم را به ۱۳۵۰ رساندیم یعنی این قابلیت در صنعت ما وجود دارد.
میرسلیم: الان بازار یعنی تقاضا. این ارقامی که گفتید عرضه است. پس عرضه توانسته ظرف یک سال ۴۰۰ هزاردستگاه افزایش پیدا کند. ما این را نباید نابود کنیم. واردات خودروی دست دوم وا ویلا است. شما باید درنظر بگیرید این ۹۰۰ هزار تا دستگاه تولید، نیاز واقعی کشور را جواب میدهد.
لندکروز بعد از یک تصادف سخت
206 بعد از یک تصادف سخت
منبع: تسنیم