حاجی‌بگلو: تصمیم‌گیری درباره تمدید دوره شوراها در انتظار مجلس است | هفت ساله شدن شوراها، در دولت نیز موافقانی دارد مشروح سیاست‌های شورای شهر مشهد در حوزه حمل‌ونقل شهری برگزاری دهمین دوره انتخابات هیئت‌مدیره سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی (۶ دی ۱۴۰۳) کاسب قدیمی محله سرشور: ما وسط تاریخ مشهدیم شهردار مشهد مقدس: ۴۵ کلان‌پروژه در‌حال‌اجرا تا پایان دوره ششم مدیریت شهری، به بهره‌برداری می‌رسد + فیلم هر سفر مترو در مشهد ۱۸ هزار تومان هزینه دارد افزایش ۲برابری پلاک‌های فعال خودرو در مشهد طی ۵ سال | کاهش حوادث ترافیکی فاز نخست خط ۳ قطارشهری مشهد تا پایان ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد توضیحات رئیس شورای شهر مشهد درباره برخی موضوعات مربوط به صحن علنی روز گذشته (۵ دی ۱۴۰۳) هوای کلانشهر مشهد برای ششمین روز پیاپی، آلوده است (۶ دی ۱۴۰۳) نایب‌رئیس کمیسیون عمران شورای شهر مشهد: تغییر کیفیت و ظاهر معابر شهر هدیه ناقابل مدیریت شهری است | ورود ۶۰ ناوگان جدید خط یک قطارشهری از یک‌سال‌ونیم آینده نگاهی به واقعه آتش‌سوزی ندامتگاه مشهد در ۵ دی ماه ۱۳۵۷ | آزادی با شورش زندانیان بند ۲ اجرای طرح آبرسانی، مسیر تردد در یک‌ منطقه از مشهد را به مدت ۵ روز مسدود کرد ظرفیت‌های مشهد، بازتاب‌های بین‌المللی دارد راهکار‌هایی برای کاهش خسارات بلایای طبیعی در شهر‌ها رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: اقدامات شورای شهر درخصوص تسهیل زیست عفیفانه بانوان، قابل‌دفاع است | مدیریت شهری در بحران سرما، عملکرد ارزشمندی داشت ممنوعیت ورود خودروهای سنگین به شهر مشهد رعایت نمی‌شود | وقتی کامیون‌ها قوانین را زیر چرخ هایشان له می‌کنند افزایش سرمایه شهرداری مشهد در بانک شهر مروری بر وضعیت پایگاه‌های چندمنظوره شهرداری مشهد به بهانه روز ایمنی در برابر زلزله | پناهگاهی برای روزهای بحرانی ضرورت نظارت بر ساخت‌و‌ساز‌ها برای داشتن شهری ایمن و مقاوم صدور بیش از ۵۴۶ هزار مجوز بهره‌برداری از غرفه‌‌بازار‌های سیار شهرداری مشهد
سرخط خبرها

بلندمرتبه‌‎سازی در مشهد در مناطق ۹، ۱۰، ۱۱ و ۱۲ اعمال خواهد شد

  • کد خبر: ۱۸۶۵۱۳
  • ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۲
بلندمرتبه‌‎سازی در مشهد در مناطق ۹، ۱۰، ۱۱ و ۱۲ اعمال خواهد شد
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد گفت: بلندمرتبه‌‎سازی در مناطق ۹، ۱۰، ۱۱ و ۱۲ و بخش‌های دیگری از شمال و شمال شرق مشهد که شرایط لازم را داشته باشند، اعمال می‌شود.

حمید ضمیری در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز، در خصوص سنددار شدن بلندمرتبه‌‎سازی در مشهد اظهار کرد: در سال ۹۳ زمانی که طرح جامع مشهد تصویب شد، بندی در طرح وجود داشت که باید ظرف سه ماه سند بلندمرتبه‌سازی مشهد تعیین تکلیف شود. این موضوع از آن زمان تا امروز بلاتکلیف بوده است.

وی ادامه داد: چند سال گذشته اداره کل راه و شهرسازی برای تهیه این سند قراردادی با مشاور منعقد می‌‎کند، اما به دلیل طولانی شدن شهرداری پیگیر موضوع می‌شود که اداره راه و شهرسازی عنوان می‌کند به دلیل عدم وجود اعتبار و نقدینگی و عدم پرداخت مطالبات مشاور این کار طولانی شده، بنابراین با موافقت شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی، شهرداری جایگزین اداره کل راهه و شهرسازی در قرارداد می‌‎شود.

ضمیری اضافه کرد: از سال گذشته قرارداد در شهرداری بسته شد. پس از چند جلسه بررسی با حضور شهردار و کمیسیون شهرسازی شورا طرح مشاور به اتمام رسید و آماده ارسال به کمیسیون ماده ۵ است. تدوین طرح تقریبا تمام شده و باید وارد مرحله تصویب شود. طرح به کمیسیون ماده ۵ شورای عالی شهرسازی ارسال شده و اگر تصویب شود به شورای عالی می‌رود تا بعد برای اجرا به شهرداری ارسال شود. انتظار ما این است که با توجه به تاخیر تهیه طرح، مراحل تصویب در حداقل زمان ممکن طی شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص اهداف بلندمرتبه‌سازی گفت: هدف بلندمرتبه‌سازی کنترل ساخت‌وسازها، کنترل گسترش افقی شهرها، استفاده بهینه از زمین، ایجاد ارزش افزوده در بافت‌های ناکارآمد و امکان حفظ باغات و فضا‌های سبز است.

وی بیان کرد: اهداف طرح بلندمرتبه‌سازی نیز جلوگیری از پراکنده‌سازی در سطح شهر و هدایت آن‌ها به محور‌ها و پهنه‌های مناسب با رویکرد برنامه‎ریزی است. این طرح در نهایت دو نقشه به ما می‌دهد که یکی نقشه پهنه‌ها و محور‌های مجاز برای استقرار ساختمان‌های بلندمرتبه و دیگری ضوابط و مقررات احداث بنا در این پهنه‌ها و محور‌ها خواهد داد.

ضمیری با بیان اینکه براساس مصوبه قدیم شورای عالی شهرسازی ساختمان‌‎های بیش از ۲۳ متر تا ۲۷ مرتبه به بالا بلندمرتبه قلمداد می‌شوند، عنوان کرد: در سطح جدید اینگونه نیست و بسته به مساحت زمین ارتفاع از ۲۵ طبقه نیز بالاتر می‌رود. اگر زمین حدود ۱۵۰۰ متر باشد می‌تواند ۱۰ طبقه بسازد، برای زمین ۲۰۰۰ متر ۱۲ طبقه و بالای ۳۶۰۰ متر ۲۵ طبقه در نظر گرفته شده و زمین‌های ۱۰ هزار متر به بالا بیشتر می‌توانند ارتفاع بگیرند، البته شرایط دیگری نیز دارد که باید رعایت شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد خاطرنشان کرد: در حال حاضر بلندمرتبه‌سازی در ۱۰ حوزه جنوب غرب تصویب شده که مرحله اول تصویب طرح حدود یک سال و نیم گذشته بود و در منطقه ۹ و ۱۱، اما به صورت محدود تصویب شد. در حال حاضر بیشترین بلندمرتبه‌سازی را در مناطق ۹ و ۱۱ داریم.

وی با اشاره به اینکه مرکز بلندمرتبه‌سازی بر ایستگاه‌های حمل‌ونقلی یعنی گسترش عمودی شهر بر محوریت ایستگاه‌های حمل‌ونقل همگانی و عمومی از جمله ایستگاه‌های قطار شهری و پایانه‌ها است، تصریح کرد: شاخص‌های بسیار دیگری مانند شاخص‌های زیست‌محیطی، ملاحظات پدافند غیر عامل، شاخص‌های اجتماعی و فرهنگی، کریدور باد در مشهد و یکپارچگی و پیوستگی بصری نیز در بلندمرتبه‌سازی تاثیر دارد.

ضمیری افزود: بلندمرتبه‌سازی می‌تواند در تمام شهر انجام شود، اما باید در مناطقی باشد که هم ارزش اقتصادی برای سازنده ایجاد کند و هم مباحث مختلف محیط‌زیستی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و تاریخی حفظ شود. بلندمرتبه‌‎سازی نمی‌تواند در بافت‌های تاریخی انجام شود؛ زیرا بحث سیما و منظر و مشرف بودن نیز مطرح است و باید کمتر در اطراف حرم استقرار پیدا کند، بنابراین در مناطق ۹، ۱۰، ۱۱ و ۱۲ و بخش‌های دیگری از شمال و شمال شرق مشهد که شرایط لازم را داشته باشند، مستقر می‌شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد گفت: یکی از عواملی که حتما باید کنترل شود، مباحث زمین‌شناسی، گسل‌ها، قنوات و مسیل‌ها است. مشاور باید این عوامل را بررسی و طرح را با این ملاحظات پیش‌بینی کند. در مناطق ۹ و ۱۱ که گسل دارند بلندمرتبه‌سازی ممنوع بوده و با یک فاصله استاندارد انجام خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->