۳ ویژه برنامه در پنج شب پایانی ماه صفر در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود یک کاسه نبات زعفرانی به یاد «شهید مصطفی چمران» هم‌زمان با سالروز پایان یافتن محاصره پاوه | نور خورشید پس از گرگ‌ومیش پاوه عوامل هلاکت مردم در گفتار اخلاقی امام حسن مجتبی (ع) مظلومیت و غربت امام حسن (ع) در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد | جلوه کرامت در نهایت غربت درخواست اختصاص اعتبار ویژه از وزیر کشور برای ستاد خدمات زائر در دهه پایانی صفر برپایی بیش از ۷۰۰ موکب برای دهه پایانی صفر در خراسان رضوی | ۵۷۵ موکب در مشهد فعال می‌شوند مشهد میزبان بزرگ‌ترین اجتماع مذهبی ایرانیان در دهه پایانی ماه صفر | تشرف بیش از ۷ میلیون زائر به حرم مطهر امام رضا(ع) + فیلم هزار کاروان پیاده در مسیر مشهدالرضا (ع) برنامه‌ریزی برای خدمات‌رسانی به زائران دهه آخر ماه صفر در خراسان رضوی استقرار ۱۵۰ موکب مردمی در ۵ محور اصلی اطراف حرم امام‌رضا(ع) طی دهه آخر صفر ۱۴۰۴ راز ماندگاری حال خوش عبادت راهکارهای عملی افزایش حضور قلب در نماز | چگونه در نماز حضور قلب داشته باشیم؟ از فلکه آب تا «الرمادیه ۲» | ناگفته‌های مترجم مشهدی صلیب سرخ در اردوگاه اسرای ایرانی آغاز فعالیت حوزه علمیه خراسان رضوی در دهه پایانی ماه صفر ۱۴۰۴ مشهد؛ میزبان همایش «هوش مصنوعی و اعتاب مقدسه» برپایی بزرگ‌ترین موکب آستان قدس رضوی برای خدمت به زائران امام رضا (ع) در دهه پایانی ماه صفر ۱۴۰۴ اجرای برنامه فرهنگی در میدان شهدا و چهارراه دانش مشهد در دهه آخر صفر ۱۴۰۴ تاریخ شهادت امام حسن مجتبی (ع) هفتم یا ۲۸ ماه صفر است؟
سرخط خبرها

... و پس از عاشورا

  • کد خبر: ۱۷۷۶۷۲
  • ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۶
... و پس از عاشورا
نویسندگان و اندیشمندان زیادی درباره قیام امام حسین (ع) و درس آموزی آن سخن گفته اند که از آن جمله آنتوان بارا، نویسنده مسیحی است.

عبدا... در سکانس پایانی «روز واقعه» می‌گوید: «همه حجت مسلمانی من حسین است.» و این یعنی نگاه به آینده و نگاه به فردای عاشورا و اینکه اگر بناست متر و معیاری برای مسلمانی در نظر بگیریم، حسین (ع) معیار این مسیر است و داشتن چراغ برای گم نکردن راه. این تعبیر قادر تهماسبی در آن شعر معروفش که «کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود»، نیز همین هدف را دنبال می‌کند که ماندن و متوقف شدن در خود عاشورا کاملا با فلسفه عاشورا و راه و هدف امام حسین (ع) در تضاد است. اهمیت موضوع زمانی بیشتر روشن می‌شود که می‌بینیم دیگران با دین و مسلکی دیگر هم به این حادثه نظر داشته اند.

در این خصوص کتاب‌های زیادی نوشته شده است که از جمله آن‌ها کتاب «پیام‌های عاشورا و امام حسین (ع) از نگاه بیگانگان» است. شاید این جمله عبدالرحمن شرقاوی، نویسنده مصری از همین کتاب که می‌گوید: «حسین (ع) شهید راه دین و آزادگی است. نه تنها شیعه باید به نام حسین ببالد بلکه تمام آزاد مردان دنیا باید به این نام شریف افتخار کنند»، گویای این است که عاشورا تأثیر خود را گذاشته است و انسانیت الگوی روشنی برای مبارزه با ظلم پیش چشم دارد.

نویسندگان و اندیشمندان زیادی درباره قیام امام حسین (ع) و درس آموزی آن سخن گفته اند که از آن جمله آنتوان بارا، نویسنده مسیحی است که می‌گوید: «هیچ حماسه انسانی، چه در گذشته و چه در حال، به اندازه حماسه شهادت طلبانه کربلا موجب همدردی و درس آموزی نشده است. انقلابی بود در حد بزرگ‌ترین حادثه درونی امت اسلام که وجود آن نقطه عطف مؤثری در مسیر اندیشه اسلامی به حساب می‌آید... بی گمان زلزله‌ای بود و چه زلزله ای، تمامی ارکان امت اسلامی را لرزاند. چشم‌ها را باز کرد و دل‌ها را متوجه سیطره گناه و شرارت ناشی از زورمداری و آمادگی دست پروردگان ستم بر کشت نهال فساد در سرزمین دل‌ها نمود» (امام حسین (ع) در اندیشه مسیحیت).

تاریخ پس از عاشورا، گواه روشنی بود برای آن‌هایی که در مسیر اشتباهی افتاده بودند. از فردای عاشورا دیگر حجت تمام شده بود و راستی از ناراستی پیدا بود و امام حسین (ع) از همان آغاز آگاه بود بر آفتابی شدن این حد از انحراف...

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->