مشترکان برق خانگی خراسان رضوی ۲۷ میلیارد ریال پاداش گرفتند افزایش ۴۰ درصدی صادرات به افغانستان در ۲ ماه نخست سال ۱۴۰۳ طرح «از مزرعه تا سفره» با هدف تامین کالا‌های پر مصرف مردم در مشهد اجرا می‌شود قیمت موبایل یک روز پیش از انتخابات به چقدر رسید؟ (۱۴ تیر ۱۴۰۳) طلا و سکه در مشهد چند؟ (۱۴ تیر ۱۴۰۳) قیمت امروز طلا، سکه، دلار، ارز دیجیتال (۱۴ تیر ۱۴۰۳) | دلار در کانال ۶۰ هزار تومان یک روز قبل از انتخابات برخورد با مشاوران املاک قانون‌گریز در مشهد (۱۴ تیر ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) | تویوتا لوین ۳.۳ میلیارد تومان تعیین سقف اجاره‌بهای مسکن به کمک مستأجران آمد قیمت امروز خودرو‌های ایرانی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) طلای جهانی خیز برداشت (۱۴ تیر ۱۴۰۳) سقف اجاره بها در مشهد؛ ۲۵ درصد | میزان افزایش قانونی اجاره بها در مشهد معادل ۷۰ درصد تورم خرداد خراسان رضوی است گزارشی از نمایشگاه تخصصی معدن و زمین شناسی در مشهد ایران خودرو تعدادی از خودرو‌های خود را به روش مزایده به فروش می‌رساند + جزئیات متوسط قیمت مسکن در تهران اعلام شد میوه را امروز گرانتر از این قیمت‌ها نخرید (۱۴ تیر ۱۴۰۳) ماجرای حذف متقاضیان مسکن ملی چه بود؟ هفته آینده، آخرین مهلت انتخاب خودرو‌های وارداتی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) جریمه شرکت مشهدی به‌علت اجرا‌نکردن تعهدات ارزی اظهارنظر‌های بورسی جلیلی و پزشکیان در آخرین مناظره چه بود؟ دولت سیزدهم ساخت بیش‌از ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در خراسان‌رضوی را عملیاتی کرد قیمت گوشت مرغ در بازار مشهد کاهشی است (۱۳ تیر ۱۴۰۳) بورس، سبزپوش به استقبال انتخابات رفت | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۳ تیر ۱۴۰۳) طلا و سکه در مشهد ارزان شد (۱۳ تیر ۱۴۰۳) | کاهش ۷۰۰ هزار تومانی سکه امامی با مبلغ ۷ تا ۱۰ میلیون تومان، از کدام موبایل‌ها می‌توان خرید؟ (۱۳ تیر ۱۴۰۳) آیین‌نامه جدید آرامستان‌های کشور ابلاغ شد | تغییر در نحوه حمل متوفی و صدور گواهی فوت
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

آیا افزایش حقوق و دستمزد کارگری محقق می‌شود؟

  • کد خبر: ۱۸۱۹۹۲
  • ۰۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۶
آیا افزایش حقوق و دستمزد کارگری محقق می‌شود؟
اگرچه که شتاب رشد تورم سرعت کمتری گرفته است، اما افزایش قیمت برخی اقلام غذایی تحت تاثیر حذف ارز ترجیحی سرعت بیشتری به خود گرفته است که تاثیر مستقیمی در معیشت جامعه کارگری دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، در مردادماه و درحالی‌که شاخص تورم مصرف‌کننده ۲.۴ درصد رشد کرده بود، افزایش شاخص گروه خوراکی‌ها به ۲.۶ درصد رسیده است. این میزان رشد در مقایسه با تورم ۱.۲ درصد خوراکی‌ها در تیرماه، از شتاب قابل‌توجه تورم این گروه حکایت دارد که فشار مضاعفی به سبد معیشت کارگری وارد می‌کند.
بر اساس درخواست جامعه کارگری مبنی بر افزایش دوباره حقوق و دستمزد و متناسب با تورم موجود در بازار، برگزاری جلسه شورای عالی کار در اواخر شهریور قوت گرفت.

اگرچه که شتاب رشد تورم نسبت به قبل سرعت کمتری گرفته است، اما افزایش قیمت برخی اقلام غذایی تحت تاثیر حذف ارز ترجیحی سرعت بیشتری به خود گرفت. مسلما افزایش قیمت هزینه‌ها رابطه مستقیمی با معیشت کارگری دارد و تجدید نظر در حقوق و دستمزد متناسب تورم موجود را می‌طلبد.



وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در باره افزایش حقوق و دستمزد‌ها گفته است: درصورتی‌که دستمزد کارمندان دوباره افزایش یابد، درباره بررسی مجدد دستمزد کارگران تشکیل جلسه می‌دهیم؛ اما عدد و رقمی که به‌عنوان دستمزد تعیین شده برای حداقل‌بگیرهاست و کارگران می‌توانند از قدرت چانه‌زنی استفاده کرده و حقوق بیشتری دریافت کنند. اگرچه این توصیه وزیر کار در یک اقتصاد سامان‌یافته و رقابتی درست است؛ اما در اقتصاد ایران بنا به وضعیت ویژه‌ای که حضور دولت در همه ابعاد را توجیه کرده است، وقتی کارفرما قادر به چانه‌زنی در محیط رقابتی نباشد، طبیعتا مهلتی هم برای چانه‌زنی بر سر دستمزد نمی‌دهد و به دلیل نبود امنیت شغلی برای کارگران، عملا هرگونه چانه‌زنی به زیان آن‌ها تمام خواهد شد.



نماینده عالی کارگران در شورای کار در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز در این باره تصریح کرد: مطالبه مزدی کارگری همیشه بوده است. پیگیر این موضوع هستیم که به میزان درآمد جامعه کارگری و هزینه‌هایی که بر دستمزد آن پیشی گرفته است و پاسخگوی نیازش نیست، تاکید داشته باشیم.

هادی ابوی افزود: علی رغم اینکه گفته می‌شود امکان افزایش دستمزد کارگری چندین بار در سال امکان پذیر نیست، مهمتر از آن اینکه تدابیری برای رفاه معیشتی کارگران در نظر گرفته شود. دربحث فعال سازی کالا برگ از طریق یارانه‌ها، اقدام بسیار موثری بوده است، اما باید این حرکت پر رنگ‌تر و واقعی‌تر صورت بگیرد.
دبیر کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور گفت: جلسه اخیر شورای عالی کار پیرامون ماده ۱۹۱ قانون کار و معافیت کارگاه از بعضی موارد قانونی بود. نمایندگان کارفرمایان پیشنهاد داده بودند این ماده احیا شود.


ابوی درپاسخ به اینکه آیا درباره حقوق و دستمزد صحبتی در شورای عالی کار صورت گرفت گفت: نمایندگان کارگری به دنبال برگزاری جلسه‌ای برای بررسی دستمزد و کاهش قدرت خرید کارگران هستند. با توجه به افزایش قیمت‌ها و عدم ثبات در قیمت کالا‌های اساسی، نمایندگان کارگری پیگیر بررسی این مسئله با حضور مسئولان هستند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->