آغاز عملیات گسترده پاکسازی مبادی ورودی مشهد از ۲۸ مردادماه تا پایان دهه آخر صفر نگاهی به زندگی کریم طاهرزاده بهزاد طراح ماندگارترین بنا‌های عصر پهلوی اول در مشهد | خدمت شش‌ساله آقای معمار خدمت رسانی ۵۸۰۰ پاکبان مشهدی در روز‌های پایانی ماه صفر آمادگی آموزش و پرورش خراسان رضوی برای اسکان ۱۷۲ هزار نفر در دهه آخر صفر ۱۴۰۴ فرهمندی: در دوره ششم مدیریت شهری، نگاه ویژه‌ای به توسعه شهر و اجرای پروژه‌ها داشتیم محمدیان‌یزدی: اتصال بولوار امام‌خمینی(ره) به بولوار نماز مشکل ارتباطات محور شمالی‌جنوبی را حل می‌کند استاندار خراسان رضوی: پروژه اتصال بولوار امام‌خمینی(ره) به بولوار نماز، گره ترافیکی بزرگی را در منطقه باز می‌کند + فیلم شهردار مشهد مقدس: نباید اجازه دهیم مشهد از نظر زیست‌محیطی به تهران دوم تبدیل شود + فیلم رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: کمبود منابع، مانع کار ما نشده است کیفیت هوای مشهد همچنان در شرایط «قابل قبول» (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) مدیر کل امور مالیاتی خراسان رضوی خبر داد: پرداخت حدود ۸۳۰ میلیارد ریال عوارض آلایندگی به شهرداری ها، فرمانداری‌ها و دهیاری‌های استان مترو و اتوبوس در مشهد طی ۳ روز پایانی ماه صفر ۱۴۰۴ رایگان شد آماده‌باش اورژانس مشهد در دهه آخر صفر ۱۴۰۴ | استقرار ۳ هزار تکنسین فوریت‌های پزشکی پیرامون حرم امام‌رضا(ع) بهره‌برداری از پروژه اتصال بولوار امام‌خمینی(ره) به بولوار نماز در مشهد (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) شهردار مشهد مقدس: ۹ هزار جای‌پارک و ۵۱ مکان اسکان موقت آماده خدمت‌رسانی به زائران دهه پایانی صفر | ما در حوزه قطارشهری، با کمبود واگن مواجه هستیم پروژه اتصال بولوار امام‌خمینی(ره) به بولوار نماز مشهد، فردا (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) به بهره‌برداری می‌رسد تسهیل دسترسی زائران و شهروندان به خدمات شهری در مشهد با به‌روزرسانی لایه‌های مکانی نقشه مشهد محدودیت‌های ترافیکی ایام شهادت امام‌رضا(ع) در مشهد از پنجشنبه (۳۰ مرداد ۱۴۰۴) اعمال خواهد شد مشهد؛ اولِ عشق است آخرِ صفر
سرخط خبرها

قطار مشکلات در انبار «راه‌آهن»

  • کد خبر: ۱۷۷۰۷
  • ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۴
قطار مشکلات در انبار «راه‌آهن»
اهالی خیابان وحدت ۲ از مزاحمت‌های انبار بزرگ «راه‌آهن» گله دارند
لیلی رحمانی - ساکنان قدیمی بولوار وحدت، به ویژه وحدت ۲، هنوز خاطره زمین‌های ورزشی این محدوده و حضور فوتبالیست‌هایی را به یاد دارند که بعد‌ها افراد معروف و سرشناسی شدند؛ برای همین است که وقتی می‌خواهند درباره وضعیت کنونی این زمین‌ها که حالا به انباری متعلق به اداره کل راه آهن خراسان رضوی تبدیل شده است، حرف بزنند می‌گویند:‌خداداد عزیزی در زمین‌های اینجا فوتبالیست شد. حالا ۱۰ سالی است زمین‌های خاکی از بین رفته و جای آن‌ها را همین انباری بزرگ گرفته است، انباری که در حقیقت فضای بازی است که دور آن دیوار کشیده شده است. اهالی می‌گویند اینکه زمین‌های ورزشی می‌توانست امروز فضای ورزشی مهم یا دست کم فضای سبز با طراوتی باشد به کنار، امروز این انبار مزاحمت زیادی برای ساکنان به وجود آورده است، موضوعی که بار‌ها و بار‌ها به وسیله ساکنان این خیابان به روزنامه شهرآرا پیامک شده است و خواسته اند مسئولان برای کم شدن این مزاحمت‌ها فکری کنند.

«از وقتی که این اراضی در اختیار راه آهن قرار گرفت، هرروز شاهد مشکلات و ماجرا‌هایی هستیم، از آلودگی‌های صوتی گرفته تا تجمع کارتن خواب‌ها و ترافیکی که گاه به دلیل حضور ماشین‌های سنگین راه آهن خیلی شدید می‌شود.» یکی از ساکنان محل با بیان این مطلب می‌گوید: این موضوع را بار‌ها و بار‌ها پیگیری کردیم و حتی برخی از ادارت و سازمان‌های مختلف هم برای رفع آن کوشیده اند، اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده ایم. با این حال درخواست ها، استشهادیه‌ها و عکس‌های لازم از این مزاحمت‌ها را آماده کرده ایم تا دادخواهی مان مستند باشد.

بوی نامطبوعی که بعضی شب‌ها در محل می‌پیچد
از روی پشت بام یکی از خانه‌ها انبار راه آهن را تماشا می‌کنیم، انباری که بیشتر به گورستان کوپه‌های فرسوده شبیه است. یک کامیون از آن خارج می‌شود. یک جرثقیل بزرگ هم درست داخل زمین در حال جابه جایی کیسه‌های بزرگ سفید رنگی است که هیچ یک از اهالی نمی‌دانند محتویات آن چیست. همسایه‌ها ادعا می‌کنند بعضی از شب‌ها بو‌های عجیبی (شبیه به بوی سرکه) را از همین محتویات استشمام می‌کنند. می‌گویند: این بوی زننده بعضی از شب‎‌ها سرتاسر محله را پر می‌کند.

سروصدای خودرو‌های سنگین در نیمه‌های شب
«خودرو‌های سنگین زیادی در اینجا بارگیری می‌کنند و معلوم نیست بارشان را به کجا می‌برند، اما این رفت و آمد‌ها سروصدای زیادی ایجاد می‌کند. این باعث شده است اینجا به پاتوقی برای رانندگان ماشین‌های سنگین تبدیل شود. راننده‌های خودرو‌های سنگین دیگر نیز اینجا را می‌شناسند و اینجا اتراق می‌کنند.»
یکی از اهالی با بیان این مطلب ادامه می‌دهد: شب‌ها سروصدای ناشی از رفت و آمد این خودرو‌ها در محل می‌پیچد و آسایش را از اهالی می‌گیرد.

حضور کارتن خواب‌ها در محدوده انبار
تا چشم کار می‌کند زمین‌های خالی دیده می‌شود. یک ساختمان که به ساختمان نگهبانی شبیه است در وسط زمین ساخته شده و به غیر از کیسه‌های سفید رنگ و جرثقیل، چند کوپه قطار فرسوده هم وجود دارد که درست نزدیک دیوار مجموعه جا خوش کرده است. قاسمی که در ساختمان چند طبقه روبه روی زمین زندگی می‌کند می‌گوید: مدت زیادی نیست که کوپه‌ها را اینجا آورده اند. از گذشته کارتن خواب‌ها درست کنار دیوار این زمین و پشت شمشاد‌ها پنهان می‌شدند و حالا به احتمال زیاد داخل کوپه‌های فرسوده هم حضور دارند.
او ادامه می‌دهد بار‌ها شاهد رفت و آمد کارتن خواب‌ها در اینجا بوده ایم، کسانی که در بسیاری موارد رفتارشان خارج از عرف است و باعث ایجاد احساس خطر در بین اهالی می‌شود. به گفته او این اطراف هیچ دوربینی هم برای کنترل این قبیل اتفاقات وجود ندارد و این مسئله به یکی از معضلات منطقه تبدیل شده است.

۲۸ روز آلودگی در سال!
ساکنان وحدت ۲ معتقدند با توجه به اینکه محدوده وحدت در یکی از نقاط شلوغ و پرترافیک شهر قرار دارد، وجود این انبار به آشفتگی، شلوغی و آلودگی هوا دامن می‌زند. یکی از اهالی دراین باره به گزارش کیفیت هوای شهر مشهد در بهار ۹۸ (که مرکز پالایش آلاینده‌های زیست محیطی آن را منتشر کرده است) اشاره می‌کند و می‌گوید:‌شنیده‌ایم بر اساس این گزارش ایستگاه وحدت با داشتن ۲۸ روز آلوده در سال، بیشترین تعداد روز‌های آلوده را در بین دیگرمناطق شهری دارد. برای همین است که اهالی این محدوده فکر می‌کنند با حذف رفت وآمد ماشین‌های سنگین و متوقف شدن فعالیت‌های انبار، وضعیت زیست محیطی این محدوده خیلی بهتر می‌شود. یکی از اهالی هم به آتش سوزی‌های گاه به گاه در این فضا اشاره و بیان می‌کند: چند سال پیش آتش سوزی‌ای در این انبار اتفاق افتاد و نگهبان حتی آتش نشان‌ها را به داخل راه نمی‌داد و می‌گفت اجازه ندارد کسی را به داخل راه بدهد. بالاخره با پیگیری اهالی، تماس با نیروی انتظامی و تذکر به نگهبان، بعد از یک ساعت آتش نشانی به محل وارد شد و آتش را خاموش کرد.

پیگیری اهالی برای انتقال انبار
درحی یکی دیگر از اهالی محل است که مدت هاست این مسئله را پیگیری می‌کند. او معتقد است آلودگی صوتی و گردوغبار ناشی از روشن و فعال بودن قطار‌های دیزلی در طول شب بسیار زیاد و تحمل ناپذیر است. او می‌گوید: بر اساس قوانین شهرداری و اداره محیط زیست، این گونه فعالیت‌ها در داخل شهر ممنوع است، اما فعالیت‌های مربوط به این فضا چندسالی است موجب آزار و اذیت شهروندان شده است، بنابراین این انبار باید به محل دیگری منتقل شود.
درحی به همراه دیگر همسایه هایش قصد دارد با پیگیری مسئله، فعالیت‌های این انبار را در لیست سیاه آلاینده‌های زیست محیطی شهر بگنجاند.

فعالیت‌ها در این انبار مخل آسایش کسی نیست
وقتی به سراغ مدیر روابط عمومی اداره کل راه آهن خراسان رضوی می‌رویم، جواد معراجی فر همه صحبت‌های اهالی درباره مزاحمت‌های ناشی از فعالیت انبار را تکذیب می‌کند و می‌گوید قبول ندارد که این فعالیت‌ها باعث ایجاد آلودگی‌های زیست محیطی و آلودگی صوتی می‌شود. معراجی فر در این باره می‌گوید: ادوات و آهن آلات انبارشده در این محل نمی‌تواند مخل آسایش کسی باشد. ضمن آنکه فاصله بین این زمین تا منازل مسکونی زیاد است و از طرفی هیچ فعالیتی در ساعات شب انجام نمی‌شود. به گفته او اقلام موجود در این فضا آن قدر نیست که نیازمند جابه جایی و در نتیجه تولید سرو صدا باشد، این اقلام انبار شده اند و این زمین‌ها نیز حصار دارند که خود این موضوع فرض حضور کارتن خواب‌ها را نیز رد می‌کند. کسی اجازه ورود به این محل را ندارد و برتمام فضا نیز به وسیله اجرای مانیتورینگ توسط پلیس راه آهن نظارت می‌شود.
در پایان با توجه به صحبت‌های متناقض اهالی و مدیر روابط عمومی اداره کل‌راه آهن خراسان رضوی مقرر می‌شود در اولین فرصت به همراه مسئولان راه آهن بازدیدی از این فضا داشته باشیم که به محض انجام بازدید نتیجه آن را اعلام می‌کنیم.

با «راه آهن» مکاتبه می‌کنیم
وقتی موضوع را با شهرداری منطقه ۵ در میان می‌گذاریم، شهردار منطقه و رئیس اداره ناحیه مربوط به محدوده «وحدت» از محل بازدید و وضعیت را بررسی می‌کند. بعد از آن حسین عبدا... زاده، شهردار این منطقه، می‌گوید: تصمیم گرفتیم درباره بهتر شدن وضعیت این محدوده و کم شدن نارضایتی مردم، با اداره کل راه آهن خراسان رضوی مکاتبه کنیم و پیشنهاد‌هایی بدهیم.
به گفته عبدا...  زاده باز شدن در ورودی از بخشی دیگر که فاصله بیشتری با بافت مسکونی داشته باشد یکی از پیشنهاد‌های ما خواهد بود. همچنین پیشنهاد می‌دهیم ساعت کار خودرو‌های سنگین نیز عوض شود تا فعالیت آن‌ها در نیمه شب و روز‌های تعطیل مزاحمتی برای ساکنان ایجاد نکند.

نیاز باشد پیگیری می‌کنیم
رئیس محیط زیست و سلامت و ایمنی شهرداری مشهد نیز با بیان اینکه هر مسئله‌ای را که به نوعی برای محیط زیست آلاینده محسوب شود پیگیری می‌کنیم، دراین باره می‌گوید: تاکنون مواردی، چون آتش سوزی‌ها در این فضا گزارش شده است که پیگیری کرده ایم.
به گفته محمد پذیرا فضای انبار راه آهن به شکلی نیست که بتواند باعث آلودگی خیابان وحدت شود، اما اگر مورد خاصی باشد و اهالی از آن گله داشته باشند، موضوع به شکلی جدی تری پیگیری خواهد شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->