خوانندگی رحمان و رحیم در اکران مردمی سریال پایتخت + فیلم فیلم‌های سینمایی آخر هفته تلویزیون (۲۸ و ۲۹ فروردین ۱۴۰۴) + زمان پخش و خلاصه داستان دانلود قسمت بیست‌ودوم (آخر) سریال پایتخت ۷ + تماشای آنلاین آیا فصل هشتم سریال پایتخت ساخته می‌شود؟ + جزئیات پسر اوس موسی (روحانی سریال پایتخت)، الگویی خوب برای معرفی یک طلبه سریال پایتخت ۷ در کدام بیمارستان مشهد ضبط شد؟ + جزئیات و فیلم آلبوم عشق و نفرت علیرضا شیرین فرد، منتشر شد صدات میاد، اما خودت کجایی؟ | یادی از مرحوم محمدعلی بهمنی، غزل‌سرای فقید معاصر حجت اشرف‌زاده در نیشابور روی صحنه می‌رود (۲۸ و ۲۹ فروردین ۱۴۰۴) مدیر باشگاه فیلم «رویش»: گام بعدی، تولید فیلم سینمایی است فقط زبان برایمان مانده است | گفت وگو با نجیب بارور، شاعر افغانستانی، درباره نسبت سیاست و فرهنگ در افغانستان برگزاری هفدهمین جشنواره موسیقی نواحی با حضور ۳۲ گروه فردین معصومی مهمان جدید برنامه ۱۰۰۱ محسن کیایی + زمان پخش پخش رایگان سریال‌های جدید از پلتفرم استارنت نمایش آثار جعفر پناهی در جشنواره سیدنی مدیرکل جدید هنر‌های نمایشی چه کسی است؟ آخرین اخبار از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
سرخط خبرها

درباره کتاب «بیژن الهی: تولید جمعی شعر و کمال ژنریک»

  • کد خبر: ۱۸۶۱۹
  • ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۵
درباره کتاب «بیژن الهی: تولید جمعی شعر و کمال ژنریک»
کتاب «بیژن الهی: تولید جمعی شعر و کمال ژنریک» درباره او و شعرش به قلم و کوشش علی سطوتی قلعه شکل گرفته است.
خراسانی _  در سال‌های اخیر و پس از درگذشت بیژن الهی (۱۳۲۵-۱۳۸۹)، شاعر و مترجمی که رویکرد خاص و متفاوتش به ادبیات او را در جایگاهی ویژه قرار داده است، نگاه مخاطبان ایرانی شعر در گستره‌ای عام‌تر از پیش به او جلب شد. الهی شعری می‌سرود که در جریان‌های رایج شعر فارسی نمی‌گنجد و از سویی، خود مانند چند هم‌مسلکش -قاسم هاشمی‌نژاد، شمیم بهار و ... - زندگی رازآلودی داشت که کنجکاوی مخاطبانش را برمی‌انگیخت.
 
کتاب «بیژن الهی: تولید جمعی شعر و کمال ژنریک» درباره او و شعرش به قلم و کوشش علی سطوتی قلعه شکل گرفته است. مؤلف در این کتاب کوشیده است به مطالعه انتقادی کارنامه ادبی الهی بپردازد و شماری از شعرهایش را بازخوانی کند.
 
در این اثر برای نمونه بررسی شده است که چگونه در آثار الهی سطر‌ها و مضامین به‌شکل گسترده‌ای از شعری به شعر دیگر انتقال پیدا می‌کند. همچنین مسائلی از قبیل نسبتِ زیبایی‌شناسیِ شعری الهی با روزگار پهلویِ دوم، اشتیاق این شاعر به شمارشگری در سروده‌هایش، و ریشه‌های آرکائیسم ادبی خاص او بررسی می‌شود. مؤلف گفته‌هایی از دیگران را درباره الهی می‌آورد و بر تولید جمعیِ شعر نزد الهی و دوستانِ شاعرش و کمال‌گرایی ژنریک به‌مثابه ایده کانونیِ شعر‌های آن‌ها تأکید‌ می‌کند.
 
کتاب مفاهیمی، چون «دوره» و «تجربه» را در منظومه شاعریِ الهی و دوستانش یادآور می‌شود، زیرا آن‌ها در سال‌های کوتاه شاعری خود «دوره»‌های مختلفی را از سر می‌گذرانند و به هر یک از این «دوره»‌ها به چشم «تجربه»‌ای می‌نگرند که بر طبع‌آزمایی در شیوه‌های مختلفِ شعری استوار است. «بیژن الهی: تولید جمعی...» ایده کنارگذاشتنِ شعر از سوی شاعر مدنظر را به بحث می‌گذارد تا به این نتیجه برسد که الهی تنها دوره جدیدی را در شاعری خود آغاز کرده بوده است، دوره‌ای طولانی که از اوائل دهه ۵۰ آغاز می‌شود و تا پایان عمرِ شاعر در اواخر دهه ۸۰ به طول می‌انجامد.
 
در این اثر، الهی چونان شاعر/ مترجمی تصویر می‌شود که ترجمه‌های خود را «شعر فارسی» می‌دانست، شاعری کمال‌گرا، اما بدون امضا که اکنون انبوهی نوشته ناتمام از او پیش روی مخاطبانش قرار می‌گیرد که همگی امضایی مشترک را پای خود می‌بینند: نویسنده و مترجم.

این کتاب را نشر اختران در ۲۵۵ صفحه چاپ و روانه بازار نشر کرده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->