اعمال شب و روز اول محرم ۱۴۰۳ + دعا و نماز اصلا حسین جنس غمش فرق می‌کند عاشورانامه؛ منبر اول؛ محرم ۱۴۴۶ | درس وفای مسلم، باب ورود محرم اعلام برنامه‌های دهه اول محرم در حرم مطهر امام‌رضا(ع) | پذیرایی از ۶ میلیون زائر رضوی برگزاری آیین سنتی «صلا» در حرم مطهر رضوی هم‌زمان با نخستین روز از ماه محرم + فیلم روایتی از آیین سنتی «اذن عزا» در حرم مطهر رضوی | این پرچم سیاه عزا آبروی ماست آیین اذن عزای محرم در حرم مطهر رضوی برگزار شد + فیلم (۱۶ تیر ۱۴۰۳) حس خوب زندگی پای مجالس روضه امام حسین (ع) حرم امام‌رضا(ع) سیاه‌پوش عزای امام‌حسین(ع) شد (۱۶ تیر ۱۴۰۳) + تصاویر دوخت ۸ هزار لباس شیرخوارگان حسینی در حرم مطهر امام‌رضا(ع) پیام تسلیت فرمانده سپاه امام رضا (ع) به مناسبت ارتحال پدر شهید مدافع حرم پیکر پدر شهید مدافع حرم مرتضی عطایی در مشهد تشییع شد آیت‌الله علم‌الهدی رأی خود را به صندوق انداخت (۱۵ تیر ۱۴۰۳) | امام‌جمعه مشهد: مشارکت در دور دوم انتخابات، تکمیل برکت مشارکت در دور اول است + فیلم رونمایی از بسته محتوایی شعر ماه محرم ۱۴۰۳ در حرم مطهر رضوی آغاز فرایند اخذ رأی مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری در حرم امام‌رضا (ع) (۱۵ تیر ۱۴۰۳) + فیلم و تصاویر پدر شهید مدافع حرم «مرتضی عطایی» درگذشت +زمان و مکان تشییع  دیدار صمیمی اهالی قلم با تولیت آستان قدس رضوی| هنر نویسندگی؛ امتداد دهنده سیره ائمه اطهار(ع) در جامعه
سرخط خبرها

ماهیت اعتراضی پدیده اربعین

  • کد خبر: ۱۸۲۵۱۰
  • ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۱
ماهیت اعتراضی پدیده اربعین
انسان مسلمان و شیعی اعتراض می‌کند و این اعتراض به همان چیزی است که امام حسین (ع) در زمان خودشان به آن اعتراض کرده اند؛ در واقع «اعتراض به طاغوت زمانه خود».

پدیده اربعین زوایای متعددی دارد و هر کسی ممکن است بتواند به بخش کوچکی از عظمت این رویداد بپردازد. در مطالعات فرهنگی، بحثی وجود دارد که الان هم داغ شده و از این اصطلاح زیاد استفاده می‌کنند تحت عنوان «ایونت» یا رویداد‌های فرهنگی. حقیقتش این است که اربعین، رویدادی تمدنی به شمار می‌رود. عموم رویداد‌ها را در سطوح مختلف ملی و جهانی بعضا برگزار می‌کنند، اما امتداد ندارد؛ در حالی که پدیده اربعین، تداومی حدود هزار ساله دارد. پس اربعین رویدادی تأمل برانگیز است که به آن می‌گوییم تیپ ایده آل همه رویدادها.

رویدادی که بتواند تا این اندازه جوشش داشته باشد و در گستره زمانی و مکانی گسترش پیدا کند، خصوصیتی است که در دیگر رویداد‌ها نیست. رویدادی که تحت عنوان چهل به صورت خودجوش شکل گرفته است. این رویداد عظیم، تمدنی و تاریخی در گستره زمانی و مکانی که دائم در حال گسترش است، ابعاد مختلفی دارد. یکی از ابعاد آن که برای جامعه حداقل ایرانی می‌تواند ارزشمند باشد، این است که می‌گوید مردم چگونه در کنار هم جمع شوند و درباره مسائل خودشان با هم گفتگو کرده و مطابله گری کنند؛ یعنی یک وجه مطالبه گری و انقلابی ارزشمند است.

اینکه حضرت آقا در بیانیه گام دوم تأکید کردند بر نظام انقلابی، این اربعین به ما می‌گوید که چگونه نظام جمهوری اسلامی می‌تواند همچنان انقلابی بماند. حقیقت اربعین یک اعتراض بزرگ است و این اعتراض و مکانیسم‌های اعتراض تا درک نشود، ماهیت اربعین را درست متوجه نخواهیم شد. انسان مسلمان و شیعی اعتراض می‌کند و این اعتراض به همان چیزی است که امام حسین (ع) در زمان خودشان به آن اعتراض کرده اند؛ در واقع «اعتراض به طاغوت زمانه خود».

این فهم باید به دست بیاید و به نظر می‌رسد جامعه ایرانی به این بلوغ رسیده است. اربعین نماد اعتراض انسان مسلمان شیعی است. این اعتراض هم بدیل یک اعتراض مدرن است. در دنیای مدرن هم شیوه‌های اعتراض متعددی داریم که شاید بارزترین آن‌ها انقلاب‌های رنگی هستند. انقلاب‌های رنگی یک شیوه اعتراض هستند و اعتراض اربعینی، شیوه اعتراض دیگری است.

این را اگر بتوانیم تئوریزه کرده و فرهنگ سازی کنیم، حق این الگوی اعتراضی ادا می‌شود و جامعه ایرانی می‌تواند مسائل اصیل خودش را حل کند. این دو الگو، ابعاد مختلف و تفاوت‌های جدی دارند. انقلاب‌های رنگی مبتنی بر ارتباطات جمعی و رسانه‌های بزرگ هستند و اعتراض اربعینی مبتنی بر ارتباطات میان فرهنگی است؛ به عبارتی در این پیاده روی، دولت‌ها در حاشیه هستند و مردم، آن را پیش می‌برند. در واقع دولت‌ها از پسِ این حجم از مردم بر‌ نمی‌آیند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->