تاریخ‌گردی ۹۰ ساله در خیابان دانشگاه مشهد ثبت‌نام بیش از ۲۲۰۰ نفر برای عضویت در شورای اجتماعی محلات مشهد | احتمال تمدید مهلت نام‌نویسی از ماجرای نهر قدیمی منطقه تا مشکل ساخت وساز، در ملاقات مردمی شهردار منطقه  ۷  مشهد دستاورد‌های کلان مدیریت شهری مشهد در حوزه‌های زیرساختی حمل‌ونقل شهری آیین تودیع و معارفه فرماندار مشهد برگزار شد | قدردانی از «داوری»، آرزوی موفقیت برای «حسینی» + فیلم سرویس دهی رایگان متروی مشهد در روز‌های ۹ و ۱۰ دی ماه ۱۴۰۳ اعزام بیش از ۱۰۰ هزار نیروی کارگری به پروژه‌های شخصی، در ایست‌کار‌های مشهد توسعه کرامت‌محور در حوزه عمران و حمل‌ونقل شهر برگزاری دومین دوره مراسم «نشان مشهدالرضا(ع)» در روز ۱۰ دی | مشهد پیشتاز الگوسازی و تکریم نخبگان رویداد نشان مشهدالرضا(ع)، فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های علمی مشهد هوای کلانشهر مشهد همچنان آلوده است (۸ دی ۱۴۰۳) پیشکسوتان عرصه‌های مختلف مشهد باید در رویداد نشان مشهد الرضا (ع) تجلیل شوند واقعه ۱۰ دیماه مشهد برای تشکیل حکومت اسلامی اتفاق افتاد مراسم بزرگداشت شهدای دهم دی ماه مشهد برگزار شد + ویدئو روز‌های یادآور حماسه‌های مردم مشهد باید در فضای اجتماعی شهر مورد توجه قرار بگیرد «مردمی بودن» موضوع اصلی نشان مشهدالرضا (ع) است | نسل جوان با خلاء الگو‌ها مواجه است مدیر مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی: نشان مشهدالرضا (ع) تجلیل از خادمان فرهنگ رضوی است حاجی‌بگلو: تصمیم‌گیری درباره تمدید دوره شوراها در انتظار مجلس است | هفت ساله شدن شوراها، در دولت نیز موافقانی دارد مشروح سیاست‌های شورای شهر مشهد در حوزه حمل‌ونقل شهری برگزاری دهمین دوره انتخابات هیئت‌مدیره سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی (۶ دی ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

مشهد شهری دوستدار دوچرخه می‌شود؟

  • کد خبر: ۱۷۰۶۶۷
  • ۰۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۱
مشهد شهری دوستدار دوچرخه می‌شود؟
اکنون مشهد ۲۰۵ کیلومتر مسیر اختصاصی دوچرخه دارد، ۱۰۰۰ دوچرخه اشتراکی در ۱۵۳ ایستگاه دارد و این‌ها یعنی مشهد «شهر دوستدار دوچرخه» است. این یک عنوان جهانی است که حالا به مشهد اعطا شده و قرار است با حکم وزارت کشور از این به بعد دبیرخانه شهر‌های دوستدار دوچرخه کشور در مشهد دایر شود.

به گزارش شهرآرانیوز، دیگر نباید دست روی دست گذاشت. اگر با همین فرمان پیش برویم، قطعا در آینده نه‌چندان دور خیابان‌های مشهد به پارکینگی تبدیل می‌شوند که به‌سختی می‌توان در آن نفس کشید. بهتر است به‌دنبال راهکار‌های اصولی بگردیم؛ به‌عنوان نمونه، مد حمل‌و‌نقلی‌مان را عوض کنیم، خودرو‌های شخصی‌مان را کنار بگذاریم و وسایل حمل‌و‌نقل عمومی و انبوه‌بر را در برنامه سفر‌های درون‌شهری بگنجانیم، کمی پیاده‌روی کنیم. دوچرخه نیز گزینه مناسبی برای سفر‌های کوتاه شهری است.

۵ روز
از ابتدای امسال تا ابتدای خردادماه، مشهد فقط پنج روز هوای پاک داشته‌است

۲۰۵ کیلومتر
مسیر‌های ایجادشده دوچرخه در شهر مشهد

۱۱۹۷۶۷ سفر
تعداد سفر‌های انجام‌شده در سال گذشته با دوچرخه‌های اشتراکی

۷۰ ٪
سهم خودرو‌های تک‌سرنشین از ترافیک مشهد

۲ ٪
سهم دوچرخه در مطالعات، از سفر‌های درون‌شهری ۱۷ درصد پیش‌بینی شده است که فقط ۲ درصد آن محقق شده است

۱۴۵۰۱۰۵ دقیقه
دقایق سفر‌هایی که با دوچرخه‌های اشتراکی در مشهد ثبت شده است

۸۸۷۰۲۳ کیلومتر
مسافت پیمایش‌شده با دوچرخه‌های اشتراکی در سال گذشته

۳۳ ٪
سهم دود خودرو‌های شخصی از آلودگی هوای مشهد

۱۰۰۰ دوچرخه
تعداد دوچرخه‌های اشتراکی مشهد

۲۷۳۱۰ کاربر
تعداد کاربران دوچرخه‌های اشتراکی مشهد

۳ برابر
متوسط مصرف سوخت خودرو‌ها در ایران نزدیک سه‌برابر مصرف استاندارد جهانی است. هر خودرو باید در هر ۱۰۰ کیلومتر ۴ لیتر بنزین مصرف کند، اما اکنون ۱۰ تا ۱۲ لیتر بنزین مصرف می‌کنند.

۷۰۰۰۰۰۰ سفر
تعداد سفر‌هایی که روزانه در مشهد انجام می‌شود

۱۵۳ ایستگاه
تعداد ایستگاه‌های شبانه‌روزی دوچرخه‌های اشتراکی مشهد

۷ پارک
تعداد پارک‌های بانوان مجهز به دوچرخه‌های اشتراکی در مشهد

شهر من
برای استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی «بایدو»، اپلیکیشن «شهر من» را روی تلفن همراهتان نصب کنید

هدف از سفر‌های روزانه در یک روز عادی

  • کار ۲۸.۲۹٪
  • تحصیل ۲۰.۳۱٪
  • خرید ۱۴.۰۷٪
  • شخصی ۱۰.۴۷٪
  • تفریح ۱۴.۰۴٪
  • هیچ سرخانه* ۸.۱۰٪
  • زیارت ۴.۷۱٪

*منظور سفر‌هایی است که رفت و برگشتش به خانه ارتباطی ندارد؛ به عنوان نمونه از محل ورزش به سرکار رفتن یا از محل کار به خرید رفتن.

۱ فوتی در ۳ ماهه ابتدای امسال
از مجموع ۸۸ فوتی تصادفات رانندگی در مشهد فقط یک نفر دوچرخه‌سوار بوده است

معضلات دوچرخه‌سواری در مشهد

پای صحبت خیلی از دوچرخه‌سواران مشهدی که نشستیم، دستگیرمان شد که نبود برخی زیرساخت‌ها باعث می‌شود کمتر کسی حاضر شود حتی در سفر‌های کوتاه درون‌شهری رکاب بزند. ازجمله معضلاتی که دوچرخه‌سواران با آن دسته‌وپنجه نرم می‌کنند، عبارت است از:

  • قطع مسیر دوچرخه در تقاطع‌ها و میادین
  • حضور عابران پیاده و موتورسیکلت‌سواران در مسیر ویژه دوچرخه
  • توقف و پارک خودرو‌های شخصی در طول مسیر دوچرخه
  • نامناسب‌بودن عرض برخی مسیرها، به‌حدی که امکان رفت‌وآمد دو دوچرخه‌سوار نیست
  • ناپیوستگی مسیر‌ها

دانلود کن و بخوان!

دوچرخه‌سواری علاوه بر بهبود وضعیت ترافیک شهر، بر کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی و سلامت جسم و روان نیز تأثیر می‌گذارد. برای آنکه از فواید دوچرخه‌سواری بیشتر بدانید، این فایل را دانلود کنید. همچنین، اگر قصد خرید دوچرخه دارید، قبل از هر اقدامی می‌توانید از صفرتاصد استاندارد‌های اندازه و نوع دوچرخه، اندازه کلاه، پوشش مناسب مثل لباس و عینک و... مطلع شوید.

طی روزهای گذشته در مشهد اتفاق افتاد

۳۰ ایستگاه
راه‌اندازی ایستگاه‌های جدید بایدو

۳۰۰ دوچرخه
افزایش دوچرخه اشتراکی جدید

۸۸.۸۸۸ خرید اقساطی

حتما خبر دارید که زمستان سال گذشته و به مناسبت روز ملی حمل و نقل، شهرداری با بانک قرض الحسنه مهر توافق کرد تا شهروندان مشهدی امکان خرید اقساطی موتورسیکلت برقی با وام این بانک را داشته باشند. حالا این اتفاق جذاب قرار است برای خرید دوچرخه بیفتد. بانک مهر ایران اقدام به شناسایی و معرفی تولیدکنندگان دوچرخه کرده است و در تفاهمی سه جانبه میان بانک، تولیدکننده و شهرداری، قرار است ۸۸ هزارو ۸۸۸ دوچرخه با اقساط دوازده ماهه و کارمزد ۴ درصد در اختیار شهروندان مشهدی قرار بگیرد.

یک عنوان طلایی

اکنون مشهد ۲۰۵ کیلومتر مسیر اختصاصی دوچرخه دارد، ۱۰۰۰ دوچرخه اشتراکی در ۱۵۳ ایستگاه دارد و این‌ها یعنی مشهد «شهر دوستدار دوچرخه» است. این یک عنوان جهانی است که حالا به مشهد اعطا شده و قرار است با حکم وزارت کشور از این به بعد دبیرخانه شهر‌های دوستدار دوچرخه کشور در مشهد دایر شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->