افزایش ۴۰ درصدی صادرات به افغانستان در ۲ ماه نخست سال ۱۴۰۳ طرح «از مزرعه تا سفره» با هدف تامین کالا‌های پر مصرف مردم در مشهد اجرا می‌شود قیمت موبایل یک روز پیش از انتخابات به چقدر رسید؟ (۱۴ تیر ۱۴۰۳) طلا و سکه در مشهد چند؟ (۱۴ تیر ۱۴۰۳) قیمت امروز طلا، سکه، دلار، ارز دیجیتال (۱۴ تیر ۱۴۰۳) | دلار در کانال ۶۰ هزار تومان یک روز قبل از انتخابات برخورد با مشاوران املاک قانون‌گریز در مشهد (۱۴ تیر ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) | تویوتا لوین ۳.۳ میلیارد تومان تعیین سقف اجاره‌بهای مسکن به کمک مستأجران آمد قیمت امروز خودرو‌های ایرانی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) طلای جهانی خیز برداشت (۱۴ تیر ۱۴۰۳) سقف اجاره بها در مشهد؛ ۲۵ درصد | میزان افزایش قانونی اجاره بها در مشهد معادل ۷۰ درصد تورم خرداد خراسان رضوی است گزارشی از نمایشگاه تخصصی معدن و زمین شناسی در مشهد ایران خودرو تعدادی از خودرو‌های خود را به روش مزایده به فروش می‌رساند + جزئیات متوسط قیمت مسکن در تهران اعلام شد میوه را امروز گرانتر از این قیمت‌ها نخرید (۱۴ تیر ۱۴۰۳) ماجرای حذف متقاضیان مسکن ملی چه بود؟ هفته آینده، آخرین مهلت انتخاب خودرو‌های وارداتی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) جریمه شرکت مشهدی به‌علت اجرا‌نکردن تعهدات ارزی اظهارنظر‌های بورسی جلیلی و پزشکیان در آخرین مناظره چه بود؟ دولت سیزدهم ساخت بیش‌از ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در خراسان‌رضوی را عملیاتی کرد قیمت گوشت مرغ در بازار مشهد کاهشی است (۱۳ تیر ۱۴۰۳) بورس، سبزپوش به استقبال انتخابات رفت | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۳ تیر ۱۴۰۳) طلا و سکه در مشهد ارزان شد (۱۳ تیر ۱۴۰۳) | کاهش ۷۰۰ هزار تومانی سکه امامی با مبلغ ۷ تا ۱۰ میلیون تومان، از کدام موبایل‌ها می‌توان خرید؟ (۱۳ تیر ۱۴۰۳) وام ۸۰۰ میلیون تومانی مسکن ابلاغ شد (۱۳ تیر ۱۴۰۳) | اقساط وام جدید ۸۰۰ میلیونی مسکن چقدر است؟ آیین‌نامه جدید آرامستان‌های کشور ابلاغ شد | تغییر در نحوه حمل متوفی و صدور گواهی فوت
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

در دنیای تو نرخ تورم چند است؟

  • کد خبر: ۱۷۳۷۲۲
  • ۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۱
در دنیای تو نرخ تورم چند است؟
یکی از نمایندگان مجلس گفت: «نرخ تورم ۱۲۰ درصد است، ولی دولت می‌گوید ۴۰ درصد.»

یکی از نمایندگان مجلس گفت: «نرخ تورم ۱۲۰ درصد است، ولی دولت می‌گوید ۴۰ درصد.»

شاید تعجب کنید و بگویید مگر می‌شود درباره آمار به این مهمی که پایه و اساس خیلی تصمیم گیری‌ها و برنامه ریزی‌های کلان است، شکاف و اختلافی بزرگ در حد ۸۰ درصد وجود داشته باشد؟

البته نگران نباشید؛ کاری است که شده است.

ریشه اختلاف‌های آماری هم این است که مثلا کسی که از طرف دولت آمار اعلام می‌کند، شخصا هر جنسی بخواهد بخرد، قشنگ همه جای شهر را دور می‌زند و وقتی جنس مدنظر را با قیمت مناسب‌تر پیدا کرد، این طور نیست که زود کارتش را دربیاورد و بکشد، بلکه وارد مذاکره و چانه زنی با فروشنده می‌شود و قیمت را تا جایی که جادارد، کاهش می‌دهد.

از آنجایی که تمام جنس‌ها را این مدلی می‌خرد، پس پول کمتری بابتش می‌پردازد و لذا وقتی قیمت‌های پارسال و امسال را توی ماشین حساب می‌زند، عددی به دست می‌آورد که تورم کمی را نشان می‌دهد.

اما نماینده مجلس این طور نیست. همان اول که با شاسی بلند خودش جلو مغازه توقف می‌کند، فروشنده لبخند ملیحی روی صورتش پدید می‌آید و همان طور که دست هایش را به هم می‌مالد، با خودش می‌گوید: «این از آن مشتری پول‌دارهاست» و بعد هرقدر بتواند، روی قیمت‌ها می‌کشد؛ البته نماینده مجلس هم خیلی چانه می‌زند که کالایی با قیمت کمتر بخرد، ولی فروشنده می‌داند همان طور که ماشین مشتری اش شاسی بلند است، حتما طول رقم موجودی حسابش هم بلند است و لذا حتی هزارتومان هم تخفیف نمی‌دهد.

بعد هم که همین نماینده مجلس ماشین حسابش را برمی دارد تا نرخ تورم را حساب کند، یک عدد خیلی درشت به دست می‌آید.

بهترین راه برای از بین رفتن این اختلاف آماری، این است که نرخ تورم نه حرف دولت باشد، نه حرف نماینده مجلس، بلکه روی عدد وسطش یعنی ۸۰ درصد توافق کنند. به آن امید که دو طرف معامله، خیرش را ببینند.

البته نرخ افزایش درآمد ما مردم عادی خیلی ناچیز است و توی دلمان می‌گوییم کاش همان ۴۰ درصد دولت درست باشد، ولی حیف که آن نرخ تورمی که ما با گوشت و پوست و استخوان و بقیه جوارحمان حس می‌کنیم، حتی از جمع ۴۰ درصد و ۱۲۰ درصد هم بیشتر است!

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->