آغاز عملیات گسترده پاکسازی مبادی ورودی مشهد از ۲۸ مردادماه تا پایان دهه آخر صفر نگاهی به زندگی کریم طاهرزاده بهزاد طراح ماندگارترین بنا‌های عصر پهلوی اول در مشهد | خدمت شش‌ساله آقای معمار خدمت رسانی ۵۸۰۰ پاکبان مشهدی در روز‌های پایانی ماه صفر آمادگی آموزش و پرورش خراسان رضوی برای اسکان ۱۷۲ هزار نفر در دهه آخر صفر ۱۴۰۴ فرهمندی: در دوره ششم مدیریت شهری، نگاه ویژه‌ای به توسعه شهر و اجرای پروژه‌ها داشتیم محمدیان‌یزدی: اتصال بولوار امام‌خمینی(ره) به بولوار نماز مشکل ارتباطات محور شمالی‌جنوبی را حل می‌کند استاندار خراسان رضوی: پروژه اتصال بولوار امام‌خمینی(ره) به بولوار نماز، گره ترافیکی بزرگی را در منطقه باز می‌کند + فیلم شهردار مشهد مقدس: نباید اجازه دهیم مشهد از نظر زیست‌محیطی به تهران دوم تبدیل شود + فیلم رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: کمبود منابع، مانع کار ما نشده است کیفیت هوای مشهد همچنان در شرایط «قابل قبول» (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) مدیر کل امور مالیاتی خراسان رضوی خبر داد: پرداخت حدود ۸۳۰ میلیارد ریال عوارض آلایندگی به شهرداری ها، فرمانداری‌ها و دهیاری‌های استان مترو و اتوبوس در مشهد طی ۳ روز پایانی ماه صفر ۱۴۰۴ رایگان شد آماده‌باش اورژانس مشهد در دهه آخر صفر ۱۴۰۴ | استقرار ۳ هزار تکنسین فوریت‌های پزشکی پیرامون حرم امام‌رضا(ع) بهره‌برداری از پروژه اتصال بولوار امام‌خمینی(ره) به بولوار نماز در مشهد (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) شهردار مشهد مقدس: ۹ هزار جای‌پارک و ۵۱ مکان اسکان موقت آماده خدمت‌رسانی به زائران دهه پایانی صفر | ما در حوزه قطارشهری، با کمبود واگن مواجه هستیم پروژه اتصال بولوار امام‌خمینی(ره) به بولوار نماز مشهد، فردا (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) به بهره‌برداری می‌رسد تسهیل دسترسی زائران و شهروندان به خدمات شهری در مشهد با به‌روزرسانی لایه‌های مکانی نقشه مشهد محدودیت‌های ترافیکی ایام شهادت امام‌رضا(ع) در مشهد از پنجشنبه (۳۰ مرداد ۱۴۰۴) اعمال خواهد شد مشهد؛ اولِ عشق است آخرِ صفر خدمت رسانی رایگان ناوگان اتوبوسرانی مشهد به زائرین پیاده از محورهای ورودی مشهد مقدس
سرخط خبرها

بلیت برای سفر به مشهد همچنان کمیاب است

  • کد خبر: ۱۸۳۵۵۲
  • ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۳
بلیت برای سفر به مشهد همچنان کمیاب است
با وجود اعلام افزایش ظرفیت هواپیما و قطار تقریبا هیچ بلیتی برای رسیدن به مشهد وجود ندارد.
ملیحه فلاح
خبرنگار ملیحه فلاح

به گزارش شهرآرانیوز پیش بینی شده است که در دهه آخر صفر حداقل ۸ میلیون نفر زائر برای زیارت مضجع شریف امام رئوف (ع) راهی مشهد می‌شوند. هر مسافری که قصد سفر می‌کند، نحوه رسیدن به مقصد و بازگشت به موطن، یکی از اولویت‌های مهم در برنامه ریزی او خواهد بود. حالا به گفته وزیر کشور برآورد می‌شود که ۸۰ درصد این زائران، وسایل نقلیه شخصی و عمومی جاده‌ای را برای این سفر معنوی انتخاب می‌کنند. این یعنی بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از طریق حمل ونقل ریلی و هوایی قصد سفر دارند، اما به احتمال زیاد تقاضا برای سفر از این دو راه بیشتر از این هاست.

فروش سریع همه بلیت‌های قطار و هواپیما و گاهی فروش آن با قیمت‌های بالاتر از نرخ مصوب یا فروش اجباری هتل همراه با بلیت، گواه این ادعاست. سال هاست که ثابت شده است توسعه زیارت آسان بدون بهبود شبکه حمل ونقل امکان پذیر نیست. بهبود این شبکه و گسترش آن از طرفی تأثیر مستقیم بر کاهش هزینه‌های سفر می‌گذارد و از سوی دیگر به زائران بیشتری امکان زیارت حضرت شمس الشموس (ع) را‌ می‌دهد. حالا آیا سیستم حمل ونقل عمومی ما پاسخ گوی تقاضای زائران است؟ هرچند مسئولان از افزایش تعداد رام‌های قطار و پرواز‌های به مبدأ و مقصد مشهد خبر می‌دهند، اما بار‌ها گفته اند و گفته ایم که حل این موضوع نیازمند یک نگاه ملی است.

تکمیل ظرفیت

طبق آمار تا چهارمین روز از دهه پایانی ماه صفر حدود ۶۰۰ هزار نفر به مشهد آمده اند که این یعنی اگر طبق پیش بینی‌ها حداقل ۸ میلیون نفر قصد سفر به مشهد را داشته باشند، بیش از ۹۰ درصد از این تعداد در چند روز آینده راهی زیارت خواهند شد.

سری به سایت‌های مختلف فروش بلیت هواپیما، قطار و اتوبوس می‌زنیم. تا زمان تهیه این گزارش اگر تا پنج روز آینده مقصد را مشهد و در پنج روز بعد از آن برای مبدأ این شهر را انتخاب کنیم؛ ظرفیت هواپیما، قطار و اتوبوس تکمیل است. هرچند درباره اتوبوس چند روز قبل اعلام شده است که با بازگشت زائران اربعین به موطن‌های خود مشکل کمبود اتوبوس برای زائران رضوی برطرف خواهد شد، اما فعلا هیچ بلیتی در سایت‌ها موجود نیست.

افزایش اجباری ظرفیت نسبت به سال قبل

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرا درباره مدیریت حوزه حمل ونقل در دهه پایانی صفر می‌گوید: سه تصمیم مبنایی مهم در حوزه حمل ونقل برای دهه پایانی صفر گرفته شده است. اول اینکه ظرفیت ریلی و هوایی در این مدت نباید کمتر از ظرفیت آن‌ها در مدت مشابه سال گذشته باشد و همه باید ظرفیت خود را افزایش دهند. این مصوبه کارگروه ملی زیارت است و وزیر راه وشهرسازی نیز بر آن تأکید ویژه داشته اند.

به گفته حجت الاسلام والمسلمین حجت گنابادی نژاد همچنین تأکید و اعلام شده است که زائران در زمان تهیه بلیت رفت، بلیت برگشت را نیز تهیه کنند و سومین تصمیم این است که در روز‌های پایانی، معاون حمل ونقل جاده‌ای و راهداری وزارت راه و شهرسازی به عنوان نماینده وزیر در مشهد مستقر و کل فرایند حمل ونقل را از نزدیک راهبری و پشتیبانی می‌کند. امیدواریم این سه تکلیف و دیگر اقدامات در این حوزه بتواند به بهبود جابه جایی زائران در این ایام کمک کند.

پرواز‌ها افزوده می‌شود

هرچند جست وجوی ما در سایت‌ها و تماس با چند آژانس مسافرتی در شهر‌های مشهد، تهران و اصفهان خبر از تکمیل ظرفیت‌های پرواز‌ می‌داد، اما مدیرکل فرودگاه‌های استان خراسان رضوی از افزایش ظرفیت پرواز‌ها و اعلام میزان دقیق آن تا روز آینده خبر می‌دهد. محمود امانی بنی با اشاره به افزایش زائران دهه آخر صفر و افزایش تقاضا در این روز‌ها می‌گوید: تقارن دو پیک زمانی دهه پایانی ماه صفر و روز‌های پایانی شهریور و پیش بینی افزایش حضور زائران نسبت به سال‌های گذشته، همچنین باتوجه به تأکیدات ویژه معاون اول رئیس جمهور و وزیر راه وشهرسازی، پیش بینی ما افزایش ویژه پرواز‌های فوق العاده به مقصد مشهدمقدس است.

او با اشاره به تلاش همه ادارات و کارکنان فرودگاه‌های استان خراسان رضوی برای میزبانی شایسته از زائران دهه آخر صفر می‌افزاید: پرواز‌های فوق العاده نیز از طریق سایت‌های رسمی و با نرخ مصوب به فروش می‌رسند.

افزایش رام‌های قطار

مدیر کل راه آهن خراسان رضوی از افزایش شش رام قطار به مسیر تهران به مشهد ویژه دهه پایانی صفر خبر می‌دهد و تأکید می‌کند: این شش رام قطار علاوه بر قطار‌های فوق‎العاده تابستانی است و از شنبه شب در سایت‌های رسمی قابل فروش بوده است.

مصطفی نصیری با تأکید براینکه زائران حتما بلیت‌های خود را از سایت‌ها و آژانس‌های رسمی دریافت کنند، می‌افزاید: ظرفیت روزانه قطار‌ها با مبدأ و مقصد مشهد در دهه پایانی صفر ۴۲ هزار مسافر است.

جست وجوی ما در سایت‌های رسمی نشان می‌دهد که فقط تعداد محدودی بلیت قطار اتوبوسی موجود است. حالا با یک حساب وکتاب ساده می‌توان گفت که احتمالا در این ۱۰ روز ۴۲۰ هزار نفر از طریق سامانه ریلی وارد مشهد می‌شوند. سامانه ریلی، یکی از راه‌های پرطرف دار برای رسیدن به مقصد است؛ چون هم نسبت به حمل ونقل جاده ای، ایمن‌تر و راحت‌تر است و هم نسبت به هواپیما خیلی ارزان تر، اما مشکل اینجاست که حتی با وجود افزایش ظرفیت تعداد رام‌های قطار در روز‌های اوج سفر نسبت به تقاضا کم است.

مشهد از قدیم الایام یکی از مقاصد سفر برای عاشقان خاندان عصمت و طهارت (ع) بوده و گردشگری زیارت یکی از چرخ دنده‌های مهم برای رونق اقتصادی این شهر است. حالا نیز با توجه به چشم انداز آتی مسئولان برای جذب ۱۵۰ میلیون زائر در سال و افزایش خدمات به زائران برای داشتن سفری ارزان و راحت، باید برای توسعه شبکه حمل ونقل یک نگاه ملی وجود داشته باشد تا در پیک‌های زمانی مانند نوروز، دهه آخر صفر و... زائران کمتر با مشکلات تکراری روبه رو باشند.

ظرفیت  تکمیل است

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->