به گزارش شهرآرانیوز، تلخ است؛ به اندازه جانی که از دست رفت و داغی که هنوز برای یک خانواده تازه است. نیمه تیرماه بود که بانوی جوان همراه همسرش در شهرک رضوی با موتورسیکلت عبور میکردند. خانم جوان با فرزند شش ماهه در آغوش سوار بر موتور شد. مرد جوان به دلیل دید ناکافی، سرعت گیر را ندید و هنگام عبور از سرعت گیر، تعادلش را از دست داد. همسر این مرد همراه با فرزندش از موتور پرت شدند.
حس مادری باعث شد زن جوان فرزندش را کامل در آغوش گیرد و خودش را بین جدول و فرزند قرار دهد تا آسیبی به فرزندش نرسد. در این حادثه مادر مرگ مغزی شد و پس از گذشت چند روز با رضایت خانواده، اعضای بدنش اهدا شد.
طبق نظر کارشناسان امور ترافیکی و شهری، سرعت گیرها با هدف پیشگیری از حوادث رانندگی در نقاطی که احتمال برخورد خودرو با خودرو یا با انسان میرود، نصب و ایجاد میشود. با این حال، در برخی موارد به علتهایی مانند دید ناکافی رانندگان، نبود علائم هشداردهنده وجود سرعت کاه، ارتفاع نامناسب و جانمایی غیراصولی گلایههای شهروندان را به ستون حرف مردم کشانده است.
ایزدلو یکی از شهروندان مشهدی است که از نصب این سرعت گیرها گلایه دارد. او در تماس با تحریریه صدای مردم، گلایه اش از سرعت گیرها را این گونه مطرح میکند: سرعت گیرهای آسفالتی کوچهها مثل یک ساندویچ پیچیده شده و گرد است. داخل کوچه ما در محدوده شهرک شهیدرجایی به دلیل اینکه چند مدرسه وجود دارد، سرعت گیر آسفالتی جانمایی شده، اما رنگش از بین رفته و خیلی گرد است. ما ساکن اینجاییم و میدانیم که اینجا سرعت گیر قرار دارد، اما کسی که خبر ندارد، اگر شب بخواهد رفت وآمد کند، محال است که این سرعت گیرها را ببیند.
این شهروند مشهدی در ادامه بیان میکند: چرا باید سرعت گیرهای آسفالتی و گرد در کوچهها نصب شود؟ بیشتر از آنکه باعث کاهش سرعت شود، تصادف ایجاد میکند. ارتفاع بعضی از این سرعت گیرها آن قدر است که حتی اگر با دنده یک ماشین از روی آن عبور کنیم، باز هم خودرو آسیب میبیند.
غفوریان شهروند دیگری است که گلایه اش از استانداردنبودن برخی سرعت گیرها را با ارسال پیامک این طور بیان کرده است: پسرم سرطان دارد. مدتی پیش و به تشخیص دکتر عمل جراحی کرد و بخیه زیادی خورد. در مسیر بازگشت از بیمارستان، وقتی سوار بر خودرو از روی سرعت گیرهای آسفالتی بولوار نماز عبور میکردیم، آه و ناله پسرم بلند شد. سرعت گیر که نیست، یک تپه صعب العبور است!
اما بخش عمده پیامهای مردمی به نبود رنگ یا علائم هشداردهنده اطراف جانمایی سرعت گیرها گره خورده است. شهروندان معتقدند که نبود علائم هشداردهنده سبب خواهد شد که اگر راننده با خیابان دارای سرعت کاه آشنایی کافی نداشته باشد، یک باره به آن میرسد و با یک سکوی پرشی به آسمان پرتاب میشود.
برای پیگیری این مطالبه شهروندان به سراغ سرپرست معاونت فنی و اجرایی سازمان ترافیک شهرداری مشهد میرویم. مهدی مکرم میگوید: به منظور اصلاح معایب سرعت گیرها، پارسال نامهای به شهرداریهای مناطق مشهد ارسال شد و در این نامه موضوع رفع معایب سرعت گیرها و سرعت کاهها مورد تأکید قرار گرفت. درباره اینکه شهرداران مناطق چقدر همراهی کرده اند، مکرم این گونه توضیح میدهد: همراهی شهرداران مناطق دراین باره درخورتوجه بود و در این ارتباط اقدامات لازم در دستورکارشان قرار گرفت.
سرپرست معاونت فنی و اجرایی سازمان ترافیک شهرداری مشهد به ارزیابی اقدامات شهرداریها نیز اشاره میکند و میگوید: شهرداریها گزارشی از روند اجرایی و نیز اقدامات انجام شده یا در دست اجرا ارائه دادند.
مکرم درباره درصد پیشرفتی که شهرداریهای مناطق در اجرای کار داشته اند، بدون ذکر عدد و رقم، این طور توضیح میدهد: عملیات اصلاح به صورت دورهای انجام میشود؛ بنابراین درصد قابل قبولی از اصلاحات در هر دوره توسط مناطق و حوزه اجرایی سازمان ترافیک انجام میشود.
او درباره زمان پایان اصلاحات سرعت گیرهای مشهد میگوید: عملیات تعمیر و نگهداری در دستورکار مداوم شهرداری قرار دارد و به صورت سالانه اجرا میشود.
سرپرست معاونت فنی و اجرایی سازمان ترافیک شهرداری در ادامه به نکتهای درباره سرعت گیرها اشاره میکند؛ اینکه سرعت گیرهای آسفالتی با ارتفاع نامناسب، مورد تأیید سازمان ترافیک نیست؛ بنابراین یکی از اصلاحاتی که از مناطق شهرداری مشهد خواسته شده، درباره همین موارد است.
موضوع دیگری که سرپرست معاونت فنی و اجرایی سازمان ترافیک شهرداری مشهد اشاره میکند، تفاوت سرعت گیر و سرعت کاه است. او میگوید: معمولا سرعت کاهها در خیابانها و معابر اصلی اجرایی میشود، اما سرعت گیرها در معابر فرعی است.
او در ادامه ضمن تأکید بر اجرای استانداردهای لازم در اجرای سرعت کاههای خیابان ها، بیان میکند: هدف از ایجاد سرعت کاه، کاهش سرعت وسایل نقلیه است. درباره سرعت گیرها باید به این نکته اشاره کرد که تأکید شهرداری مشهد بر استفاده از سرعت گیرهای پلاستیکی است که از نظر ارتفاع وضعیت مناسب تری دارد.