رژیم صهیونیستی: دو پایگاه هوایی ما در حمله اخیر ایران هدف قرار گرفت حزب‌الله خبرسازی رسانه‌های غربی درباره سرنوشت رهبران خود را تکذیب کرد سید حسن خمینی: اسرائیل جز با زبان زور و قدرت کوتاه نخواهد آمد نشست سران قوا به میزبانی پزشکیان برگزار شد (۱۴ مهر ۱۴۰۳) رژیم صهیونیستی دوباره سوریه را مورد حمله پهپادی قرار داد (۱۴ مهر ۱۴۰۳) افزایش شهدای حملات رژیم صهیونیستی به لبنان به ۲۰۳۶ نفر (۱۴ مهر ۱۴۰۳) فرمانده سنتکام وارد اراضی اشغالی شد (۱۴ مهر ۱۴۰۳) حمله راکتی حزب‌الله به شرکت صنایع نظامی در شمال اسرائیل (۱۴ مهر ۱۴۰۳) آخرین خبر‌ها از سرنوشت هاشم صفی الدین سخنگوی وزارت خارجه: منطقه باید قدردان فداکاری‌های سوریه در مصاف با تروریسم باشد عراقچی: پاسخ ما به هر تجاوز رژیم صهیونیستی قوی‌تر خواهد بود رئیس جمهور آرژانتین متهم به سرقت شد یک فرمانده حماس در لبنان به شهادت رسید (۱۴ مهر ۱۴۰۳) ضعف رژیم صهیونیستی در برخورد با پهپاد‌های مقاومت عراق ضاحیه بیروت دوباره تحت حملات شدید رژیم صهیونیستی قرار گرفت (۱۴ مهر ۱۴۰۳) حمله موشکی حزب الله به شهرک «کرمئیل» در شمال فلسطین اشغالی انتقاد شدید عراقچی در دیدار با وزیر خارجه سوریه از بی‌عملی شورای امنیت در قبال جنایات رژیم صهیونیستی گفتگو و رایزنی رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا و رئیس دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل آیت‌الله علم‌الهدی: موقعیت‌شناسی و مقابله با جریان نفوذ وظیفه اصلی پلیس هوشمند است لاوروف: عدم محکومیت حمله اسرائیل به لبنان توسط آمریکا، دلیل گسترش جنگ است اقرار وال‌استریت‌ژورنال به توان موشکی ایران | تهران حالا راحت‌تر می‌تواند به زیرساخت‌های اسرائیل حمله کند آیت‌الله علم‌الهدی: نخبگان در فرازونشیب‌های جامعه، روحیه مطالبه‌گری خود را حفظ کنند | رمز موفقیت مطالبه‌های اجتماعی، مردمی‌شدن است دستور پزشکیان برای بررسی وضعیت اینترنت در کشور
سرخط خبرها

راه‌آهن بستان‌آباد-خاوران با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شد

  • کد خبر: ۱۶۸۳۰۱
  • ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۰
راه‌آهن بستان‌آباد-خاوران با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شد
رئیس جمهور مسیر ریلی ۴۴ کیلومتری بستان‌آباد-خاوران را به‌عنوان بخشی از پروژه راه‌آهن میانه-تبریز افتتاح کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، آیت‌الله سید‌ابراهیم رئیسی در دومین روز از سفر استانی دولت مردمی به آذربایجان شرقی، مسیر ریلی بستان‌آباد-خاوران را افتتاح کرد.

‌رئیس‌جمهور در سخنان کوتاهی در آئین افتتاح این مسیر ریلی، با اشاره به تاکیدات رهبر انقلاب مبنی بر توجه ویژه به آسایش و رفاه مردم، بر اهتمام دولت برای تحقق این مهم تاکید کرد و گفت: احداث این مسیر ریلی یکی از مطالبات مردم استان آذربایجان‌شرقی در دور دوم سفر‌های استانی بود که با همت و تلاش دولت پس از وقفه‌ای ۲۳ ساله به سرانجام رسید.

آیت‌الله رئیسی ضمن ابراز خرسندی از تحقق وعده دولت به مردم آذربایجان‌شرقی افزود: اینکه سفر زیارتی مشهد‌مقدس به‌عنوان نخستین مقصد این مسیر ریلی انتخاب شده و مسافران آن نیز خانواده معظم شهدای دفاع‌مقدس، مدافعین حرم، مدافعین امنیت و سلامت هستند، به برکات آن خواهد افزود.

به گزارش شهرآرانیوز، این مسیر ریلی به طول ۴۴ کیلومتر با هدف کاهش ۱۱۴ کیلومتر از طول مسیر اتصال مرکز شمال غرب به شبکه ریلی با اعتبار ۳ هزار میلیارد تومان طراحی و اجرا شده و ارزش روز آن بیش از ۶ هزار میلیارد تومان است.

یکی از مهمترین مزایای بهره برداری از راه آهن بستان آباد-خاوران کاهش ۴ ساعت از زمان سفر با قطار از پایتخت به تبریز نسبت به مسیر ریلی موجود است که در حال حاضر ۱۲ ساعت زمان می‌برد.

با توجه به اینکه زمان سفر ازطریق جاده ۸ ساعت است مسافران جاده را به ریل ترجیح می‌دهند که با افتتاح این مسیر ریلی علاوه بر افزایش ترانزیت کالا و مسافر از طریق ریل، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و ارتقاء شاخص‌های حمل و نقل ریلی در منطقه را شاهد خواهیم بود.

راه‌آهن دوخطه میانه- بستان‌آباد- خاوران به طول ۲۰۳ کیلومتر در ۱۰ قطعه با هدف کاهش مسیر ریلی از شمال غرب به مرکز کشور طراحی و اجرا شده که حدفاصل میانه تا بستان آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر در سال‌های گذشته ساخته شده است.

با افتتاح مسیر بستان‌آباد-‌خاوران و ایستگاه راه‌آهن خاوران این محور به ویژه در بخش مسافری از منطقه خاوران شهر تبریز تا تهران آماده بهره برداری است.

این پروژه از نظر شیوه اجرایی با تاکید بر کیفی بودن روش‌ها و همچنین از نظر توجه به حمل و نقل ترکیبی، سهولت دسترسی و کاهش زمان سفر یکی از طرح‌های ریلی مهم کشور محسوب می‌شود.

خط‌آهن بستان آباد- خاوران اولین مسیر ریلی کشور است که از ابتدا دو خطه طراحی و اجرا شده است. احداث بزرگترین تونل دوخطه ریلی کشور در این محور به طول ۳کیلومتر و بزرگترین پل قوسی دو خطه ریلی کشور به طول یک کیلومتر با ۲۰ دهانه ۵۰ متری و با ارتفاع ۴۰ متری ستون‌ها از ویژگی‌های بارز این خط آهن است.

استفاده از قالب لغزنده در عرشه پل‌های بزرگ از دیگر اقدامات ویژه این مسیر ریلی است.

استفاده از ابزار دقیق برای پایش رفتار زمین شناسی حین حفاری تونل‌ها نیز یکی دیگر از موارد قابل اشاره در اجرای این مسیر ریلی است که ضمن افزایش دقت در اجرا، ایمنی کار را نیز افزایش می‌دهد و موجب شده است هیچ حادثه‌ای برای کارگران حین اجرا روی ندهد.

بهره‌مندی از توان و تخصص مهندسان ایرانی با استفاده از تولیدات داخلی در راه‌آهن بستان‌آباد - خاوران از ویژگی‌های این طرح است.

برای اولین بار تمامی ادوات زیرسازی و روسازی استفاده شده در این مسیر ریلی از جمله بالشتک‌های بزرگ مقیاس، تولید داخل است که موجب کاهش ۶۰ درصد از هزینه‌ها در این بخش نسبت به گذشته شده است. همچنین تمامی ورق‌های خاص به کار رفته در عرشه پل‌های مسیر نیز تولید داخل و ساخت کارخانه اکسین اهواز است که پیش از این تماما وارداتی بوده است.

تمامی ریل به‌کار رفته در این مسیر و تراورس‌ها تولید داخل است به نحوی که می‌توان گفت این پروژه موجب شکستن سد‌های بسیاری برای رسیدن به خودکفایی در ساخت خطوط ریلی کشور است. طراحی مسیر و نوع اجرای تونل‌ها و گالری‌ها به نحوی است که امکان برقی شدن مسیر وجود دارد.

پیش‌بینی جانمایی و امکان احداث ایستگاه مشترک در خاوران با قطار درون‌شهری از دیگر امکانات این مسیر ریلی است که باز هم برای اولین بار در حین احداث این موضوع مورد توجه قرار گرفته و لحاظ شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->