۱۱۱ نفر از حجاج به دلیل وخامت شرایط جسمی‌ به کشور بازگشتند مقطع کاردانی رشته «فوریت‌های پزشکی» حذف خواهد شد ارتباط گردشگری ایران با مالزی افزایش می‌یابد هشداری برای زمین؛ ۲۳ درصد از مساحت زمین دیگر قابل بهره برداری نیست دستگیری عامل قتل پاکبان مشهدی + عکس خمیردندان‌های غیرمجاز از سوی وزارت بهداشت معرفی شدند (۱۴ تیر ۱۴۰۳) دستگیری سارقان سفری در مشهد نیمی از فوتی‌ها در تصادفات مشهد، عابران پیاده هستند واریز ۳ میلیون تومان به حساب بازنشستگان | متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان به چه معناست؟ (۱۴ تیر ۱۴۰۳) کشف انبار داروهای غیرمجاز توسط پلیس مشهد پشه آئدس به رنگ و بوی تایر بسیار علاقه‌مند است پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (پنجشنبه، ۱۴ تیر ١۴٠٣) | تداوم وزش باد در استان سالاد سزار ۱۰۰ ساله شد | همه چیز در مورد یک سالاد پرطرفدار اهدای اعضای کودک مرگ مغزی در مشهد نجات‌بخش زندگی سه بیمار نیازمند‌به‌عضو شد (۱۴ تیر ۱۴۰۳) گردشگری ایران از دریچه سیاستگذاری دولت چهاردهم؛ باید و نبایدها انفجار شدید در کارخانه تولید جنگ‌افزار آمریکا + فیلم معلمان مدارس غیردولتی تحت پوشش بیمه تکمیلی درمان قرار می‌گیرند مقدمه و بستر توانمندسازی کودکان کار باید فراهم شود | آمار و ارقام دقیقی از کودکان کار در ایران نداریم افزایش نسبی دما طی امروز و فردا در بیشتر نقاط کشور (۱۴ تیر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

سالمندی و مصائب آن

  • کد خبر: ۱۷۴۱۸۳
  • ۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۹
سالمندی و مصائب آن
شناسایی و تأمین نیاز سالمندان و همراهی با آن‌ها جزو حقوق مسلم این قشر از جامعه است.

سمیرا شاهیان | شهرآرانیوز؛ «از فرد سالمند سنی گذشته است. برای همین برخی بزرگ‌تر‌های ما که حالا پا به دوره سالمندی گذاشته‌اند، هر روز با نیاز‌هایی روبه‌رو می‌شوند؛ نیاز‌هایی که به یاری فرد دیگری برای برطرف‌کردنشان احتیاج است. فرض کنید یک روز صبح که پدربزرگ یا مادربزرگی از خواب بیدار می‌شود، ببیند لوله آب خانه‌اش مشکل دارد، مهتابی سوخته است، کولر کار نمی‌کند یا نوبت دکتر باید بگیرد و راهش را نمی‌داند.

همه این اختلال‌های ساده در روند زندگی یک سالمند، اضطراب و نگرانی زیادی در او ایجاد می‌کند؛ بنابراین هرکدام از ما در نقش فرزند، همسایه، همشهری، پزشک، شهردار و... باید به خواسته‌های ضروری این بخش از جمعیت کشورمان بیندیشیم؛ جمعیتی که پیش بینی شده است تا سال ۱۴۲۰ نزدیک ۲۰ میلیون نفر را شامل می‌شود. در ادامه برخی راهکار‌ها را که کمک می‌کند گامی درست برای برآورده‌ساختن نیاز سالمندان برداریم، یادآوری می‌کنیم.

۲ فرزند
برآورد می‌شود در دهه‌های آینده میانگین تعداد فرزندان سالمندان به کمتر از دو فرزند برسد.

۶۵ سال
افراد بیشتر از ۶۵ سال معمولا بیش از ۱۰ ساعت درشبانه‌روز می‌نشینند یا دراز می‌کشند. این کار سلامتی آن‌ها را به‌خطر می‌اندازد.

۸۰۰۰۰ سالمند
اکنون بیش از ۸۰ هزار سالمند مجرد داریم که این آمار در یک دهه آینده بیش از ۱۰ برابر می‌شود.

توجه به سالمندان در خدمات‌شهری

همان‌طور که نیاز‌های شهری توان‌یابان و کودکان را باید در ایجاد امکانات شهری در نظر بگیریم، به محدودیت‌های جسمی‌حرکتی سالمندان هم باید توجه کنیم. بیشتر سالمندان، کُند راه می‌روند، بالارفتن از پله و ایستادن در اتوبوس برایشان دشوار است، ضعف بینایی دارند، از سمعک استفاده می‌کنند و شنوایی کاملی ندارند و مشکلاتی از این دست. به‌کاربستن برخی راهکار‌ها در شهر، رفت‌وآمد را برای آن‌ها آسان می‌کند.

  • خط‌های اتوبوس برای استفاده سالمندان مناسب‌سازی شود. زیرا از حقوق مسلم شهروندی است که همه گروه‌ها بتوانند به‌راحتی از وسایل نقلیه عمومی که اقتصادی هم هست، بهره ببرند.
  • بوستان‌هایی متناسب با وضعیت جسمانی سالمندان ساخته شود تا آن‌ها بتوانند بدون سختی و با امنیت در آن مکان‌ها حضور یابند.
  • در فروشگاه‌های بزرگ چند متصدی را مسئول کمک به سالمندان برای جمع‌کردن کالا‌های مورد نیاز و راه‌بردن چرخ‌دستی تعیین کنیم.
  • همچنین در فروشگاه‌ها تعدادی از صندوق‌ها را ویژه سالمندان و افراد توان‌خواه در نظر بگیریم تا این گروه در صف طولانی نایستند.
  • در فرهنگ راهنمایی‌ورانندگی توجه سواره‌ها را به پیاده‌های سالمند بیشتر جلب کنیم.
  • احترام‌گذاشتن به سالمندان را در فضا‌های شهری فرهنگ‌سازی کنیم. کمک به سالمندان برای عبور از عرض خیابان یا حمل بارشان برای مسافتی، مصداق‌هایی از احترام‌گذاشتن به سالمندان است.
  • به نوجوانان و جوانان آموزش دهیم اگر در قطارشهری و اتوبوس با سالمندی روبه‌رو شدند که ایستاده است، آسوده‌خاطر روی صندلی ننشینند. کمک به سالمندان سبب ایجاد احساس همدلی در بین مردم می‌شود.

تکریم سالمندان

بزرگ‌تر‌های سالمند را نباید انسان‌های بی‌فایده و سر بار بدانیم. آن‌ها جوانان دیروز هستند که کوله‌باری از تجربه دارند. بیشترشان عالم، فرهیخته و جهان‌دیده هستند. از همین رو ضروری است به راهکار‌هایی برای گرامیداشت عملی سالمندان فکر کنیم.

زنانه‌شدن سالمندی

سهم زنان بدون‌همسر در اثر فوت (حدود ۷درصد) چندبرابر بیش از مردان بدون همسر در اثر فوت (حدود ۵/۱ درصد) است. به همین دلیل هم در جمعیت‌شناسی، «زنانه‌شدن سالمندی» مطرح شده است.

تغذیه

سالمندان، به‌ویژه زنان، باید برای تغذیه خود نکاتی را رعایت کنند؛ ازجمله اینکه:

  • روزانه دست‌کم ۱۵۰۰ میلی‌گرم کلسیم از لبنیات و سبزی‌های دارای برگ سبز دریافت کنند.
  • روزانه هشت میلی‌گرم آهن برای بدنشان تأمین کنند. زیرا برای تولید سلول‌های خونی لازم است. منابع سالم آهن شامل غلات صبحانه غنی‌شده، اسفناج و حبوبات است.
  • مصرف چربی اشباع‌شده و چربی ترانس و نمک و قند‌های اضافی را محدود کنند.
  • مقدار کافی فیبر در دستور غذایی خود بگنجانند.

ورزش و سالمندان

  • ورزش روزانه فایده‌های زیادی در بهبود حرکت‌های جسمی و افزایش نشاط سالمندان دارد.
  • حتما پیش از ورزش، ۱۰ دقیقه بدن خود را آماده و گرم کنند.
  • بهتر است پیش از اینکه کامل از ورزش دست بکشند، دست‌کم ۱۰ دقیقه بدنشان را سرد کنند.
  • بیش از اندازه ورزش نکنند. زیرا دچار تنگی نفس، تهوع و سرگیجه می‌شوند. اگر می‌خواهند فعالیت ورزشی‌شان را زیاد کنند، مدت هر حرکتی را کم‌کم با توجه به توانایی‌شان زیاد کنند.
  • خوب‌نشستن و خوب‌ایستادن را در طول تمرینات ورزشی رعایت کنند. زیرا قرارگیری خوب بدن از هر آسیبی جلوگیری و از مفاصل محافظت می‌کند.
  • خوب تنفس‌کردن را یاد بگیرند و هرگز نفسشان را نگه ندارند. هوا را از راه بینی وارد و از راه دهان خارج کنند.

قانون ویژه در نانوایی‌ها

ایستادن در صف نانوایی برای سالمندان کار دشواری است که با توجه به نیاز روزانه به این ماده غذایی، نمی‌شود آن را از برنامه حذف کرد. می‌توان امکانی را فراهم کرد تا سالمندان در صف نایستند و خارج از صف بتوانند نان بخرند. فراهم‌شدن سرویس خرید تلفنی هم پیشنهاد دیگری است که کمک مؤثری به آن‌ها می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->