فرهاد اقطار در گفت و گو با شهرآرانیوز درخصوص تماسهای خط ملی اعتیاد (۰۹۶۲۸) اظهار کرد: «در سال گذشته ۴۷۰ هزار تماس گیرنده با خط ملی اعتیاد داشتیم که به ۹۵ درصد تماسهای مربوطه پاسخ داده شده است و ۵ درصد سوالات با موضوع مرتبط نبوده یا اینکه تماس قطع شده است.»
معاون پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با اشاره به تماسهای حوزه پیشگیری افزود: «حدود ۶۴ درصد از تماسهایی که با خط ملی اعتیاد برقرار شده است، سوالات مربوط به پیشگیری در حوزه نوجوانان بوده است و اطلاعات مرتبط با پیشگیری از اعتیاد در اختیار خانوادهها قرار گرفته است.»
وی با بیان اینکه خطر ملی اعتیاد مابین سازمان بهزیستی و ستاد مواد مخدر است، گفت: «سالهای اول که خط ملی اعتیاد راهاندازی شده بود، ۵۷ نیرو در اختیار ما بود که اکنون به ۱۰ نفر رسیده است. نکتهای که وجود دارد این است که اگر فرایند مشاوره تربتیی و آموزشی با همکاری وزارت آموزش و پرورش برقرار شود، کیسهای مشاوره به مراکز مشاوره ارجاع داده میشود و این مساله به بهبود کیفیت تحصیل و زندگی نوجوانان منجر میشود.»
اقطار همچنین درباره غربالگری اعتیاد در نوجوانان نیز گفت: «مساله غربالگری در حوزه کودکان و نوجوانان خاص است و اکنون در مراکز درمانی بهزیستی افراد زیر ۱۸ سال پذیرش نمیشوند و این موضوع به وزارت بهداشت واگذار شده است و بهزیستی به این بخش ورود نکرده است و فقط مرکز مادر و کودک وجود دارد که خدمات مربوط به درمان به مادران باردار ارائه میشود.»
*خط ملی اعتیاد با شماره تماس ۰۹۶۲۸ سالهاست راه اندازی شده که متولی آن سازمان بهزیستی است و آماده ارائه مشاوره به خانواده های دچار معضل اعتیاد است. همه هموطنان می توانند از طریق شماره تلفن ۰۹۶۲۸ از سراسر کشور با مشاوران این مرکز ارتباط تلفنی برقرار کرده و در زمینه مواد مخدر و اعتیاد مشکلات خود را مطرح کنند. این سامانه با هدف ارائه راهکارهای پیشگیری از مصرف مواد اعتیادآور، درمان اعتیاد، و ارجاع به مراکز ترک و بازتوانی اعتیاد در اسفند ماه ۱۳۸۷ افتتاح شده است.