یک رسانه صهیونیستی: سنگ اندازی نتانیاهو مانع رسیدن به آتش بس شد رهبر معظم انقلاب: همه باید از خدمتگزاران کشور بویژه رئیس جمهور پرتلاش حمایت کنند | ملت ایران در برابر خواسته اهانت آمیز آمریکا برای گوش به فرمانی، با قدرت می‌ایستد فرمانده نیروی هوایی ارتش به پایگاه هوایی برادران شهید دل حامد رفت کشته شدن ۴۷ جنگجوی طالبان افغان در مرز پاکستان نخست‌وزیر کانادا در روز استقلال اوکراین به کی‌یف رفت مهاجرانی: رفع فیلتر برخی سکوها در دست پیگیری است عراقچی: توهم اعتماد به «توافق ابراهیم» زیان بزرگ برای امت اسلامی است ویدئو | بازدید رئیس مجلس شورای اسلامی از طرح‌های عمرانی توسعه حرم مطهر رضوی اسرائیل استفاده از موشک دارای کلاهک خوشه‌ای علیه یمن را بررسی می‌کند سپاه در بیانیه‌ای به مناسبت هفته دولت: پیوند با دولت ضامن تحقق ایران قوی است هفته دولت با شعار «۱۲ماه تلاش، ۱۲ روز دفاع» آغاز شد آمریکا فروش ۳۵۵۰ موشک کروز ERAM هواپایه به اوکراین را تأیید کرد نظارت مستقیم کیم جونگ اون بر شلیک موشک‌های ضد هوایی جدید کره‌شمالی ۳۵ تن در نیجریه کشته شدند (یکم شهریور ۱۴۰۴) عون: درباره ایجاد منطقه حائل در جنوب لبنان اطلاعی نداریم تلفات نظامیان اسرائیلی در نوار غزه به ۸۹۹ تن رسید شهادت ۴۱ فلسطینی در حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه (یکم شهریور ۱۴۰۴) اولیانوف: کشور‌های اروپایی حق راه‌اندازی اسنپ‌بک را ندارند وزیران خارجه روسیه و جمهوری آذربایجان پس از تنش‌های اخیر گفت‌و‌گو کردند شهادت یک خبرنگار دیگر در غزه (یکم شهریور ۱۴۰۴) تظاهرات ضد جنگ غزه در تل‌آویو برگزار شد نامه همسر اردوغان به همسر ترامپ | برای غزه هم مثل اوکراین دل بسوزانید چرب‌زبانی علی اف برای ترامپ ادامه دارد | ترامپ واقعاً شایسته جایزه صلح نوبل است یک نظامی صهیونیست در خان‌یونس به هلاکت رسید (یکم شهریور ۱۴۰۴) آیا رژیم صهیونیستی به عراق حمله می‌کند؟ | هشدار دبیرکل جنبش النجباء عراق در خصوص دخالت نظامی اسرائیل ولایتی: قفقاز همواره حاشیه امنیتی ایران بوده است سردرگمی و وحشت اسرائیل از جدیدترین موشک شلیک شده مقاومت یمن
سرخط خبرها

تاکید وزیر صمت به نزدیک‌شدن فاصله فناوری و نوآوری در خودرو‌های برقی

  • کد خبر: ۱۸۰۳۰۲
  • ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۰
تاکید وزیر صمت به نزدیک‌شدن فاصله فناوری و نوآوری در خودرو‌های برقی
وزیر صمت گفت: ظرفیت و دانش کشور در این زمینه، ذی‌قیمت است. در یک پیچ تاریخی هستیم. اگر ما سال‌ها تلاش کنیم و با توجه به اینکه دنیا نیز در تلاش است، نزدیک کردن فاصله فناوری به نوآوری در موضوع خودرو‌های بنزینی در مقایسه با خودرو‌های برقی زمان بسیار بیشتری از ما خواهد گرفت.

به گزارش شهرآرانیوز، عباس علی‌آبادی اظهار کرد: چالشی که در دنیا تاکنون وجود داشته و موضوع جایگزینی خودرو‌های برقی به جای خودرو‌های بنزینی را به تعویق انداخته، بحث ذخیره انرژی است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن یادآوری اینکه اولین خودرو‌های تاریخ برقی بودند؛ گفت: در دهه ۳۰ میلادی، کمپانی فورد بیش از ۳۰ هزار خودرو برقی تولید کرد، اما آن زمان باتری‌های اسیدی مورد استفاده قرار می‌گرفت که سنگین بوده و مشکلاتی را به همراه داشتند؛ بنابراین به مرور خودرو‌های بنزینی و مصرف‌کننده سوخت‌های فسیلی جایگزین شد؛ اما اکنون دنیا به جایی رسیده که برای کنترل شدت انرژی، راهکار اساسی برقی شدن خودرو‌ها را در پیش گرفته است. البته ممکن است در بحث ذخیره‌سازی انرژی به یک راهکار ثابت و دائمی نرسیده باشند. به طور مثال باتری‌های لیتیمی یا حتی اقتصاد هیدروژنی (استفاده از ذخیره‌ساز‌های هیدروژنی) مطرح یا بحث هیبرید در میان باشد.

وی با بیان اینکه ما به درک مناسبی از این موضوع رسیده‌ایم و در حال حاضر چند نمونه خودروی برقی تولید داخل و مهم‌تر از آن، طراحی داخل داریم، اظهار کرد: این نشان می‌دهد که ظرفیت و دانش کشور در این زمینه، ذی‌قیمت است. در یک پیچ تاریخی هستیم. اگر ما سال‌ها تلاش کنیم و با توجه به اینکه دنیا نیز در تلاش است، نزدیک کردن فاصله فناوری به نوآوری در موضوع خودرو‌های بنزینی در مقایسه با خودرو‌های برقی زمان بسیار بیشتری از ما خواهد گرفت.

مقام عالی وزارت صمت خاطرنشان کرد: ما در بخش خودرو‌های برقی به نسبت خودرو‌های با سوخت فسیلی، فاصله کمتری داریم (البته اگر اجازه ندهیم که این فاصله زیاد شود)؛ بایستی هر چه زودتر وارد توسعه حوزه خودرو‌های برقی شویم؛ اگر بنا باشد که تنها این دانش در دانشگاه‌ها تدریس شود، بی‌فایده است؛ اما اگر به سمت صنعت حرکت کند، توسعه فناوری شکل می‌گیرد. ضمن اینکه بایستی بازار آن ایجاد شود تا از دنیا فاصله بگیریم.

خودرو‌های برقی؛ راندمان بالاتر با قابلیت فرآیند برگشت انرژی

علی‌آبادی متذکر شد: از سوی دیگر ما در خودرو‌های برقی، فرایند برگشت انرژی را نیز خواهیم داشت؛ به طور مثال اگر با یک خودرو‌های بنزینی از شیبی بالا رویم، باک بنزین خالی خواهد شد و برگشتی نخواهد داشت، اما در خودرو‌های برقی، در بازگشت از شیب، طبق قوانین فیزیکی (برگشت به نقطه اول، با توجه به رخداد فرآیند بازگشت‌پذیر)، مقدار زیادی از برق مورد نیاز مجدد تولید و ذخیره می‌شود، بنابراین این خودرو‌ها بسیار اقتصادی‌تر هستند؛ ضمن اینکه می‌توان از این سوخت‌ها (بنزین و گازوئیل) در نیروگاه‌ها بهره گرفت و راندمان بالاتری داشت.

وزیر صمت ادامه داد: کاهش مصرف سوخت، بهبود راندمان، تاثیرات زیست محیطی و... همه و همه به ما می‌گوید که با توجه به توسعه فناوری و توجه به اینکه امکان برقی‌سازی خودرو‌ها به لحاظ دانش و حتی تولید باتری‌ها در داخل کشور وجود دارد، بهتر است که بهره کافی را از این ظرفیت ببریم.

وی تاکید کرد: این سیاست در وزارت صمت در دستور کار قرار گرفته و امیدوار هستیم که موفق باشیم؛ البته موفقیت در این بخش نیز نیازمند اراده همگانی است. همه مردم و آحاد جامعه، مجلس و دولت نیز باید در این راستا کمک کنند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->