افزایش ۴۰ درصدی صادرات به افغانستان در ۲ ماه نخست سال ۱۴۰۳ طرح «از مزرعه تا سفره» با هدف تامین کالا‌های پر مصرف مردم در مشهد اجرا می‌شود قیمت موبایل یک روز پیش از انتخابات به چقدر رسید؟ (۱۴ تیر ۱۴۰۳) طلا و سکه در مشهد چند؟ (۱۴ تیر ۱۴۰۳) قیمت امروز طلا، سکه، دلار، ارز دیجیتال (۱۴ تیر ۱۴۰۳) | دلار در کانال ۶۰ هزار تومان یک روز قبل از انتخابات برخورد با مشاوران املاک قانون‌گریز در مشهد (۱۴ تیر ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) | تویوتا لوین ۳.۳ میلیارد تومان تعیین سقف اجاره‌بهای مسکن به کمک مستأجران آمد قیمت امروز خودرو‌های ایرانی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) طلای جهانی خیز برداشت (۱۴ تیر ۱۴۰۳) سقف اجاره بها در مشهد؛ ۲۵ درصد | میزان افزایش قانونی اجاره بها در مشهد معادل ۷۰ درصد تورم خرداد خراسان رضوی است گزارشی از نمایشگاه تخصصی معدن و زمین شناسی در مشهد ایران خودرو تعدادی از خودرو‌های خود را به روش مزایده به فروش می‌رساند + جزئیات متوسط قیمت مسکن در تهران اعلام شد میوه را امروز گرانتر از این قیمت‌ها نخرید (۱۴ تیر ۱۴۰۳) ماجرای حذف متقاضیان مسکن ملی چه بود؟ هفته آینده، آخرین مهلت انتخاب خودرو‌های وارداتی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) جریمه شرکت مشهدی به‌علت اجرا‌نکردن تعهدات ارزی اظهارنظر‌های بورسی جلیلی و پزشکیان در آخرین مناظره چه بود؟ دولت سیزدهم ساخت بیش‌از ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در خراسان‌رضوی را عملیاتی کرد قیمت گوشت مرغ در بازار مشهد کاهشی است (۱۳ تیر ۱۴۰۳) بورس، سبزپوش به استقبال انتخابات رفت | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۳ تیر ۱۴۰۳) طلا و سکه در مشهد ارزان شد (۱۳ تیر ۱۴۰۳) | کاهش ۷۰۰ هزار تومانی سکه امامی با مبلغ ۷ تا ۱۰ میلیون تومان، از کدام موبایل‌ها می‌توان خرید؟ (۱۳ تیر ۱۴۰۳) وام ۸۰۰ میلیون تومانی مسکن ابلاغ شد (۱۳ تیر ۱۴۰۳) | اقساط وام جدید ۸۰۰ میلیونی مسکن چقدر است؟ آیین‌نامه جدید آرامستان‌های کشور ابلاغ شد | تغییر در نحوه حمل متوفی و صدور گواهی فوت
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

امنیت غذایی در خراسان رضوی در وضعیت بینابینی قرار دارد

  • کد خبر: ۱۸۸۹۳۱
  • ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۶
امنیت غذایی در خراسان رضوی در وضعیت بینابینی قرار دارد
استاد سرمایه‌گذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص وضعیت امنیت غذایی در خراسان رضوی گفت: در آخرین مطالعه‌ ملی که انجام شده استان خراسان رضوی جزء استان‌هایی بوده که نه وضعیت ناامن حادی دارد و نه وضعیت خوب و یک حالت بینابینی دارد و جزء استان‌های رده سوم است.

به گزارش شهرآرانیوز امیرحسین تکیان عنوان کرد: تغییرات اقلیمی در دهه گذشته با شتاب بیشتری اتفاق افتاده است و این تغییر اقلیم، تظاهرات و پیامد‌های گوناگون آن از روش‌های مختلفی بر امنیت غذایی تأثیر می‌گذارد.

وی با اشاره به تظاهرات گوناگون تغییر اقلیم، گرم شدن کره زمین را یکی از پیامد‌های این پدیده ذکر کرد و افزود: به صورت میانگین کره زمین نسبت به صد سال پیش ۱.۱ درجه گرمتر شده است.

تکیان خاطرنشان کرد: در منطقه ما و به خصوص در کشور ایران و کشور‌های پیرامون ایران، این تغییرات اقلیمی شدیدتر است. متاسفانه بارندگی‌ها کم شده و آلودگی هوا ذرات گردوغبار که اخیرا در مشهد نیز زیاد شده است، همه تظاهراتی از تغییر اقلیم است که در نهایت منجر به کاهش منابع آب و به تبع آن کاهش تولید غذا و مواد غذایی می‌شود.

این استاد سرمایه‌گذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران تشریح کرد: تولید مواد غذایی تنها یکی از ابعاد امنیت غذایی است؛ ما چهار بعد برای امنیت غذایی داریم بعد موجودیت غذا، بعد دسترسی به مواد غذایی، بعد پایداری غذا و بعد رسیدن مواد غذایی کافی به بدن به صورت پایدار که تغییر اقلیم همه این ابعاد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی تأکید کرد: برای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در این حوزه باید توجه کنیم که چه ذی‌نقشانی بر امنیت غذایی کشور اثر می‌گذارند و در دنیا چه کار‌هایی می‌توانیم انجام دهیم که نقش تغییرات اقلیمی را با توجه به نقش ذی‌نقشانی که وجود دارد، بر دسترسی به غذا در کشور کاهش دهیم.

تکیان گفت: مواجهه با این تهدید نیازمند این است که بعضی از ساختار‌های حکمرانی برنامه‌ریزی خوبی برای بحث کشاورزی داشته باشند، منابع آبی را بهتر حفظ کرده، از فرسایش خاک جلوگیری کنیم.

وی افزود: بنابر مطالعاتی که توسط همکارانم انجام شده است از نظر میزان مصرف لبنیات و مصرف میوه و سبزیجات، وضعیت ناهنجاری در بعضی از مناطق استان خراسان رضوی وجود دارد و این مناطق در وضعیت ناامن هستند. مصرف غلات یا مصرف نان که قوت اصلی ما ایرانی‌ها است در بعضی از این مناطق کم بود و این خود نشان‌دهنده لزوم توجه جدی به تغذیه در این مناطق استان است.

استاد سرمایه‌گذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: استان خراسان رضوی استانی گسترده با تعداد زیادی شهرستان و روستا است و از لحاظ عدالت هم وضعیت متوازنی ندارد و در بعضی مناطق وضعیت بسیار حادتر از دیگر مناطق است و اگر تصمیم‌سازان استان بخواهند به این مهم بپردازند لازم است که نقاط آسیب‌پذیری که بیشتر از ناامنی غذایی رنج می‌برند را در اولویت قرار داده و اول سراغ آن‌ها بروند.

وی افزود: در آخرین مطالعه ملی که انجام شده استان خراسان رضوی جزء استان‌هایی بوده که نه وضعیت ناامن حادی دارد و نه وضعیت خوب و یک حالت بینابینی دارد و جزء استان‌های رده سوم است.

تکیان تأکید کرد: این مطالعه چند سال پیش انجام شده است، اما در حال حاضر و با توجه به تورم لجام گسیخته‌ای که وجود دارد، کاهش نقدینگی در دسترس مردم و با توجه به جابه‌جایی خط فقر، اگر این مطالعه مجدد انجام شود، ممکن است و حدس من این است که استان خراسان رضوی هم به لحاظ تغذیه، ناامن شده باشد.

استاد سرمایه‌گذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: ما باید بدانیم که در چه حیطه‌هایی این تغییر اقلیم اتفاق افتاده و بدانیم چه ذی‌نقشانی روی هر کدام از این ابعاد سیاست‌گذاری تأثیر دارند و ارتباط بین این ذی‌نقشان شناسایی شود و بعد بر اساس ارتباط بین این ذی‌نقشان، بفهمیم که اولویت‌ها چیست و کجا باید مداخله و سیاست‌گذاری کنیم.

وی افزود: مشکلی که ما داریم این است که منابع ما محدود است و این منابع محدود نمی‌تواند همه مشکلات را حل کند و منطقی است که توجه به همین منابع را به منظور استفاده مطلوب و بهینه اولویت‌بندی کنیم و با استفاده از تکنیک‌هایی از جمله تحلیل اجتماعی شبکه‌ها، شناسایی نقش ذی‌نقشان و .. از همین منابع محدود بیشترین بهره را ببریم.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->