پیش بینی قیمت طلا و سکه (پنجشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) پیش بینی بورس (چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) | ریزش ادامه دارد؟ پیش بینی قیمت دلار (چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) برنامه ریزی دولت برای خرید ۲۱۰ هزار تن دانه روغنی از کشاورزان داخلی ویدئو| توضیحات رئیس بانک مرکزی درباره نحوه تسویه حساب با بابک زنجانی قطع برق ۱۵ روزه صنایع منتفی شد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴) یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد: حذف صفر هیچ تأثیری بر فرایند‌های واقعی اقتصاد ندارد | بی‌اثر در حفظ ارزش پول ملی مصرف بیش از ۶۳ هزار مگاوات برق در روز ۲۹ اردیبهشت‌ ۱۴۰۴ قیمت امروز طلا، سکه و ارز (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴) افت شاخص بورس در معاملات امروز (سه‌شنبه، ۳۰ اردیبهشت‌ ۱۴۰۴) اعلام ۱۰ عامل رسوب کالا توسط گمرک جزئیات نحوه محاسبه پلکانی قبض برق گسترش ﻫﻤﮑﺎﺭﯼ‌ﻫﺎﯼ ایران و ترکمنستان در زمینه نفت و گاز شرایط دریافت وام ۴ میلیارد تومانی مشاغل خانگی چیست؟ تأکید بر ضرورت تسریع در تکمیل خط سوم انتقال برق مشهد - ماری دستور سرپرست وزارت اقتصاد برای پرداخت یکپارچه حقوق کارمندان تا یکم هر ماه هدف‌گذاری برای جذب ۱۰ همت سرمایه‌گذاری در شهرداری‌های خراسان رضوی | عرضه بسته‌های ویژه جذب سرمایه در نمایشگاه مشهدفاینکس خراسان رضوی، در نبرد با آفت سن گندم | بیش از ۱۵۳ هزار هکتار از مزارع غلات استان، سم‌پاشی شد دلایل کمبود برنج خارجی در بازار مشهد | برنج پاکستانی کمیاب شد راه دشوار خانه دارشدن پیش‌بینی قیمت طلا و سکه (سه‌شنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴) افزایش نرخ ارز چه تأثیری بر قیمت لاستیک خودرو داشت؟ | واردات بی‌رویه تایر‌های چینی، مانع بزرگ حمایت از تولید داخل پیش بینی بورس (سه شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴)| بازار قرمز می‌ماند؟ پیش‌بینی قیمت دلار (سه‌شنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴) نرخ ارز کالاهای اساسی رسماً به ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان برگشت خشکسالی، تولید گیاهان دارویی خراسان رضوی را تهدید می‌کند قطعی منظم برق شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس: سرمایه‌گذار اماراتی به تعهد خود عمل کند مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی: پیگیر مطالبات به‌حق نانوایان هستیم
سرخط خبرها

چرا شوینده‌ها در بازار گران شدند؟ (۷ آبان ماه ۱۴۰۲)

  • کد خبر: ۱۹۱۳۴۶
  • ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۲
چرا شوینده‌ها در بازار گران شدند؟ (۷ آبان ماه ۱۴۰۲)
رئیس هیات مدیره انجمن صنایع شوینده و بهداشتی علت اصلی افزایش قیمت شوینده ها در بازار را کاهش تولید و در پی آن افزایش محصولات تقلبی و قاچاق در بازار عنوان کرد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ اواخر مهرماه خبری در زمینه افزایش قیمت شوینده‌ها در همشهری آنلاین منتشر شد که واکنش انجمن صنایع شوینده و بهداشتی را به دنبال داشت. همشهری آنلاین ۳۰ مهرماه در مطلبی با تیتر «نرخگذاری شوینده‌ها آزاد شد» به افزایش قیمت محصولات شوینده و بهداشتی در مردادماه پرداخت و نوشت که این رشد قیمت در شرایطی اتفاق افتاده که قیمت مصوب جدیدی برای این محصولات اعلام نشده است.

در این مطلب اشاره شده بود که به نظر می‌رسد با خروج آخرین پودر‌های شوینده از گروه ۲ کالا‌های اساسی مشمول قیمتگذاری پیشینی، نرخگذاری کلیه محصولات شوینده به تولیدکنندگان واگذار شده باشد.

انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی چهارشنبه گذشته در واکنش به این مطلب با انتشار توضیحاتی هرگونه افزایش قیمت محصولات شوینده و همچنین آزادسازی قیمت این محصولات را تکذیب کرد. اما با توجه به شواهدی که در خصوص تغییرات قیمت برخی از محصولات شوینده در فاصله بین مرداد و شهریور در اختیار همشهری آنلاین بود، این موضوع در گفتگو با رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی پیگیری شد.

شواهد از تغییرات غیرمجاز قیمت

پیگیری قیمت شوینده‌ها در ماه‌های گذشته نشان می‌دهد علاوه بر افزایشی که بهار امسال در نرخ اقلام شوینده رخ داد، بعضی از این محصولات شهریورماه نیز برای بار دوم گران شدند که انواع مایع لباسشویی از جمله این اقلام است.

به طور مثال مایع لباس مشکی ۱.۱ لیتری برند امو مردادماه با قیمت ۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسید که شهریور این قیمت به ۷۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. در همین بازه زمانی، مایع لباسشویی HD ۳لیتری سافتلن از ۱۴۰هزار تومان به ۱۵۴ هزار تومان، مایع لباسشویی ۲ لیتری اکوواش از ۱۰۸ هزار تومان به ۱۴۰ هزار تومان، مایع لباس مشکی ۲.۷ لیتری کامفورت از ۱۲۵ هزار تومان به ۱۴۳ هزار تومان و مایع ۱.۵ لیتری توربو برند راپیدو از ۱۰۵ هزار تومان به ۱۱۸ هزار تومان تغییر قیمت داشتند.

مسئولان انجمن صنایع شوینده و بهداشتی پیش‌تر، دلیل تغییرت قیمت محصولات تولیدی این صنایع را افزایش ۱۵ درصدی نرخ مصوب این محصولات در فروردین ماه اعلام و عنوان کرده بودند که بعضی شرکت‌ها توزیع محصولات نرخ جدید خود را تا زمان اتمام محصولات قبلی به تاخیر انداخته‌اند، به همین دلیل یک شرکت به طور مثال در خرداد و دیگری در تیرماه افزایش قیمت داشته است. اما تغییرات قیمت در شهریور ماه نمی‌توانست از چنین دلیلی پیروی کند.

افزایش مایع تقلبی در بازار

رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع شوینده بهداشتی و آرایشی درباره رشد دوباره قیمت بعضی از محصولات این حوزه گفت: اختلاف قیمت می‌تواند دو عامل داشته باشد؛ یا این محصولات تغییر کیفیت داشته و محصولات جدید هستند و یا محصول مورد نظر تقلبی و قاچاق بوده است.

بختیار علم بیگی افزود: در تابستان در پی مذاکراتی که با سازمان حمایت داشتیم قرار بود گروه کالایی و در نتیجه قیمت پودر‌های لباسشویی تغییر کند، اما این اتفاق تا امروز نیفتاده و بعضی از شرکت‌ها با توجه به تثبیت قیمت پودر، به تولید مایع‌های جدید یا در اوزان جدید اقدام کردند که قبلا در لیست تولید آن‌ها نبوده، در نتیجه قیمت این محصولات نیز با تولیدات دیگر متفاوت شده است.

وی، عامل دیگر اختلاف قیمت محصولات یکسان را افزایش قاچاق در بازار دانست و افزود: برند «امو» که به آن اشاره کردید ۲ سال است که به دلیل نبود صرف اقتصادی، پودر و مایع لباسشویی تولید نمی‌کند و تمام محصولات موجود در بازار با این برند قاچاق و تقلبی است.

به گفته این فعال صنفی، عرضه محصولات تقلبی با برند‌های شناخته شده به امو محدود نمی‌شود و فروش محصولاتی با برند شرکت‌های گروه هنکل (پرسیل) یا با برند سافتلن نیز اخیرا به شکایت و پیگیری‌های دادگاهی از سوی این شرکت منجر شده است.

علم‌بیگی اضافه کرد: تا همین امروز ما ۱۰ تا ۱۵ اخطار از سازمان غذا و دارو دریافت کرده‌ایم که در جا‌های مختلف محصولات تقلبی با برند ایرانی به فروش رسیده که این محصولات جمع‌آوری شده است.

رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع شوینده با اشاره به کاهش تولید شرکت‌های صنایع بهداشتی گفت: وقتی محصول رسمی به بازار عرضه نمی‌شود بهترین فرصت برای سوءاستفاده کنندگان است، کمااین‌که محصولات امو یا گروه صنعتی هنکل هم تولید داخلی دارد و هم تولید خارج از کشور و در شرایط کاهش تولید داخل، قاچاق محصولات تقلبی تحت عنوان خارجی افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: نبود صرفه اقتصادی باعث شده تولید پودر‌های لباسشویی با کاهش مواجه شود و بیشتر شرکت‌ها تولید مایع را در دستور کار قرار دهند، از آنجایی که در مایع، تقلب به راحتی انجام می‌شود، کالای غیر اصل در بازار بیشتر شده است.

قیمتگذاری محصولات شوینده

آخرین خبر‌ها از گروه‌بندی کالایی جدید ستاد تنظیم بازار کشور در مردادماه حاکی از این بود که قرار است قیمت‌گذاری پودر‌های شوینده با توجه به تغییر گروه کالایی از ۲ به ۴، به صنایع واگذار شود، اما به گفته رئیس هیات‌مدیره انجمن صنایع شوینده، این مهم تاکنون انجام نشده است. علم‌بیگی در این زمینه گفت: ما با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه تولید و نرخ ارز، از تیرماه به دنبال افزایش قیمت بودیم امااین تغییر گروه هچنان عملی نشده و تولیدکنندگان از ارز ۳۸ هزار تومانی استفاده می‌کنند.

به گفته این مقام صنفی، تولید محصولات شوینده در حال حاضر ۲.۵ تا ۳ برابر نیاز کشور است و این در شرایطی است که صادرات نیز به دلیل مشکلات انتقال پول انجام نمی‌شود، در نتیجه بخشی از تولید در انبار‌ها رسوب می‌کند و تولیدکنندگان به ناچار این محصولات را با قیمت تمام شده به فروش می‌رسانند تا در بتوانند از بانک‌ها وام‌ها تسهیلات دریافت کنند.

منبع: همشهری 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->